تب تند باربی شدن و عطش شباهت به ستارگان هالیوودی در چهره، لبخند و اندام موجب شده تا بازار سیاهی در حوزه انواع و اقسام جراحیهای زیبایی شکل بگیرد و مراکز تخصصی زیرزمینی متعددی برای زیبایی پوست و مو و باربیتراشی شکل بگیرد
شفا آنلاین>سلامت>تب تند باربی
شدن و عطش شباهت به ستارگان هالیوودی در چهره، لبخند و اندام موجب شده تا
بازار سیاهی در حوزه انواع و اقسام جراحیهای زیبایی شکل بگیرد.به گزارش شفا آنلاین،
تب تند باربی شدن و عطش شباهت به ستارگان هالیوودی در چهره، لبخند و اندام
موجب شده تا بازار سیاهی در حوزه انواع و اقسام جراحیهای زیبایی شکل
بگیرد و مراکز تخصصی زیرزمینی متعددی برای زیبایی پوست و مو و باربیتراشی
شکل بگیرد، اما با شکلگیری این مراکز بازاریابی و پیدا کردن مشتری هم یکی
از دغدغههای مهم گردانندگان آنها میشود و اینجاست که کانالهای تلگرامی و
صفحات اینستاگرامی برای داغتر کردن این بازار به میدان میآیند.نکته
قابلتأمل در این میان نمایش تصاویر مستهجن و برهنه زنان و مردانی است که
تحت عملهای لیپوماتیک قرار گرفتهاند تا پیکرهایشان شبیه به چهرههای
هالیوودی شود. تصاویری که برخیهایشان روی تخت جراحی و در اتاق عمل انداخته
شده و برخی دیگر انگار دستپخت خود افراد است.تبلیغات
مستهجن به نمایش درآمد در این کانالها و صفحات درحالیکه مدتهاست
ادامه دارد که مطابق قانون تبلیغات پزشکان ممنوع است و نمایش تصاویر
بیماران روی تخت بیمارستان عینیترین مصداق بیاخلاقی و شکستن مرزهای
حریمخصوصی افراد به شمار میرود. از سوی دیگر گردش مالی میلیاردی این حوزه
موجب شده تا پزشکان به جای درمان بیماران به تکثیر باربی روی بیاورند!لیپوماتیک،
بادی کانتورینگ یا پیکرتراشی یا هر نام دیگری که روی آن گذاشته شود،
حکایت نوعی از جراحی پلاستیک و زیبایی است که طی آن چربیهای نقاطی همچون
شکم و پهلو با تزریق داروهای بیحسکننده از زیرپوست خارج شده و سپس این
چربیها به نواحی دیگری همچون باسن یا سینه تزریق میشود تا افراد شبیه به
بازیگران هالیوودی شوند و اندامی باربی مانند پیدا کنند! این جراحی موارد
درمانی را هم شامل میشود؛ مثلاً آقایانی که دچار عارضه ژنیکوماستی هستند و
سینههای برآمده دارند، اما طبعاً بخش اصلی مراجعهکنندگان به پزشکانی که
مراکز جراحیهای نامحدود راه انداختهاند و درصد بالایی از آنها پزشکان و
جراحان عمومی هستند و مرکز جراحیشان هم خانه یا مطبشان است، لااقل به لحاظ
جسمانی با مشکل خاصی مواجه نیستند.این
افراد که بخشی دچار توهم خود زشتانگاری هستند و برخی دیگر در طوفان
تبلیغات نسبت به خود وسواس پیدا میکنند برای داشتن اندامی ایدهآل به جای
عبور از راههای معقول و منطقی همچون رژیم و ورزش به سراغ میانبرهای
غیرمنطقی اینچنینی میروند؛ میانبرهایی که ممکن است به دلیل آمبولی چربی
آنها را به کام مرگ بکشاند، اما از همه بدتر کار غیراخلاقی و غیرقانونی
این مراکز در تبلیغات مستهجن و به تصویر کشیدن پیکرهای عریان مراجعان خود
در فضای مجازی(Cyberspace) برای شکار بیماران بیشتر است.تبلیغات پزشکی تخلف استدکتر
جهانگیری، معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با
تبلیغات پزشکان به ویژه در صفحات اینستاگرام میگوید: بهطور کلی در حوزه
خدمات سلامت کلمهای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور
اطلاعرسانی بوده که طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشکی(Medical System) مسئول نظارت بر این اطلاعرسانی و تبلیغات به شمار میرود.به
گفته وی در این زمینه آییننامهای در شورای عالی نظام پزشکی تصویب و به
حوزههای ذیربط ابلاغ شده است که براساس آن هر کسی بخواهد در حوزه خدمات
سلامت، تجهیزات، موادخوراکی و آشامیدنی تبلیغی انجام دهد یا اطلاعرسانی
کند، باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کند. معاون نظارت و
برنامهریزی سازمان نظام پزشکی تأکید میکند: اینکه برخی از پزشکان عکس قبل
و بعد عمل جراحی بیمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقی درست نیست و ما
نیز اجازه در این زمینه صادر نمیکنیم.البته
در زمینه نظارت بر تبلیغات در اینستاگرام باید توجه کرد که این مسئله
اخیراً شیوع یافته و ما با تعامل با شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد
تلاش کردیم که نظارتها را در این زمینه بیشتر کنیم. جهانگیری با بیان
اینکه مجلس قانونی در زمینه نظارت بر تبلیغات اینستاگرام دارد، میافزاید:
ما هم برهمین اساس تخلفات را پیگیری میکنیم. وی در عین حال معتقد است:
باید قبول کنیم که نظارت بر این مسئله در فضای مجازی همچون صفحات
اینستاگرام سخت است، ولی به طور کلی تبلیغات و اطلاعرسانی اگر اغواکننده
باشد و به غیر از محل کار و نوع کار اطلاع دیگری انجام گیرد، تخلف صورت
گرفته و سازمان نظام پزشکی در این زمینه برخورد لازم را انجام میدهد.ارج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health)
هم دراینباره میگوید: بعضی تصاویر منتشر شده غیرواقعی است و در عین
حال برخی از این تصاویر نیز بدون اجازه بیمار منتشر میشود. وی با تأکید بر
اینکه در اکثر خدمات سلامت تبلیغات نداریم، این نوع تبلیغات را غیرقانونی
دانسته و میافزاید: ما از سازمان نظام پزشکی درخواست داریم در این زمینه
برخورد جدی و لازم را انجام دهد.گردش مالی میلیاردی این تخلف زیرزمینیبه
خاطر نبود نظارتهایی که باید باشد، تخلفات همچنان ادامه دارد. یکی از
پزشکان آگاه در این حوزه درباره فعالیت این مراکز میگوید: بسیاری از این
مراکز به صورت زیرزمینی هستند و از سوی پزشکان عمومی و جراحان عمومی در
ساختمانهای مسکونی انجام میشود. وی با اشاره به درآمدهای نجومی پزشکانی
که در این حوزه فعالیت میکنند، میافزاید: یکی از جراحان عمومی فعال در
این مراکز در یکسال یک میلیارد و 100 میلیون تومان درآمد داشته است. آنطور
که این منبع آگاه میگوید: ظاهراً این کانالها و صفحات اینستاگرامی
توانستهاند حتی از کشورهای اروپایی هم برای این مراکز مشتری جور کنند، آن
هم در شرایطی که هیچ یک از ضوابط گردشگری سلامت(health tourism)
از سوی آنها رعایت نمیشود و ممکن است این مسئله برای کشورمان دردسرساز
شود. ظاهراً این دلالها هر چقدر که بتوانند از مشتریهای داخلی و خارجی
خود پول میگیرند و از حدود یکی، دو میلیون تومان تا 30 ، 40 میلیون هزینه
برمیدارد.پزشکانی که به جای درمان باربی تکثیر میکنند!این
پزشک تأکید میکند: تبلیغات اغواکننده این مراکز علمی هم نیست و ما چیزی
تحتعنوان بدون بازگشت در جراحیهای پیکر تراشی نداریم، اما پزشکان عمومی
اغلب برای این کار بازاریابی میکنند و سپس با ارجاع متقاضیان به
بیمارستانهای خصوصی یا مراکز جراحی محدود کار را به جراحان عمومی یا
پلاستیک میسپارند. وی در اینباره آمار و ارقام قابلتأملی هم ارائه
میدهد و میگوید: تا 600 جراح عمومی در این حوزه فعالیت میکنند که اگر
این انرژی و وقت روی جراحیهای ضروری گذاشته شود، صف جراحیهای تومورها و
مشکلات اینچنینی کاهش مییابد، اما گردش مالی بالا در این حوزه و فقدان
عزمی جدی برای برخورد با متخلفان موجب شده تا این افراد به تخلفات خود
ادامه دهند. ضمن آنکه این کار خطر آمبولی چربی و مرگ هم دارد.