کد خبر: ۱۷۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 18
مجازی و واقعیت مفاهیمی مجزا و در ظاهر خلاف دیگری هستند، اما هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند، سازه ای نوین را در دنیای سیستم های دیجیتال و از جمله رایانه ها بنا می کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>یک متخصص واقعیت مجازی گفت: با توجه به کاربرد تکنولوژی واقعیت مجازی و کاربرد آن در امور پزشکی و روانشناسی(Psychology) نیاز است محققان توجه خود را بیشتر به این فناوری نو معطوف کرده و زمینه پیشرفت آن را در کشور فراهم سازند.

به گزارش شفا آنلاین،پرهام شجاع کارشناس واقعیت مجازی اظهار داشت: مجازی و واقعیت مفاهیمی مجزا و در ظاهر خلاف دیگری هستند، اما هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند، سازه ای نوین را در دنیای سیستم های دیجیتال و از جمله رایانه ها بنا می کنند. محیطی سه بعدی و شبیه سازی شده در رایانه که فرد با آن ارتباط برقرار می کند.، شاید ساده ترین تعریفی باشد که بتوان از دنیای واقعیت مجازی ارائه داد.

وی افزود: در ابتدای ظهور این فناوری در سال های گذشته ،دسترسی و استفاده از آن به سادگی امروز نبود و افراد باید هزینه ی زیادی برای تهیه عینک های واقعیت مجازی می پرداختند اما امروزه با گسترش گوشی های هوشمند در بین افراد جامعه می شود به راحتی از این فناوری بروز و هیجان انگیز بهره برد. فقط کافی است عبارت «VR» را در فروشگاه های نرم افزار تلفن همراه خود جستجو کنید تا انبوهی از برنامه های واقعیت مجازی را مشاهده کنید.

شجاع تصریح کرد: هرچند عموم مردم جامعه این تکنولوژی را بیشتر تحت عناوین بازی یا مشاهده فیلم های هیجان انگیز میشناسند اما واقعیت مجازی تنها با هدف سرگرمی توسعه نیافته و در علوم مختلف مانند معماری ، فیزیک ، پزشکی و ...،دریچه ای نو برای ورود متخصصین سایر علوم به دنیای دیجیتال گشوده است.

وی عنوان کرد: دنیای پزشکی با توجه به ضرورت هایی که برای بشر امروز ایجاد کرده است ،در همه زمان ها ،اهمیتی خاص به خود دیده است. مهندسین و کارشناسان واقعیت مجازی نیز از عرصه ی پزشکی غافل نشده و پروژه هایی موفق در گرایش های مختلف پزشکی همچون روانپزشکی(Psychiatry)،جراحی و .... ارائه داده اند. نمونه ای از کاربردهای واقعیت مجازی در پزشکی، تحقیقی است که دانیل فریدمن رواشناس و پژوهش گر دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا بر روی صد نفر از افرادی که به عارضه هراس از ارتفاع مبتلا هستند ،انجام می دهد و امیدوار است این شیوه آزمایشی پس از تکیمل در خانه و بدون حضور درمانگر به کار گرفته شود.

این کارشناس واقعیت مجازی(virtual reality) در پایان گفت: در ایران نیز،با توجه به پیشرفت علوم رایانه ای و ظرفیت های موجود میان توسعه دهندگان نرم افزار ها،همچون برنامه نویس ها و مدل ساز های رایانه ای، جای امید است ، محققان و افراد سرمایه گذار توجه خود را بیشتر به این فناوری نو معطوف کرده و زمینه پیشرفت را در واقعیت مجازی فراهم سازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: