کد خبر: ۱۷۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۶ - 2017December 28
وقتی افرادی را می‌بینید که در حین رانندگی پیامک می‌دهند و درعین‌حال می‌دانند که با این کار جان خود را به خطر می‌اندازند، باید از خود بپرسید که چه چیزی باعث می‌شود که مردم از این تکنولوژی استفاده کنن
شفا آنلاین>اجتماعی>بر اساس نظرسنجی سال 2012 مرکز تحقیقات Pew در حال حاضر 46 درصد از بزرگ‌سال‌های آمریکایی دارای یک گوشی هوشمند <Smartphone>هستند. و استفاده از گوشی هوشمند بیشتر و بیشتر هم خواهد شد.

 به گزارش شفا آنلاین:دکتر لسلی پرلو، استاد دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد با تحقیق روی 1600 مدیر و متخصص به نتایج زیر دریافت:


 70 درصد از این افراد گفتند که در طول یک ساعت پس از خواب از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.
 56 درصد از این افراد گفتند که در طول یک ساعت پیش از خواب از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.
 48 درصد از این افراد گفتند که در طول آخر هفته، شامل شب‌های جمعه و شنبه به سراغ گوشی هوشمند خود می‌روند.
 51 درصد از این افراد گفتند که در طول آخر هفته به‌طور مدام سراغ گوشی هوشمند خود می‌روند.
 44 درصد از این افراد گفتند که در صورت گم کردن گوشی هوشمند خود و عدم جایگزین کردن آن برای یک هفته اضطراب بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد.
دکتر پیتر دلیسی، مدیر علمی بخش فناوری اطلاعات دانشگاه Santa Clara در کالیفرنیا می‌گوید: «زمانی را که مردم صرف استفاده از این تکنولوژی جدید می‌کنند، این سوال را مطرح می‌سازد که چرا مردم زمان خود را صرف استفاده از تکنولوژی می‌کنند و چرا استفاده از گوشی هوشمند دل‌مشغولی آن‌هاست.» دکتر دلیسی اضافه می‌کند: «وقتی افرادی را می‌بینید که در حین رانندگی پیامک می‌دهند و درعین‌حال می‌دانند که با این کار جان خود را به خطر می‌اندازند، باید از خود بپرسید که چه چیزی باعث می‌شود که مردم از این تکنولوژی استفاده کنند.»
وابستگی یا عادت؟
آیا استفاده از تلفن همراه فرد را اسیر وابستگی می‌کند. دکتر دیوید گرینفیلد، روانشناس و نویسنده کتاب «اعتیاد مجازی» می‌گوید: «می‌دانیم که اینترنت و بعضی از اشکال استفاده از رایانه اعتیادآور هستند.» او می‌گوید: «درحالی‌که اکنون اعتیاد واقعی به گوشی هوشمند را مشاهده نمی‌کنیم، اما اعتیاد به گوشی هوشمند یک امر بالقوه است.»
دکتر گرینفیلد می‌گوید که یک اعتیاد واقعی به اعتیادی گفته می‌شود که وابستگی فرد به مواد (چیزهایی همچون مواد مخدر یال الکل) زیاد است، به‌طوری‌که اثرات منفی روی زندگی‌اش خواهد داشت و در طول ترک فرد باید علائم عذاب‌آوری را تجربه کند. دکتر گرینفیلد بیان می‌دارد که فناوری‌های رایانه‌ای می‌توانند اعتیادآور باشند، چون روان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، فناوری‌های رایانه‌ای خلق‌وخو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و غالبا موجب احساس‌های لذت‌بخش می‌شوند.
ایمیل می‌تواند باعث احساس رضایت ما شود، چون ما نمی‌دانیم که چه زمانی یک ایمیل رضایت‌بخش دریافت خواهیم کرد و درنتیجه مدام و بارها و بارها ایمیل خود را نگاه می‌کنیم تا شاید ایمیل رضایت بخشی به دست ما برسد. البته این را نیز باید گفت که هرکجا و هرزمانی می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند بهره‌هایی همچون به دست آوردن اخبار روز، تماشای ویدئوها و دسترسی به ایمیل به دست آورد. حال این سوال را باید پرسید که آیا چنین رفتاری ناسالم است؟
دکتر گرینفیلد می‌گوید که سالم یا ناسالم بودن چنین رفتاری وابسته به این است که آیا این رفتار کار یا زندگی شمارا دچار اختلال می‌کند یا خیر. اختلال ناشی از این رفتار می‌تواند کوچک باشد.
برای مثال، وقتی‌که دوستتان شما را به ناهار دعوت کرده است به‌جای آنکه از صرف غذا با او لذت ببرید سرتان به گوشی خودتان است تا چیزی را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک پست کنید. علاوه بر این، اختلال ناشی از این رفتار می‌تواند بزرگ باشد.
برای مثال، بجای آنکه همسر نگران خود را تسکین دهید یا به‌قرار کاری خود با همکارانتان برسید وقت خود را صرف پست کردن چیزی در شبکه‌های اجتماعی یا چک کردن ایمیل خود می‌کنید. در سال 2011 تحقیقی در ژورنال
Persona- and Ubiquitous Computing به چاپ رسید که بر اساس آن مردم بیشتر از آنکه به گوشی‌های هوشمند معتاد باشند به «عادت چک کردن» معتاد هستند که ناشی از تلفن همراه است.
برای مثال، بعضی از مردم عادت دارند که به‌طور مکرر و خیلی سریع از تازه‌های خبری مطلع شوند، ایمیل خود را چک کنند و به شبکه‌های اجتماعی وصل شوند.
بر اساس نتایج این تحقیق عوامل محیطی مشخصی همچون بی‌حوصله بودن یا گوش دادن به یک سخنرانی باعث این عادت‌ها می‌شوند. و درحالی‌که یک کاربر متعادل گوشی هوشمند خود را در طول یک روز 35 بار و هر بار به مدت حدود 30 ثانیه چک می‌کند، یک کاربری که به دنبال چیزهایی بیشتری از طریق گوشی خود است روزانه بیشتر و برای مدت بیشتری گوشی خود را چک می‌کند.
زندگی مختل شده
دکتر نیکولاس کار، نویسنده کتاب «سایه‌ها: اینترنت چه‌کاری دارد بامغزهای ما انجام می‌دهد» می‌گوید که گوشی‌های هوشمند علاوه بر ایجاد وسواس یا مشغله ذهنی خطرات دیگری نیز برای زندگی روحی ما دارند. دکتر نیکولاس کار می‌گوید: «اگرچه گوشی‌های هوشمند کوچک هستند و کار با آن‌ها آسان است و فرد می‌تواند همواره به اینترنت متصل باشد و از اپلیکیشن های رایگان بهره ببرد، اما همین گوشی هوشمند رابطه ما با رایانه را آن‌چنان تغیر می‌دهد که فراتر از تجربه ما در استفاده از لپ‌تاپ است.» چنین چیزی به این دلیل است که از وقتی‌که از خواب برمی‌خیزیم تا وقتی‌که به خواب می‌رویم گوشی هوشمند کنار ما است و در تمام طول روز می‌توانیم با استفاده از گوشی هوشمند به دیگران پیام دهیم و دسترسی به منابع اطلاعاتی گوناگون داشته باشیم. دکتر نیکولاس کار می‌گوید: «گوشی هوشمند بیش از هر وسیله دیگری فرصت حفظ توجه، تفکر و تنها بودن با تفکر خودمان را از ما می‌گیرد.»
دکتر کار در کتاب خود بیان می‌دارد که فناوری رایانه می‌تواند توانایی ما در تمرکز و تفکر عمیق را کاهش دهد و به همین دلیل است که خودش از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کند. او می‌گوید: «یک نکته مهمی که تحقیقات من آشکار ساخت این است که انسان یک تمایل عمیق و اولیه به دانستن تمام چیزهایی دارد که در اطراف او در جریان هستند.» دکتر کار توضیح می‌دهد: «احتمالا زمانی که اجداد ما غارنشین بودند این غریزه به بقای آن‌ها کمک می‌کرد. مطمئن هستم که یکی از دلایل اصلی مردم در ناگزیری آن‌ها در استفاده از گوشی‌های هوشمند این است که آن‌ها نمی‌توانند این نظر را تحمل کنند که در جهان اطراف آن‌ها اطاعات جدیدی وجود دارند و آن‌ها از آن نامطلع باشند. می‌دانم که خود من آن‌قدر قوی نیستم که بتوانم در برابر این وسوسه مقاومت کنم، بنابراین تصمیم گرفتم که از گوشی هوشمند اجتناب کنم.»
مدیریت استفاده از گوشی هوشمند خود
آیا نمی‌توانید به‌طورکلی دست از گوشی هوشمند خود بردارید؟ کارشناس‌ها گام‌های زیر را برای کنترل استفاده از گوشی هوشمند توصیه می‌کنند:
 متوجه موقعیت‌ها و هیجان‌هایی باشید که شما را به نگاه کردن به گوشی‌تان وامی‌دارند؟ آیا بی‌حوصلگی، تنهایی یا اضطراب شما را به چنین کاری وا‌داشته است؟ شاید چیز دیگری بتواند به شما تسکین دهد.
 وقتی‌که صدای گوشی شما به صدا درمی‌آید قوی باشید. همواره مجبور به جواب دادن گوشی خود نیستید. در حقیقت می‌توانید با خاموش کردن گزینه علامت هشدار پیام از وسوسه استفاده از گوشی در خود جلوگیری کنید.
 در مورد عدم استفاده از گوشی خود در موقعیت‌های خاصی (همچون وقتی‌که با کودک خود هستید، وقتی‌که در جلسه هستید و وقتی‌که در حال رانندگی هستید) یا ساعات مشخصی (برای مثال بین ساعت 9 عصر تا 7 صبح) منضبط باشید. دکتر کار می‌گوید: «وقتی‌که چنین نظمی را در استفاده از گوشی همراه لحاظ می‌کنید خودتان شگفت‌زده خواهید شد که چقدر توجه شما تحت کنترل خودتان قرارگرفته است.»
دکتر پرلو در کتاب خود تحت عنوان «خوابیدن با گوشی هوشمند خود» می‌گوید که گروهی از بازاری‌های شهر بوستون در تحقیقی گوشی‌های هوشمند خود را در ساعت مشخصی خاموش نگه می‌داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد که چنین چیزی کارآمدی و همکاری آن‌ها را افزایش داد، رضایت شغلی آن‌ها را بهبود بخشید و باعث تعادل بهتر کار وزندگی شد.
برای مدیریت خوب و هوشمندانه‌تر استفاده از تلفن همراه خودم سعی کردم عادت به گوشی همراه را از خودم دور کنم. در ابتدا به مدت 15 دقیقه و سپس 30 دقیقه و سپس 60 دقیقه از وقت صرف شده خود برای استفاده از تلفن همراه را کم کردم (مگر اینکه در یک وضعیت اضطراری بوده باشم.)
تصمیم گرفتم که هرگز از صفحه مرورگر گوشی هوشمند استفاده نکنم مگر آنکه واقعا به اطلاعاتی همچون آدرس و شماره تلفن نیاز داشته باشم.
و دور شبکه اجتماعی را کاملا خط کشیدم. علاوه بر این، به خودم متعهد شدم که در حین رانندگی هرگز از گوشی همراه برای پیامک دادن، ایمیل دادن و جست‌وجو در اینترنت استفاده نکنم.
بعد از چند روز که این سیاست را برای خودم لحاظ کردم متوجه شدم که تمرکز من بهتر شده است، آگاهی بیشتری از اطراف خود دارم و آرامش بیشتری دارم و علاوه بر این وقتی‌که دنبال چیز خاصی می‌گردم آگاهی و دقتم بیشتر شده است.سپید

WebMD



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: