کد خبر: ۱۷۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیمی هستند باید از نوشیدن آب گریپفروت و کوکاکولا ( نوشابه سیاه ) اجتناب کنند
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>بررسیها نشان دادهاند که آب لیمو و آب پرتقال چون دارای سیترات هستند، از تشکیل سنگ جلوگیری میکنند. سیترات از تجمع کریستالها برای تشکیل سنگ جلوگیری میکند. باید متذکر شد که آبمرکباتبرای جلوگیری از تشکیل سنگ اگزالات کلسیمی و اسید اوریک مفید و در افرادی که دارای سنگ فسفات کلسیم هستند مضر است.

به گزارش شفا آنلاین:* قهوه و چای کم رنگ نیز از خطر تشکیل سنگ میکاهند، ولی باید در نظر داشت که آنها حاوی اگزالات هستند بنابراین نباید زیاد مصرف شوند.

* افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیمی هستند باید از نوشیدن آب گریپفروت و کوکاکولا ( نوشابه سیاه ) اجتناب کنند. اخیراً مصرف قره قاط برای جلوگیری از عفونتهای ادراری <Urinary tract infections>مرسوم شده است و به صورت کپسول در داروخانهها موجود است، ولی آن حاوی مقادیر زیاد اگزالات میباشد و ممکن است تشکیل سنگ اگزالات کلسیمی را تشدید کند.
* گل گاوزبان نوشیدنی مفیدی در پیشگیری سنگهای کلیوی است.


دم کرده قاصدک
* دم کرده گیاه قاصدک به دلیل خاصیت مدر بودن آن تأثیر زیادی در دفع سنگهای ادراری دارد و به کسانی که زمینه تولید سنگ مجاری ادراری را دارند ، توصیه می شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند.

* کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفع سنگهای کلیه است. به این منظور میتوان پنج گرم از این ماده را به صورت دم کرده تهیه و روزی سه بار آن را میل کرد.
* خاکشیرنیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن میتواند در رفع این مشکل مفید باشد. به کسانی که از مشکل سنگهای ادراری رنج میبرند، توصیه میشود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبحها به صورت ناشتا با آب گرم میل کنند.

* گزنه نیز تأثیر غیرقابل انکاری در دفع سنگ کلیه و نیز کوچک کردن پروستات دارد.
* یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفع سنگهای ادراری میتواند شامل این گیاهان باشد: مخلوط 40 گرم خارخاسک و دم گیلاس و 20 گرم آویشن، دم اسب، کاکل ذرت و افسنطین را باید دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تأثیر قابلملاحظهای در از بین بردن سنگهای کلیوی دارد.

* خار مریم ، قره قاط ، خرفه و چای سبز نیز به دلیل خاصیت ادرارآوری میتوانند در دفع سنگهای کلیوی مفید باشند.
* کسانی که از سنگ کلیه رنج میبرند میتوانند هر روز آبترببه ویژه ترب سیاه میل کنند و تأثیرات آن را ببینند.
* عرق خارشتر و خارخاسک نیز مفید است.خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن میتواند در رفع این مشکل مفید باشد.به کسانی که از مشکل سنگهای ادراری رنج میبرند، توصیه میشود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبحها به صورت ناشتا با آب گرم میل کنند

* دم کرده مخلوط گیاه زبان گنجشک، برگگیاه پنیرکو عسل نیز یک نوشیدنی مفید در کاهش درد سنگ کلیه است.
* ماساژ موضعی پهلو و زیر شکم نیز با روغن کرچک گرم میتواند در کاهش درد سنگ کلیه مفید باشد.
* ورزشهایی مانند طناب زدن و کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.

* متخصصان علوم پزشکی در انگلیس توصیه میکنند که نوشیدن آب لیموی تازه به صورت روزانه روشی موثر برای پیشگیری از تشکیل این سنگهای دردناک است. مصرف آبلیموترشو افزودن آن به غذاها از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری و به حل شدن آن کمک میکند.

* همه ما از خواص میوهی خرما زیاد شنیدهایم اما جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماریهای مثانه مفید است و جوشانده شکوفه آن نیز سرشار از خواص دارویی است مانند خاصیت ضدعفونیکنندگی و برای بینایی و شنوایی و درد مفاصل نیز بسیار مفید است.

اگر سنگ کلیه باعث ایجاد درد شود و در کلیه یا حالب جا به جا شده باشد، باید 100 گرم برگ پنیرک را با 100 گرم گل بابونه ترکیب کرد و جوشاند، سپس به آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرد و قبل از غذا نوشید. این نوشیدنی سنگ را کاملا خرد می کند و سنگ بدون هیچ دردی از بدن خارج می شود

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: