کد خبر: ۱۷۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
با حمایت های اجتماعی و اجرای برنامه های مختلف به دنبال حذف مالاریا در کشور هستیم
شفاآنلاین>سلامت> مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تلاش های همگانی دولت و همکاری خوب مردم آمار مالاریا در ایران را به 69 مورد کاهش داده و بزودی شاهد ریشه کنی آن خواهیم بود.

به گزارش شفاآنلاین، احمد رئیسی در چابهار اظهار داشت: هم اینک در استان های سیستان وبلوچستان، کرمان و هرمزگان 69 بیمار مبتلا به مالاریا وجود دارد.

وی بیان کرد: با حمایت های اجتماعی و اجرای برنامه های مختلف به دنبال حذف مالاریا در کشور هستیم.

رئیسی گفت: پیش از شروع برنامه ریشه کنی مالاریا در سال 1958 این بیماری یکی از معضلات مهم در ایران به شمار می رفت و بیش از 60 درصد جمعیت کشور در معرض خطر آن قرار داشتند.
وی با بیان اینکه 30 تا 40 درصد کل مرگ و میرهای کشور در گذشته ناشی از بیماری مالاریا بوده است، خاطرنشان کرد: در یک مقطع زمانی بیش از پنج تا 6 میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به بیماری مالاریا بودند.

مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش شدید مالاریا را در 60 سال گذشته در کشور شاهد بودیم که این امر حاصل تلاش شبانه روزی کارکنان وزارت بهداشت(Health) و درمان و همکاری خوب مردم است.

رئیسی افزود: حذف مالاریا تا سال 1404 از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است.
وی به موقعیت استان سیستان و بلوچستان و همجواری آن با 2 کشور افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از 500 هزار نفر از مردم این استان در مناطق حاشیه شهر و بدون امکانات رفاهی نظیر برق و آب سکونت دارند که این امر تهدید جدی برای بروز انواع بیماری هاست.

وی افزود: تردد شهروندان خارجی در چابهار و حضور بی شمار کارگران افغان و پاکستانی در سیستان و بلوچستان در ابتلا و انتقال بیماری(Sickness) مالاریا نگران کننده است.

وی نقش مناطق آزاد و حمایت مادی، پشتیبانی، اجتماعی و اجرایی در حذف مالاریا را مهم ذکر کرد و گفت: به دلیل اهمیت سیستان و بلوچستان و وجود مالاریا در این منطقه مرزی نخستین نشست مشترک شورای راهبردی و نظارت و کارگروههای عملیاتی حذف مالاریا با حضور مناطق آزاد چابهار، کیش، قشم و اروند در چابهار برگزار شده است.

مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برنامه حذف مالاریا در سال 1388 توسط دولت به تصویب رسیده و اجرای آن با کمک یک گروه همکاری با مشارکت صندوق جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور رسما آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه مناطق آزاد چابهار، اروند، کیش و قشم مهمانان خارجی از کشورهای مختلف دارند باید مسئولان بهداشتی این مناطق حساسیت بیشتری برای پبشگیری از ابتلا به بیماری مالاریا داشته باشند.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: