کد خبر: ۱۷۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 14
دکتر رشید رمضانی روز پنجشنبه در کنگره هپاتیت ویروسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: این بیماری قابل درمان است و 95 درصد داروهای موجود در کشور اثر درمانی مثبت دارند.
شفا آنلاین>سلامت>مسئول واحد هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هپاتیت C در کشور رو به کاهش و قابل پیشگیری است چون عامل و ناقل آن انسان است و ویروس بیرون از بدن بیش از یک هفته زنده نمی ماند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر رشید رمضانی روز پنجشنبه در کنگره هپاتیت ویروسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: این بیماری قابل درمان است و 95 درصد داروهای موجود در کشور اثر درمانی مثبت دارند.

مسئول واحد هپاتیت وزارت بهداشت با اشاره به سخت بودن شناسایی این بیماری افزود : در کشور ما حدود 35 درصد بیماران شناسایی می شوند ، معتادان تزریقی در کشور بیش از 40 درصد و مصرف کنندگان شیشه حدود 20 درصد دچار هپاتیت C هستند.

رمضانی گفت : ریشه کنی هپاتیت نیاز به عزم ملی دارد و در کنار آن با یک قدم رو به جلو در بحث دارو و کیت های تشخیصی می توانیم زودتر از 2030 به حذف این بیماری برسیم
وی با اشاره به اینکه حال تدوین برنامه عملیاتی ریشه کنی هپاتیت هستیم که پس از بحث و نهایی شدن اجرایی خواهد شد، گفت: 40 کشور دنیا در زمینه حذف هپاتیت فعالیت دارند که ایران نیز از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: از سال دوهزار 22 درصد مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت افزایش یافته که از جان باختگان بر اثر ایدز و مالاریا سبقت گرفته است.
دکتر رمضانی گفت: در میان انواع ویروس های هپاتیت نوع B و C مشکل ساز و کانون توجهات بیشتر پزشکی هستند.
**شایع ترین راه انتقال هپاتیت B در ایران انتقال مادر به کودک است
مسئول واحد هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هرچیزی که با خون و مایعات بدن تماس داشته باشد می تواند موجب خطر انتقال این نوع هپاتیت شود.

رمضانی با اشاره به اینکه تزریق واکسن به نوزاد تا 85 درصد از ابتلا و شیوع بیماری می کاهد، گفت: هرچه سن بالاتر رود خطر مزمن شدن بیماری کاهش می یابد و در زیر 5 سالگی 30 تا 50 درصد خطر مزمن شدن وجود دارد که بهترین راه کنترل بیماری در همان سال اول ابتلا است.

وی افزود: در کشور ما شایعترین مرگ و میرها در هپاتیت B است و در 10 سال اخیر شیوع و مرگ هپاتیت C کاهش یافته است.

به گفته رمضانی در ایران کمتر از یک درصد از زنان حامله، دو تا 6 درصد زندانیان، حدود 3 درصد کودکان کار و 7 تا 11 درصد مبتلایان به ایدز به هپاتیت B مبتلا هستند.

وی ادامه داد: در شهرهایی چون زاهدان، اصفهان، بوشهر، جیرفت، کرمانشاه و اردبیل بیشترین راه ابتلا از طریق تزریق داخل رگ گزارش شده است.

**ایران پیشقراول تولید داروی هپاتیت در خاورمیانه
رییس شبکه هپاتیت ایران نیز گفت: تدوین بانک اطلاعاتی هپاتیت، تلاش برای استانداردسازی تحقیق، آموزش و درمان و برگزاری کمپین های دانشجویی در 20 شهر کشور با تمرکز بر رفتارها و محلات پرخطر از فعالیت های اخیر این شبکه است.

دکتر سید مؤید علویان در این همایش افزود: 20 سال قبل شیوع هپاتیت B در برخی مناطق کشور بیش از پنج درصد گزارش شده بود، اما از سال 73 با شروع واکسیناسیون نوزادان، افراد پر خطر و سایر گروه‌ها این رقم امروز به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به کمتر از 2 درصد رسیده است، در برخی نقاط نیز کمتر از یک درصد ابتلا به هپاتیت B وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B در افراد زیر 28 سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر 22 سال کمتر از نیم درصد است که نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: امروز ایران در زمینه پوشش واکسیناسیون نوزادان از نظر ابتلا به هپاتیت B به عدد 90 درصد رسیده است و ما در زمینه درمان این بیماری نیز پیشرفت خوبی داشته ایم و در حال حاضر تمام داروها در داخل کشور تولید می‌شوند.
به گفته وی ایران اولین کشور خاورمیانه بود که در سازمان بهداشت جهانی هپاتیت عضو شد.
**ارسال 132 مقاله به کنگره
دبیر علمی کنگره هپاتیت ویروسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 132 مقاله تا اول آذرماه از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد 6 مقاله به صورت سخنرانی و 84 مقاله در قالب پوستر طی 2 روز برگزاری کنگره ارائه می شود.

دکتر فرهنگ بابامحمودی بحث و تبادل آخرین دستاوردهای پزشکی و دارویی جهان و ایران را از برنامه های کنگره برشمرد و افزود: برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی و بازدیدهای علمی و تفریحی نیز از برنامه های جانبی این همایش علمی است.به گفته وی مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی در سال گذشته به عنوان شعبه استانی شبکه هپاتیت ایران در استان مازندران انتخاب شد.

هپاتیت‌ ویروسی‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس و این بیماری‌ انواع‌ مختلفی‌ دارد که شایع‌ترین‌ انواع‌ آن‌ هپاتیت A و B و سایر انواع‌ آن‌ عبارتند از هپاتیت‌ C ، D ، E ، G .

علائم شیوع این بیماری در مراحل اولیه شبیه‌ آنفلوانزاست مثل‌ تب، خستگی‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال و بی‌اشتهایی‌ و چندین‌ روز بعد نشانه های دیگری همچون زردی‌ چشم ها و پوست و تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار نیز نمایان می شود.ویروس هپاتیت‌ A و E معمولاً از راه‌ آب یا غذا وارد بدن‌ می‌شود، خصوصاً صدف‌ خام‌ که‌ توسط‌ فاضلاب‌ آلوده‌ شده‌ باشد.

و هپاتیت B معمولاً از راه‌ آمیزشی‌، تزریق‌ خون، و تزریق‌ یا سرنگ‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. مادری‌ که‌ هپاتیت B دارد ممکن‌ است‌ عفونت را به‌ نوزادش‌ انتقال‌ دهد. بعضی‌ از موارد هم‌ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و راه‌ شناخته‌ شده‌ای‌ برای‌ انتقال‌ عفونت‌ رخ‌ داده‌اند.هپاتیت C نیز معمولاً از راه‌ تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌، تزریق‌ خون‌ و سایر انواع‌ مواجهه‌ با خون‌ یا محصولات‌ خونی‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد.

کنگره ملی هپاتیت ویروسی با اهداف و محورهای تشخیص صحیح، درمان به جا و مناسب، واکسیناسیون علیه هپاتیت های B و A، هدف گیری جهانی برای ریشه کنی هپاتیت C ، بررسی افراد با ریسک بالای آلودگی به هپاتیت های B , C، جایگاه آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از هپاتیت های ویروسی، کنترل و پیشگیری و رسالت دانشگاههای علوم پزشکی و وسایل ارتباط جمعی و جامعه و سایر موارد مرتبط با این بیماری از امروز پنج شنبه به مدت 2 روز با حضور اساتید و پزشکان از سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی ساری اغاز شد.
برچسب ها: هپاتیت ، سلامت ، ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: