کد خبر: ۱۷۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 15
اگر بیمار یا اولیای وی در یکی از مراجع یاد شده اقدام به طرح شکایت نمایند و در سیر رسیدگی به هر دلیل از شکایت خود صرف نظر کنند دیگر در آن مرجع حق شکایت مجدد با همان عنوان شکایت اولیه را ندارند
شفا آنلاین>سلامت>همانگونه که قبلا گفته شد در مقوله شکایات پزشکی مراجع مختلفی برای رسیدگی و پیگیری وجود دارد که دو مورد اصلی آنها دادسرای عمومی و دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی می باشند.

به گزارش شفا آنلاین، بیمار یا اولیای وی می توانند در یکی از دو مرجع  یاد شده و یا به صورت همزمان در هر دو مرجع اقدام به طرح شکایت نمایند . و هر یک از دو مرجع مذکور به صورت مستقل به این شکایت رسیدگی خواهند نمود و رأی صادر می کنند.

اما نکته مهمی را که امروز قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که اگر بیمار یا اولیای وی در یکی از مراجع یاد شده اقدام به طرح شکایت نمایند و در سیر رسیدگی به هر دلیل از شکایت خود صرف نظر کنند دیگر در آن مرجع حق شکایت مجدد با همان عنوان شکایت اولیه را ندارند اما این حق را دارند که در مرجع دوم اقدام به طرح شکایت کنند

برای روشنتر شدن این موضوع به مثال زیر توجه فرمایید:
بیماری متعاقب کلونوسکوپی دچار پرفوراسیون کولون می گردد که بلافاصله بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته  و بعد از چند روز با حال عمومی خوب مرخص می شود.

بیمار در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی(Medical System) از کادرِ درمانیِ خود و خصوصاً پزشک معالج  شکایت می کند اما در اواسط سیر رسیدگی ، بیمار از ادامه پیگیری این شکایت صرف نظر کرده و رضایت خود را نسبت به کادرِ درمانی اعلام می دارد و بدین ترتیب پرونده مختومه می شود.

چند سال بعد، بیمار در دادسرای جرایم پزشکی(Medical crimes) اقدام به طرح شکایت می نماید.

پزشک معالج به استناد اعلام رضایت بیمار در دادسرای انتظامیِ سازمان نظام پزشکی ، درخواست صدور قرار منع تعقیب می کند. اما دادسرا، درخواست  پزشک معالج را نپذیرفته و سیر قضایی ادامه یافته و در نهایت پزشک معالج به پرداخت غرامتی معادل 5% دیه محکوم می گردد .



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: