کد خبر: ۱۷۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 2017December 24
آسیب های نخاعی همیشه دائمی نیستند و بسیاری از آنها قابل درمان هستند؛ گاهی در معاینه بیمارانی که دچار آسیب نخاعی شده اند، به آنها گفته می شود که دچار ضایعه شدید شده اند و همین مساله بیماران را از ادامه روند درمان خود باز می دارد
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی کارگاه های هجدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات با تاکید بر اینکه بسیاری از آسیب های نخاعی قابل درمان هستند، گفت: در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله برای بیرون آوردن افرادی که زیرآوار مانده اند، نباید دست یا پای آنها را کشید زیرا در صورت شکستگی ستون فقرات، این حرکت می تواند سبب قطع نخاع آنها شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر زهرا مصلی نژاد روز یکشنبه در نشست خبری هجدهمین سمینار فیزیوتراپی(Physiotherapy) تخصصی ستون فقرات افزود: برخی عضلات مانند پهلوها، پشت کمر و کف لگن ثبات دهنده ستون فقرات هستند و در حمل مصدوم باید آنها سفت و محکم نگه داشته شوند تا به ستون فقرات و نخاع آسیبی وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که از اصول حمل مصدوم اطلاعی ندارند، نباید به بیرون آوردن مصدوم از زیر آوار اقدام کنند، ادامه داد: گاهی افرادی که زیر آوار مانده اند، دچار شکستگی ستون فقرات(spinal cord) می شوند اما آسیب نخاعی به آنها وارد نمی شود؛ در چنین حالتی اگر دست یا پای آنها کشیده شود، این کار می تواند سبب آسیب نخاعی و حتی قطع نخاع شود.

دبیر علمی کارگاه های هجدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات گفت: آسیب های نخاعی همیشه دائمی نیستند و بسیاری از آنها قابل درمان هستند؛ گاهی در معاینه بیمارانی که دچار آسیب نخاعی شده اند، به آنها گفته می شود که دچار ضایعه شدید شده اند و همین مساله بیماران را از ادامه روند درمان خود باز می دارد؛ درحالی که پس از مراجعات بعدی مشخص می شود که برخی از عضلات دچار آسیب شده اند و با تشخیص و درمان به موقع، از آسیب بیشتر جلوگیری می شود و با استفاده از عضلات سالم باقیمانده، می توان فرد را به فعالیت های زندگی بازگرداند.

مصلی نژاد ادامه داد: تنها سه تا پنج درصد بیماران دچار کمر درد، نیاز به جراحی دارند و مابقی آنها با دریافت درمان هایی مانند فیزیوتراپی بهبود می یابند.

وی با بیان اینکه گاهی در حوادث تنها مفاصل ستون فقرات دچار آسیب می شوند، تاکید کرد: حتی اگر چند عضله دچار فلج شده باشد، می توان از عضلات کمکی استفاده و عضلات ضعیف شده را با فیزیوتراپی تقویت کرد و تنها عضلاتی که دچار آسیب جدی شده اند، باید جراحی کرد.

مصلی نژاد با ارائه توصیه هایی در خصوص چگونگی محافظت از سلامت ستون فقرات در هنگام بروز حادثه ای مانند زلزله، گفت: در هنگام بروز زلزله اگر افراد در آسانسور هستند، بهترین کار این است که در کف آسانسور دراز بکشند تا فشار ناشی از سقوط آسانسور در بدن پخش شود و آسیب کمتری بر ستون فقرات و نخاع وارد شود.

وی افزود: اگر افراد در زیر میز پناه می گیرند نیز بهتر است به صورت درازکش باشند تا اگر فشار وارد شد، در سراسر ستون فقرات پخش شود و به یک نقطه فشار وارد نشود.

** بروز شایعترین مشکلات ستون فقرات در اثر انجام کارهای تکراری
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(Rehabilitation)، بروز شایعترین مشکلات ستون فقرات مانند دردهای عضلانی، شانه درد، دیسک کمر و کمردردهای مزمن را ناشی از انجام کارهای تکراری در مشاغل مختلف عنوان کرد و گفت: شاغلانی مانند خیاط ها، طراحان معماری، نجارها و ورزش کارانی مانند والیبالیست ها، تنیس بازان و وزنه برداران ازجمله افرادی هستند که در معرض این آسیب ها قرار دارند.

دکتر نورالدین کریمی افزود: انجام کارهای تکراری و ضربه های مداوم به ستون فقرات در ورزش های حرفه ای سبب می شود که عضله و مفصل مدام یک حرکت را انجام دهند و به مرور فرسوده شوند.

وی به آسیب های ناشی از انجام امور خانه در زنان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در استفاده از جاروبرقی هرچه فرد بیشتر خم شود، وزنش جلوتر می آید و نیرویی که روی مهره های کمر وارد می شود، افزایش می یابد؛ بنابراین لازم است در استفاده از این وسیله یک پا جلو و یک پا عقب باشد و یک دست بر روی کمر گذاشته شود تا از آسیب های ستون فقرات که به مرور به وجود می آیند، پیشگیری شود.

کریمی ادامه داد: در هنگام شستن ظرف نیز بهتر است ناحیه شکم به سینک ظرف شویی چسبانده شود و پاها کمی از هم بازنگه داشته شوند تا فاصله دست با ظرف و شیرآب کمتر و آسیب های نخاعی نیز به حداقل برسد.

وی به توضیح درمان های علامتی و علتی پرداخت و گفت: درمان های علامتی مانند تجویز و مصرف مسکن ها درد را کاهش داده و مانع از درمان بیماری اصلی می شود.

کریمی با تاکید بر پرهیز از درمان های خودسرانه در هنگام بروز دردهای مربوط به ستون فقرات، اظهار کرد: امروزه برخی پزشکان به دلیل مشغله زیاد و همچنین تامین هزینه های زندگی، بیشتر مایل هستند که تعداد زیادی بیمار را ویزیت و برای آنها درمان های علامتی تجویز کنند؛ این درحالی است که این کار سبب پنهان شدن مشکل اصلی شده و بیمار به تصور بهبودی، اقدام به انجام امور روزانه زندگی خود بدون رعایت اصول پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری می کند و به مرور شدت بیماری اصلی افزایش می یابد.

هجدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در روزهای ششم و هفتم دی ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.

ارزیابی عملکردی و تشخیصی افتراقی مشکلات ستون فقرات و لگن، ارگونومی و پیشگیری از آسیب های شغلی - ورزشی، آگاه سازی جامعه از علل آسیب های اسکلتی - عضلانی و پیشگیری از آسیب های شغلی - ورزشی و حوادث در ستون فقرات، ترویج روش های درمانی و توانبخشی مبتنی بر جامعه و کاهش هزینه های سلامت از جمله محورهای این همایش است.

برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی، برگزاری کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی از دیگر برنامه های جانبی این سمینار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: