کد خبر: ۱۷۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
معیارهای سنی و تشخیصی خاصی لازم است تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی دیسک کمر شود
شفاآنلاین>سلامت> یک فوق تخصص درد با اشاره به اینکه درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادی در دیسک‌هایی که دچار آسیب و تخریب شده‌اند، کاربرد دارد، گفت: مغز استخوان و بافت چربی دو منبع مهم دریافت سلول‌های بنیادی در بدن است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مجید حیدریان در ارتباط با درمان‌های نوین برای رفع کمردرد گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری(Sickness) تخریب دیسک بین مهره‌ای از مواردی است که با موفقیت در کشور شروع شده و در حال حاضر در کلینیک‌های زیادی در کشورهای پیشرفته نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین علل ایجاد کمر درد، تخریب بافت داخلی دیسک‌ها است، افزود: معیارهای سنی و تشخیصی خاصی لازم است تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی دیسک کمر شود.

این فوق تخصص درد با بیان اینکه دیسک‌ها به واسطه نداشتن عروق خونی در اثر فشار مکانیکی، افزایش سن یا بیماری‌های التهابی بسیار آسیب پذیر هستند، افزود: در اثر این آسیب‌ها بافت داخلی دیسک دچار تغییراتی می‌شود که انعطاف پذیری آن  را کم کرده و دیسک به آرامی دچار تخریب می‌شود.

حیدریان افزود:  این نوع از آسیب به دیسک، سبب ایجاد کمردردهای مزمنی می‌شوند که با خشکی و گرفتگی در ناحیه دو طرف ستون فقرات همراه هستند. ایجاد تغییرات دژنراتیو نیز از شایع‌ترین علت کمردردهای مزمن و مقاوم به درمان در افرادی است که در اثر وضعیت‌های نامناسب کاری یا افزایش سن دچار کمردرد (back ache)شده‌اند.

وی مغز استخوان و بافت چربی را دو منبع مهم دریافت سلول‌های بنیادی در بدن عنوان کرد و گفت: این روش در کشور همگام با جدیدترین مراکز تحقیقاتی کشورهای پیشرفته جهان به روز شده و برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

این فوق تخصص درد در باره درمان دیسک کمر با سلول های بنیادی توضیح داد: نمونه سلول‌های بنیادی فعال شده که قبلا از بیمار گرفته شده، طی چند دقیقه به داخل دیسک تزریق می‌شود. این روش به صورت سرپایی انجام شده و نیازی به بستری شدن ندارد. بیمار نیز پس از یک ساعت ترخیص می‌شود و پس از چند روز استراحت نسبی نیز قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خواهد بود.

حیدریان تاکید کرد: درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادی در دیسک‌هایی که دچار آسیب و تخریب شده‌اند کاربرد دارد همچنین معیارهای سنی و تشخیصی خاصی لازم است تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی دیسک کمر شود و رعایت معیارهای تخصصی در استفاده از این روش در درمان دیسک می‌تواند سبب موفقیت این روش درمانی شود ولی در انواع مختلف دیسک‌ها قابل انجام نیست.

این فوق تخصص درد با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به دیسک کمر ابتدا توسط پزشک معاینه می‌شوند، گفت: در صورت نیاز به انجام سلول درمانی از این روش در درمان آنها استفاده می‌شود همچنین در صورت نیاز به سایر روش‌های درمانی، گزینه‌های دیگر به بیماران توصیه می‌شود.

حیدریان خاطرنشان کرد: ارائه درمان پلکانی دیسک کمر نیز به بیماران این فرصت را می‌دهد که با روش‌های بسیار ساده غیر جراحی، بیماری دیسک در آنها درمان شود و درمان اولیه در بیماری‌های تخریبی دیسک کمر استفاده از دارو، لیزرهای پرتوان، آب درمانی و حرکات اصلاحی ورزشی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: