کد خبر: ۱۷۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 18
گر پزشک از دید بهداشت و پیشگیری به پرهیز از آفتاب و مصرف ضد آفتاب نگاه کند در بعضی بیماری ها اهمیت حفاظت از آفتاب دو چندان است
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>در ۲۰ الی ۳۰ سال قبل افراد کمی ،در جامعه ما از ضد آفتاب <Sunscreen>استفاده میکردند و بقیه یا با آن آشنا نبودند یا به عنوان اقدامی غیر ضرور و لوکس به آن نگاه میکردند.

به گزارش شفا آنلاین:اما در زمان حاضر، تجارب روزمره متخصصان پوست نشان میدهد اقلا در شهرها اغلب خانمها و درصد قابل توجهی از آقایان از ضد آفتاب استفاده میکنند. منتها علی رغم درصد بالای استفاده کنندگان دلیل پرهیز از آفتاب برای بسیاری از مردم مشخص نیست لذا در زیر به تاثیرات پرهیز از آفتاب به اختصار اشاره میگردد.

حفاظت از نور آفتاب و مصرف ضد آفتاب به ۴ دلیل عمده انجام می گیرد :
۱. پیشگیری از آفتاب سوختگی
۲. پیشگیری از تیره شدن صورت
۳. پیشگیری از پیری زودرس پوست
۴. پیشگیری از سرطانهای پوست.

همانطور که در موارد بالا مشخص است موارد ۱ و ۴ جنبه پیشگیری از بیماری دارد و درنتیجه باید به عنوان یک اقدام بهداشتی در سطح یک در نظر گرفته شود.

اگر پزشک از دید بهداشت و پیشگیری به پرهیز از آفتاب و مصرف ضد آفتاب نگاه کند در بعضی بیماری ها اهمیت حفاظت از آفتاب دو چندان است:
الف.در بیماریهای حساس به نور خصوصا SLE که تماس با نور آفتاب هم باعث آفتاب سوختگی زودتر آنها میشود و هم به عود و تشدید بیماری آنها کمک میکند

ب. در موارد نقص ایمنی مثل پیوند کلیه.در این موارد مواجه کنترل نشده با نور آفتاب باعث بالارفتن احتمال ابتلا به سرطانهای پوست میشود. لذا پزشک باید ضد آفتاب را هم در مجموعه تجویزات بیمار در نظر داشته باشد. بنابراین وقت آن رسیده که از سمت پزشکان ،مصرف ضد آفتاب به عنوان یک عمل بی فایده نباید مورد غفلت واقع شود خاصه در بیماریهای حساس به نور و نقص ایمنی.

پزشک آنلاین
دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: