کد خبر: ۱۷۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 18
اگر تجربه ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را داشته باشيد، با احساس سوزشي آزاردهنده و نياز مکرر به دفع ادرار آشنا هستيد
شفاآنلاین>سلامت> دستگاه ادراري انسان به گونه اي شکل گرفته است که باکتري ها را دور نگه دارد، اما سدهاي دفاعي آن مي توانند فرو بريزند. زماني که اين اتفاق رخ دهد، باکتري ها مي توانند رشد کرده و به سرعت تکثير شوند که به شکل گيري عفونت منجر مي شود.

به گزارش شفاآنلاین، اگر تجربه ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را داشته باشيد، با احساس سوزشي آزاردهنده و نياز مکرر به دفع ادرار آشنا هستيد، و احتمالا هر کاري انجام مي دهيد تا بار ديگر چنين تجربه اي نداشته باشيد.

بنابر گزارش بنياد ملي کليه آمريکا، از هر پنج زن، يک نفر از آنها عفونت دستگاه ادراري را در برهه اي از نزدگي خود تجربه مي کند. در شرايطي که مردان نيز مي توانند به اين شرايط مبتلا شوند، احتمال ابتلاي زنان به عفونت دستگاه ادراري بسيار بيشتر است. زنان از مجراي پيشاب کوتاه‌تري نسبت به مردان برخوردار هستند، که عبور باکتري هاي مسبب عفونت دستگاه ادراري و حمله به مثانه را بسيار آسان مي سازد.

دستگاه ادراري انسان به گونه اي شکل گرفته است که باکتري ها را دور نگه دارد، اما سدهاي دفاعي آن مي توانند فرو بريزند. زماني که اين اتفاق رخ دهد، باکتري ها مي توانند رشد کرده و به سرعت تکثير شوند که به شکل گيري عفونت منجر مي شود. در ادامه با برخي از شايع‌ترين دلايل عفونت هاي دستگاه ادراري بيشتر آشنا مي شويم.

    رابطه جنسي

رابطه جنسي يکي از دلايل اصلي ابتلا به عفونت دستگاه ادراري در زنان محسوب مي شود، زيرا مي تواند موجب انتقال باکتري ها از قسمت هايي مانند روده يا واژن به مجراي پيشاب شود. براي کاهش خطر ابتلا به عفونت (Infection)دستگاه ادراري، طي 30 دقيقه پس از رابطه جنسي دفع ادرار را انجام دهيد. توصيه معمول مبني بر شستشوي اندام تناسلي بلافاصله پيش و پس از رابطه جنسي را نيز ناديده بگيريد، زيرا اين کار مي تواند موجب ايجاد تغيير در جمعيت باکتريايي شود و خطرات عفونت دستگاه ادراري را افزايش دهد.

    يبوست

شما مي توانيد مدفوع خود را يکي از مقصران ابتلا به عفونت دستگاه ادراري بدانيد. ابتلا به يبوست تخليه مثانه به روش درست را دشوار مي سازد، که به معناي آن است باکتري هاي باقيمانده زمان زيادي براي رشد و تکثير و در نتيجه ايجاد عفونت دارند.

از سوي ديگر، اسهال يا بي اختياري دفع مدفوع نيز مي توانند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را افزايش دهند، زيرا باکتري ها از مدفوع شل مي توانند به راحتي مسير خود به سمت واژن و مجراي پيشاب را طي کنند.

    ديابت کنترل نشده

هنگامي که قند خون بالا است، قند اضافي از طريق ادرار دفع مي شود. اين شرايط محيطي مطلوب براي رشد بيش از اندازه باکتري ها و به طور بالقوه شرايطي که تمايلي به تجربه آن نداريد، يعني عفونت دستگاه ادراري را فراهم مي کند. البته تا زماني که به ديابت مبتلا نباشيد، علاقه شما به مصرف خوراکي هاي شيرين، خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را افزايش نمي دهد.

    نگه داشتن ادرار

اگر نياز به دفع ادرار داريد، اين کار را انجام دهيد. نگه داشتن ادرار براي شش ساعت يا بيشتر مي تواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را افزايش دهد، زيرا باکتري هاي حاضر در مثانه زمان زيادي براي رشد و تکثير دارند.

    کم آبي بدن

مصرف آب فراوان نه تنها تشنگي را برطرف مي کند، بلکه احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را نيز به ويژه در ماه هاي گرم تابستان، زماني که بسياري از ما به ميزان کافي آب مصرف نمي کنيم را کاهش مي دهد. با نوشيدن آب فراوان به تخليه باکتري هايي از بدن کمک مي کنيد که مي توانند موجب عفونت دستگاه ادراري شوند.

    استفاده از محصولات ضد بارداري

استفاده از داروهاي ضد بارداري مي تواند به ايجاد تغيير هورموني منجر شود، که تغيير در باکتري هاي عادي حاضر در واژن را به همراه داشته و اين شرايط مي تواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را افزايش دهد. استفاده از گزينه هاي ديگر ضد بارداري مانند اسپرم کش ها نيز مي تواند احتمال ابتلا به اين نوع عفونت را افزايش دهد.

    محصولات مخصوص بانوان

نوارهاي بهداشتي و تامپون هاي کثيف مکاني مطلوب براي رشد و تکثير آسان باکتري ها هستند. از اين رو، تعويض مکرر آنها براي پيشگيري از ابتلا به عفونت دستگاه ادراري هنگام دوره هاي قاعدگي بهترين گزينه است. همچنين، استفاده از زيرپوش هاي نخي از رطوبت بيش از اندازه که موجب رشد باکتري ها مي شود، پيشگيري مي کند.

    سنگ کليه

سنگ کليه(Kidney) که به واسطه تجمع رسوبات مواد معدني شکل مي گيرد، مي تواند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراري را افزايش دهد، زيرا آنها مي توانند موجب انسداد در مجراي ادرار و بازگشت آن شوند، که زمان زيادي را براي رشد و تکثير در اختيارباکتري ها قرار مي دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: