کد خبر: ۱۷۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
سال 2017 در حوزه پزشکی بسیار پربار بود. در این گزارش مهمترین پیشرفت‌های پزشکی سال 2017 میلادی را به‌طور مختصر مورد بررسی قرار می‌هیم
شفا آنلاین>سلامت>درمان بی‌خوابی، درمان هپاتیت C، درمان سرطان کودکان، درمان HIV و پیوند سر مهمترین پیشرفت‌های پزشکی سال 2017 هستند.

به گزارش شفا آنلاین، سال 2017 در حوزه پزشکی بسیار پربار بود. در این گزارش مهمترین پیشرفت‌های پزشکی سال 2017 میلادی را به‌طور مختصر مورد بررسی قرار می‌هیم.

1- درمان بی خوابی
محققان ژنی را کشف کردند که ساعت طبیعی بدن را کنترل می‌کند و توانستند مکانیزمی را که ژن مذکور با استفاده از آن عملکرد بدن را کنترل می‌کند، بیابند.

2- درمان هپاتیت C
محققان یک گیرنده سلولی کشف کردند که قادر به تشخیص هپاتیت(hepatitis) C است و یک عامل کلیدی برای ساخت واکسن یا داروهای موثر برای این بیماری محسوب می‌شود. اولین دارویی که با استفاده از این گیرنده ساخته شده و Mavyret نام دارد، در ماه آگوست 2017 مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت.

3- درمان سرطان سینه
محققان انگلیسی با ترکیب دو داروی Herceptin و Tyverb که هردو برای درمان سرطان سینه کاربرد دارند، داروی جدیدی را تولید کردند که قادر است اندازه تومورهای ایجاد شده در اثر انواع مهاجم سرطان سینه(Breast Cancer) را کاهش دهد.

4- نوآوری درحوزه پارکینسون
در سال 2017 میلادی داروی جدیدی به نام Xadago برای پارکینسون(Parkinson) ساخته شد. این دارو به عنوان مکمل برای آن دسته از بیماران که تاثیر مطلوب را از داروهای مصرفی خود به دست نمی آورند، تولید شده و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیز قرار گرفته است.

5- دورنمای جدید کلسترول
محققان دریافتند با وجود این که به‌منظو جلوگیری از آثار مضر کلسترول(Cholesterol)، برای میزان آن در خون سقف تعیین شده است، تعیین حداقل برای کلسترول ضرورتی ندارد و هرچه میزان آن کمتر باشد، خطر ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

6- تعریف جدید فشار خون
بر اساس تعریف جدید کارگروه دستورالعمل‌های بالینی انجمن قلب آمریکا از فشار خون(blood pressure)، هر شخصی که فشار سیستولیک 230 روی دیاستولیک 30 داشته باشد، دارای فشار خون محسوب می‌شود.

7- درمان سرطان کودکان
در سال 2017 داروی جدیدی موسوم به CAR T-Cell ساخته شد که قادر است متداول‌ترین نوع سرطان در کودکان یعنی لوسمی را درمان کند. این دارو از طریق هدایت سیستم ایمنی بردن برای حمله به سلول‌های سرطانی عمل می‌کند.

8- پیشرفت روش‌های درمانی سرطان پانکراس
در سال 2017 چهار پیشرفت مهم در زمینه درمان سرطان پانکراس حاصل شد:
- شناسایی یک باکتری در روده که داروهای شیمیایی را تجزیه کرده و اثر آن را از بین می‌برد
- وجود ارتباط بین شروع دیابت و سرطان پانکراس
- شناسایی یک جهش ژنتیکی در 90 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس
- اثرگذاری شیوه درمانی ایمونوتراپی بر سرطان پانکراس

9- شناسایی ژن مرتبط با اوتیسم
محققان دانشگاه کالفیرنیای جنوبی ژنی موسوم به TRIO را شناسایی کردند که بر جهش‌های ژنتیکی منجر به بروز بیماری اوتیسم تاثیرگذار است.

10- درمان HIV
محققان دانشگاه یو سی ال ای روش جدیدی را برای درمان HIV ابداع کردند که در آن تمام ویروس‌های خاموش در بدن فعال شده و شروع به تولید مثل می‌کنند و بدین ترتیب امکان نابودکردن آن‌ها فراهم می‌شود.

11- حل مشکل کمبود اعضای پیوندی
در سال 2017 راهکار جدیدی برای منجمدکردن اعضای بدن ابداع شد که امکان استفاده از اعضای منجمد را در طول یک بازه زمانی طولانی فراهم کرده و موجب حفظ جان میلیون‌ها بیمار نیازمند به پیوند عضو می‌شود.

12- پیوند سر
در سال 2017 متخصصان مغز و اعصاب ایتالیایی و چینی زمینه را برای انجام اولین عمل پیوند سر جهان فراهم کردند. در آزمایشات اولیه متخصصان توانستند نخاع قطع شده 9 موش آزمایشگاهی را با موفقیت پیوند بزنند و تمام آن‌ها به غیر از یکی توانستند به مدت 30 روز پس از آزمایش به زندگی خود ادامه دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: