کد خبر: ۱۷۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
گذار اپیدمیولوژیک در دنیا اتفاق افتاده است به طوری که در گذشته بیماری های واگیردار علت اصلی مرگ و میرها بودند اما طی دهه های اخیر به دلیل تغییر شیوه های زندگی بیماری های غیرواگیر به علت اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل شده اند.
شفا آنلاین>سلامت>رییس اداره سرطان وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته، میزان ابتلا به سرطان تا سال2030 میلادی در جهان به 25 میلیون نفر می رسد، نسبت به افزایش ابتلا به سرطان در ایران هم راستا با بروز جهانی هشدار داد .
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی قنبری مطلق روز چهارشنبه در دومین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی کلینیکال آنکولوژی ایران اظهار کرد: گذار اپیدمیولوژیک در دنیا اتفاق افتاده است به طوری که در گذشته بیماری های واگیردار علت اصلی مرگ و میرها بودند اما طی دهه های اخیر به دلیل تغییر شیوه های زندگی بیماری های غیرواگیر به علت اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل شده اند.

وی گفت: درحال حاضر 56 میلیون مرگ سالانه در جهان رخ می دهد که از این تعداد 70 درصد به علت بیماری های غیرواگیر بوده است.

مطلق با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین مرگ های زودرس (زیر ۷۰ سال) و بیماری های غیرواگیر وجود دارد، تاکید کرد : بنابراین هدف اصلی برنامه های پیشگیرانه باید درخصوص کاهش میزان این مرگ و میرها باشد.

وی افزود: از بین مرگ ومیرهای غیرواگیر درجهان (۳۸ میلیون سالانه) ۱۶ میلیون (حدود ۴۰ درصد) در سنین زیر ۷۰ سال است و نکته قابل توجه این است که در سال ۲۰۱۲ بیش از یک چهارم این مرگ ها به دلیل سرطان بوده است.

وی با اشاره به آمارهای جهانی موارد جدید ابتلا به سرطان گفت: در سال ۲۰۱۲ در جهان ۱۴ میلیون نفر موارد جدید ابتلا به سرطان خواهد بود که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر افزایش یابد.

مطلق درمورد مرگ و میرهای ناشی از سرطان نیز گفت : پیش بینی ها نشان میدهد این میزان از هشت میلیون نفر به ۱۳ میلیون نفر برسد.

وی درخصوص میزان ابنلا به سرطان در ایران اظهار کرد: تعداد موارد ابتلا به سرطان در ایران ( سالانه ۱۰۰ هزار نفر) کمتر از متوسط جهانی است.

مطلق با اشاره به رشد میزان ابتلا به سرطان در ایران گفت: در سال ۲۰۱۲ میلادی میزان موارد ابتلا به سرطان در ایران ۸۵ میلیون نفر بود که پیش بینی می سود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۵ هزار نفر برسد.

***دلایل و چالش های ابتلا به سرطان در ایران

رییس اداره سرطان اداره بهداشت در خصوص دلایل افزایش ابتلا به سرطان در ایران گفت: مهم ترین دلیل افزایش امید به زندگی است؛ در سه دهه گذشته میزان امید به زندگی در ایران 85 سال بوده است که این میزان در سال 2012 به 84 سال رسیده است که در مقایسه با متوسط جهانی که 71 سال است میزان قابل توجهی است.

مطلق افزود: دلیل دیگر افزایش ابتلا به سرطان در کشور ما تغییر شیوه زندگی است؛ 90 درصد افراد جامعه مصرف ناکافی میوه و سبزیجات دارند و حدود نیمی از جمعیت کشور دارای توده بدنی ( BMI) بالای 25 هستند.

وی دلایل محیطی را از دیگر دلایل رشد ابتلا به سرطان در کشور عنوان کرد و افزود: مصرف بالاتر انرژی ناشی از سوخت های فسیلی در ایران نسبت به متوسط جهانی و تولید میزان بالاتر گاز دی اکسید کربن نسبت به متوسط جهانی و همچنین میزان بالاتر ذرات معلق در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر در ایران می تواند دلیل بروز سرطان باشد.

مطلق در خصوص هزینه های تشخیصی و درمانی سر طان در جهان گفت: در سال 2010 میلادی بیش از یک میلیارد دلار سالیانه در جهان برای سرطان هزینه می شد که معادل دو درصد درآمد ناخالص جهانی بود.

وی افزود: پیش بینی می شود حدود سه میلیارد دلار هزینه های مستقیم و غیر مستقیم این بیماری تا سال 2030 در جهان باشد که روز به روز نیز در حال افزایش است.

مطلق با اشاره به میزان بقای بالای پنج سال مبتلایان به سرطان در ایران گفت: این میزان در مبتلایان به سرطان سینه 71 درصد و در مبتلایان به سرطان کلورکتال 41 درصد است؛ این میزان قابل قبولی است اما می توانیم این آمار را افزایش بهتری دهیم.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از ابتلا به سرطان گفت: وزارت بهداشت طبق برنامه هایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است ، برنامه هایی را در زمینه کنترل سرطان در دست اجرا دارد.

مطلق افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت باید 25 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر تا سال 2025 کاهش یابد؛ بر این اساس وزارت بهداشت برنامه هایی را مانند کاهش ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان، تهیه بسته های خود مراقبتی ، تربیت هفت میلیون سفیر سلامت، راه اندازی کمپین های سالانه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، توسعه همکاری های بین بخشی، ارائه آموزش های عمومی و آموزش به بهورزان، پزشکان عمومی، ماماها و پرستاران را در دست اجرا دارد.

مطلق در خصوص کاهش ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان گفت: توصیه های تغذیه ای مبنی بر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و دوری از مصرف غذاهای آماده، کاهش موارد ابتلا به چاقی و مصرف سیگار از جمله مواردی است که وزارت بهداشت در غالب این برنامه به آن می پردازد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در خصوص چالش های حوزه سرطان در ایران نیز توضیح داد: محدودیت دسترسی به امکانات و تجهیزات مانند دستگاه های رادیوتراپی برای بیماران مبتلا به سرطان در ایران از جمله چالش های حوزه درمان سرطان است که باید مورد تو جه قرار گیرد.

مطلق همچنین به نبود خدمات استاندارد و راهنمای بالینی به عنوان یکی دیگر از چالش های این حوزه اشاره کرد و گفت: محدودیت در نیروی انسان و نبود راهنمای بالینی در درمان بیماران از چالش هایی است که باید به آن توجه شود؛ پزشکان و متخصصان خوبی در حوزه درمان سرطان داریم اما در زمینه جراحی سرطان که اثربخش ترین مداخله در این زمینه است و همچنین پرستارهای آموزش دیده در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم.
برچسب ها: سرطان ، سلامت ، وزارت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: