کد خبر: ۱۷۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 2017December 27
زمانی که یک دارو وارد بازار می‌شود، اگر رها شود و آثار و عوارض آن مورد پیگیری قرار نگیرد، باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه خواهد شد و این موضوع باعث اهمیت سیستم نظارتی که در سازمان غذا و دارو وجود دارد می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کمیته علمی کنگره آسیایی ـ اروپایی فارماکواپیدنیولوژی گفت:‌ داروهایی که پس از تأیید وارد بازار می‌شوند باید از لحاظ عوارض پس از مصرف مورد بررسی قرار بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، فرزاد پیرویان رئیس کمیته علمی کنگره آسیایی ـ اروپایی فارماکواپیدنیولوژی در نشست خبری که در راستای این کنگره برگزار شد، اظهار داشت: ازجمله موضوعاتی که در نخستین کنگره فارماکواپیدنیولوژی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، مطالعات اقتصاد داروها، مباحث مربوط به مدل‌شناسی‌ها، موضوعات مرتبط با ارزیابی دارو در سطح بالینی و همچنین بانک‌های اطلاعاتی در این زمینه هستند.

وی افزود: میزبان اصلی این همایش سازمان غذا و دارو به‌عنوان یک نهاد نظارتی است.

پیرویان تصریح کرد: زمانی که یک دارو وارد بازار می‌شود، اگر رها شود و آثار و عوارض آن مورد پیگیری قرار نگیرد، باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه خواهد شد و این موضوع باعث اهمیت سیستم نظارتی که در سازمان غذا و دارو وجود دارد می‌شود.

رئیس کمیته علمی کنگره آسیایی ـ اروپایی فارماکواپیدنیولوژی اظهار داشت: نظارت و ارزیابی تجویز کالاهای سلامت‌محور در سازمان غذا و دارو بررسی می‌شود و مباحث مطرح‌شده در کنگره امسال می‌تواند کمک زیادی به برنامه‌ریزی برای سیاست‌گذاران این حوزه کند.

وی ادامه داد: گزارش‌های عوارض دارویی(Medicinal effects) به صورت دوره‌ای از طرف شرکت‌های واردکننده یا تأمین‌کنند به نهادهای نظارتی ارسال می‌شود که در ابتدای ورود دارو به بازار این گزارش‌ها به صورت سه ماهه و بعد از گذشت زمان در فواصل بلندمدت انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری پیام پیمانی دبیر علمی کنگره گفت: تعداد 200 رساله مقاله به این کنگره ارسال شده که 120 مقاله پس از داوری به صورت پوستر برای ارائه انتخاب شده است.

وی افزود: 14 سخنرانی و 3 پنل‌ آموزشی توسط 30 متخصص داخلی و 7 متخصص خارجی که از کشورهای آمریکا، انگلیس، سوئد و سوئیس به این همایش دعوت شده‌اند، انجام خواهد شد.

پیرویان در ادامه در خصوص تأثیر مذاکرات برجام در بازار دارویی کشور توضیح داد: برجام در تأمین و تدارک دارو تأثیر مثبت داشت و به طور کلی اگر مباحث مالی را در نظر نگیریم، وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است.

وی بابیان اینکه در زمان تحریم فقط توان مبادلات مالی با دو یا سه بانک را داشتیم، گفت: در آن زمان محدودیت‌های ارزی نیز وجود داشت و مجبور بودیم ارز دولتی را سهمیه‌بندی کنیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر تعداد بانک‌هایی که تبادلات مالی با آنها صورت می‌گیرد، افزایش یافته و وضعیت ارزی نیز بهتر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: