کد خبر: ۱۷۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
خوابیدن و بیدار شدن، یک فرآیند مغزی است که هنوز به طور کامل درک نشده است. خواب دارای یک ساختار معمولی است، چرخه ای متشکل از مراحل خواب سبک تر و عمیق تر. تمامی مراحل خواب، برای بیدار شدن هنگام صبح (بدون احساس خستگی) مهم هستند.
 شفا آنلاین>سلامت> اگر خواب شبانگاهی دچار اختلال شود یا فرد به اندازه کافی نخوابد، بیدار شدن در هنگام صبح دشوار خواهد بود؛ برعکس، خواب خوب و کافی<Good sleep and enough> باعث می شود که فرد هنگام صبح، کمتر احساس خستگی کند.

به گزارش شفا آنلاین:خوابیدن و بیدار شدن، یک فرآیند مغزی است که هنوز به طور کامل درک نشده است. خواب دارای یک ساختار معمولی است، چرخه ای متشکل از مراحل خواب سبک تر و عمیق تر. تمامی مراحل خواب، برای بیدار شدن هنگام صبح (بدون احساس خستگی) مهم هستند.

بیشتر بزرگسالان به حدود 7 تا 9 ساعت خواب شبانگاهی نیاز دارند، چراکه خواب کافی برای سلامت جسمی و روانی ضروری بوده و کارآیی بهتر در طول روز را تضمین می کند.

از نورهای مضر قبل از خواب دوری کنید

نور و روشنایی در طول روز، به تنظیم ساعت بدن و ریتم های روزانه، تنظیم برنامه خواب/ بیداری، بهبود سلامت و آرامش روحی کمک می کند. برعکس، نور زیاد در هنگام شب، در فرآیند خواب شبانگاهی اختلال ایجاد می کند. نور در هنگام شب باعث توقف ترشح هورمون ملاتونین - هورمون خواب - می شود.

برای داشتن خواب بهتر، از دستگاه های الکترونیک مانند تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ پیش از خواب استفاده نکنید.

شام سنگین نخورید

خوردن یک وعده غذایی سنگین کمی قبل از خواب، فشار زیادی به دریچه مری وارد کرده و باعث بروز مشکل سوزش سردل می شود که می تواند باعث اختلال در خواب فرد شود.

آخرین وعده غذایی را حدود 2 ساعت قبل از خواب میل کنید تا از هضم درست غذا مطمئن شوید. همچنین از مصرف بیش از اندازه مایعات قبل از خواب خودداری کنید تا بخاطر نیاز به دستشویی، مجبور به بیدار شدن از خواب نشوید.

روال منظمی برای خواب شبانگاهی داشته باشید

بدن با استفاده از ساعت داخلی خود، ساعت خوابیدن و بیدار شدن را تنظیم می کند. اگر برنامه منظمی برای خواب داشته باشید، ساعت داخلی بدن عملکرد درست و موثری خواهد داشت.

محیط مناسبی برای خواب در نظر بگیرید

یک محیط ساکت و آرام، تاریک و خنک (کنترل دما)، به همراه وسایل خواب راحت از جمله بالش و لحاف مناسب می تواند به داشتن یک خواب خوب کمک کند.  

دوش بگیرید یا کتاب بخوانید

دوش آب گرم گرفتن یا مطالعه یک کتاب - البته کتاب کاغذی نه کتابخوان های دیجیتال - به همراه نوشیدن یک لیون شیر گرم می تواند به فرد کمک کند تا راحت تر به خواب برود.

ورزش کردن، بازی های رایانه ای، دیدن تلویزیون پیش از خواب، با افزایش نشاط فیزیولوژیک، می تواند در فرآیند به خواب رفتن اختلال ایجاد کند. داشتن استرس نیز بر کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد؛ تلاش کنید با آرامش و بدور از تنش، به رختخواب بروید. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: