کد خبر: ۱۷۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 17
متاسفانه عدم رعایت استاندارهای تولید و فرآوری مواد غذایی در مواردی باعث بروز آلودگی‌ها و ایجاد بیماری در بدن می‌شوند. بطور مثال سرب در ظروف فلزی نگهداری مواد غذایی، برخی قوطی های کنسرو، سیگار و شیر حیواناتی که در مناطق آلوده تغذیه می‌کنند می‌توانند وارد بدن ما شوند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه جیوه و سرب از راه‌های گوناگون ممکن است وارد بدن افراد شوند در خصوص عوارض این فلزها بر بدن توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش شفا آنلاین، سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: آلودگی های منابع غذایی از زمان داشت، کاشت و برداشت، نگهداری حمل و توزیع همچنین در زمان فرآوری و مصرف در گستره گیتی هشدار دهنده است و از این رو چندی پیش تر سازمان بهداشت جهانی(WHO) توجه به ایمنی در تولید و نگه‌داری مواد غذایی را از مزرعه تا سفره به تمامی کشور ها توصیه کرده است.

وی افزود: متاسفانه عدم رعایت استاندارهای تولید و فرآوری مواد غذایی در مواردی باعث بروز آلودگی‌ها و ایجاد بیماری در بدن می‌شوند. بطور مثال سرب در ظروف فلزی نگهداری مواد غذایی، برخی قوطی های کنسرو، سیگار و شیر حیواناتی که در مناطق آلوده تغذیه می‌کنند می‌توانند وارد بدن ما شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص عوارض سرب در بدن توضیح داد: این فلز سمی، انعطاف رگ‌ها را کم و باعث بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود و افراد را در معرض پرفشاری خون(High blood pressure) قرار می‌دهد.

به گفته مظهری کاهش ضریب هوشی، بیش‌ فعالی کودکان، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی نیز از جمله علائم افزایش سرب در بدن بشمار می‌روند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ویتامین C و مکمل‌های آن به دفع سرب کمک زیادی می‌کند توضیح داد: منابع حاوی کلسیم، از جمله لبنیات، کلم بروکلی، ماهی کیلکا و ساردین و سبزیجات برای کاهش آثار سوء سرب مفید است.

وی در ادامه با اشاره به خطرات فلز جیوه در بدن اظهار داشت: در میان تمامی انواع فلزات سنگین، جیوه خطرات و علائم بیشتری دارد. این فلز در آفت کش‌ها و به خصوص ماهی‌های دریاهای آلوده، وجود داشته و از این طریق به بدن منتقل می‌شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران ادامه داد: جیوه با ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های قرمز خون باعث تضعیف اکسیژن رسانی می‌شود همچنین از آنجا که این فلزها در بافت‌های مغز رسوب می‌کنند باعث بروز افسردگی(Depression) و سر درد خواهد شد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: این فلز سمی می‌تواند موجب تشدید بیماری MS شود و اگر جنین از طریق مادر در معرض آن قرار گیرد، عوارضی چون فلج مغزی، عقب افتادگی ذهنی و نقایص مادرزادی را ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان توصیه کرد: ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد خنثی کننده آثار سمی جیوه هستند، مغزهای آجیلی، حبوبات، زرده تخم مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه فرنگی نیز شامل ریزمغذی‌هایی برای اجتناب از مسمومیت از طریق جیوه بشمار می‌روند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: