کد خبر: ۱۷۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 2017December 27
معده اندامي ميان تهي و يکي از مهم‌ترين بخش هاي دستگاه گوارش محسوب مي شود. گوارش از معده آغاز مي شود و در روده کوچک و روده بزرگ، جايي که آنزيم هاي ترشح شده از لوزالمعده، کبد، و کيسه صفرا نيز نقش خود را در گوارش ايفا مي کنند ادامه مي يابد
شفاآنلاین>سلامت> شايد شنيده باشيد که معده در صورت پرخوري مداوم و انباشت مواد غذايي در آن مي ترکد.اما آيا بروز چنين شرايطي امکان پذير است؟

به گزارش شفاآنلاین، معده اندامي ميان تهي و يکي از مهم‌ترين بخش هاي دستگاه گوارش محسوب مي شود. گوارش از معده آغاز مي شود و در روده کوچک و روده بزرگ، جايي که آنزيم هاي ترشح شده از لوزالمعده، کبد، و کيسه صفرا نيز نقش خود را در گوارش ايفا مي کنند ادامه مي يابد.

دستگاه گوارش مکاني است که مواد غذايي و مايعات در آن پردازش مي شوند تا مواد مغذي از آنها استخراج شده و محصولات زائد در قالب مدفوع از بدن دفع شوند. شايد شنيده باشيد که معده در صورت پرخوري مداوم و انباشت مواد غذايي در آن مي ترکد. اما آيا بروز چنين شرايطي امکان پذير است؟

در شرايطي که بسيار نادر است، اما پارگي معده به واسطه غذا خوردن بيش از اندازه امکان پذير است. در شرايط عادي، معده مي تواند گنجايشي يک و نيم ليتري داشته باشد و اگر از اين حد تجاوز کنيد، ممکن است با حالت تهوع مواجه شويد. بيشتر افراد در اينجا متوقف مي شوند و با مشکلي در معده خود مواجه نمي شوند. اما برخي افراد مبتلا به اختلال (Disorder)غذا خوردن مي توانند اين حد و مرزها را ناديده گرفته و همچنان به خوردن ادامه دهند.اين شرايط ممکن است به ترکيدن معده منجر شود.

برخي افراد هنگامي که بيش از اندازه غذا مي خورند به طور طبيعي توقف واکنش ها را تجربه مي کنند. زماني که اين شرايط براي سال ها رخ مي دهد، معده توانايي خود در استفاده از عضلاتش را از دست مي دهد و غذا را به بيرون پس مي زند. اگر بدن غذاي اضافي را به بيرون پس نزند و همچنان به غذا خوردن ادامه دهيد، اين شرايط نيز ممکن است به پارگي معده منجر شود. افزون بر اين، هرچه بيشتر غذا بخوريد فشار بيشتري به ديواره هاي معده وارد مي شود، که مي تواند موحب تضعيف و پارگي بافت معده شود. محتواي معده مي تواند به بخش هاي ديگر بدن سرايت کرده و عفونت شکل بگيرد. در اين مورد، به طور معمول براي ترميم معده به انجام عمل جراحي نياز است.

اين امکان وجود دارد تا فرد در يک وعده چنان بيش از اندازه غذا بخورد که به معده آسيب(Hurt) رسانده و يا به پارگي مري منجر شود که البته اين شرايط نادري است. پارگي معده مي تواند موجب پيامدهايي شود که زندگي فرد را در معرض تهديد قرار مي دهند. برخي موارد گزارش شده پارگي معده در افرادي مبتلا به يک بيماري مادرزادي به نام سندرم پرادر ويلي بوده است. اين سندرم يک اختلال غذا خوردن است و موجب هوس شديد براي غذا مي شود، که چاقي بيمارگون را به همراه دارد.

عادات خطرناکي که به معده آسيب مي زنند

برخي عادات خطرناک و ناسالم مي توانند به دستگاه گوارش انسان آسيب وارد کنند. اين عادات مي توانند معده را تحت تاثير قرار داده و همچنين موجب مشکلات پزشکي جدي شوند. در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

رژيم غذايي ناسالم

اگر حتي بدانيد بايد چه ميزان غذا بخوريد، اگر از اين که بايد چه چيزي بخوريد، آگاه نباشد، سودي کسب نخواهيد کرد. رژيم غذايي ناسالم که شامل غذاهاي چرب، تند و فست فودها مي شود براي سوخت و ساز و شرايط معده شما خوب نيست. با گذشت زمان، اين نوع رژيم غذايي بر معده تاثير منفي خواهد گذاشت. براي ارائه عملکرد درست، معده شما به مواد مغذي دريافتي از مواد غذايي مصرفي وابسته است. از اين رو، دنبال کردن يک رژيم غذايي سرشار از ميوه ها، سبزيجات، دانه ها و مغزهاي خوراکي، حبوبات، و مواد غذايي سرشار از فيبر به حفظ سلامت معده کمک مي کند.

عادات غذا خوردن نامناسب

زماني که بدانيد چه چيزي بايد بخوريد، اما الگوهاي غذا خوردن نامناسب و ضعيف داشته باشيد، بار ديگر با مشکلات گوارشي مواجه خواهيد شد. حتي سالم‌ترين مواد غذايي در صورتي که بيش از اندازه سريع غذا بخوريد، سودي نخواهند داشت. اين شرايط مي تواند موجب سوء هاضمه شود. معده شما براي گوارش غذا به توليد شيره گوارشي نياز دارد و در صورتي که معده با غذاي بيش از اندازه در مدت زماني کوتاه پر شده باشد اين کار امکان پذير نخواهد بود. به خواب رفتن سريع پس از وعده هاي غذايي نيز براي سلامت گوارش بد است. زيرا به معده زمان کافي براي گوارش درست غذا را نمي دهد.

سيگار کشيدن

سيگار کشيدن يکي از عاداتي است که مي تواند عوارض منفي بسياري براي بدن انسان به همراه داشته باشد. اين کار نه تنها به معده آسيب مي زند، بلکه ديگر اندام هاي حياتي بدن را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. سيگار کشيدن موجب ورود عناصر سرطان‌زا و سموم به بدن مي شود، که مي توانند ديواره مخاطي معده را تحريک کرده و موجب شکل گيري زخم هاي معده و سوزش سردل شود. همچنين، سيگار کشيدن مي تواند موجب شکل گيري سنگ هاي کيسه صفرا و مشکلات کبدي شود.

مصرف الکل

الکل براي دستگاه گوارش انسان خوب نيست، زيرا يک عامل تحريک کننده محسوب مي شود و خطر بيماري رفلاکس معده را افزايش مي دهد. الکل توليد آنزيم هاي گوارشي و اسيد را کاهش مي دهد، که معده بدون آنها توانايي گوارش درست غذا را ندارد. همچنين، مصرف الکل ممکن است به اختلال در عملکرد کبد و سرطان معده منجر شود.

نوشيدني هاي انرژي‌زا

وجود کافئين در نوشيدني هاي انرژي‌زا آنها را به محصولاتي بد براي معده و روده ها تبديل مي کند. مصرف بيش از حد از نوشيدني هاي انرژي‌زا مي تواند به آسيب پايدار روده و آنفلوآنزاي معده منجر شود. اين نوشيدني ها در ترشح آنزيم ها و اسيد گوارشي اختلال ايجاد مي کنند، که بر گوارش تاثير منفي مي گذارد.

برخي داروها

داروها مي توانند به درمان برخي بيماري ها کمک کنند، اما آنها مي توانند عوارض جانبي نيز به همراه داشته باشند. برخي داروها، مانند مسکن ها، ضد حساسيت ها، ضد دردها، آنتي بيوتيک ها و برخي داروهاي ضد فشار خون بالا ممکن است به ديواره معده آسيب وارد کرده و موجب تحريک آن شوند. همچنين، آنها ممکن است بر عملکرد کبد تاثيرگذار باشند و شما را در معرض خطر افزايش يافته ابتلا به زخم هاي معده قرار دهند. در صورت مواجهه با مشکلات گوارشي پس از آغاز مصرف دارويي جديد، صحبت با پزشک براي بررسي دقيق شرايط بهترين گزينه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: