کد خبر: ۱۷۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 11
با اینکه تصور می‌شود ادویه‌ها و غذاهای تند بیشترین زمینه حساسیت را دارند اما جالب است بدانید که بعضی سبزیجات نیز واکنش جدی سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>«حساسیت» جزء شایع‌ترین مشکلات سلامتی است که گرچه گاه با عطسه و خارش پوستی خفیف بروز می‌کند اما گاه می‌تواند زمینه ساز ناراحتی‌های جدی شود که انجام امور روزمره را برای فرد دشوار سازد. در کنار حساسیت به گرده گیاهان، مواد شوینده، حیوانات خانگی و... حساسیت‌های غذایی<Food allergies> شیوع بالاتری دارد.

به گزارش شفا آنلاین: با اینکه تصور می‌شود ادویه‌ها و غذاهای تند بیشترین زمینه حساسیت را دارند اما جالب است بدانید که بعضی سبزیجات نیز واکنش جدی سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت.
نوعی آنتی کور به نام lgE عامل بروز حساسیت نسبت به سبزیجات است. این آنتی کور ممکن است حتی پس از گذشت مدتی از مصرف نوعی از سبزیجات فعال شود. مطالعات صورت گرفته در اسپانیا ثابت می‌کند که 4/7درصد افرادی که به متخصص آلرژی مراجعه می‌کنند از حساسیت به گرده گیاهان و در عین حال میوه‌ها و سبزیجات گله مندند.

علائم حساسیت و همچنین شدت و نوع اندام تحت تاثیر حساسیت در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. واکنش‌های آلرژیک به انواع سبزیجات عموماً به دلیل نوعی ماده یا مولکول خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین سزیجات حساسیت زا اشاره می‌شود:
هویج
گرچه عجیب به نظر می‌رسد اما بعضی افراد به هویج حساسیت دارند. اگر فردی نسبت به گرده گلها و گیاهان حساسیت دارند احتمالاً نسبت به این خوراکی نیز حساسیت خواهد داشت که به دلیل تشابه ترکیبات آنهاست. در واقع پروتئین‌های موجود در گرده گیاهان مشابه پروتئین‌های هویج است. نکته دیگر اینکه پروتئین‌های حساسیتزای هویج حتی حین فرایند پخت نیز از بین نمی‌روند.
از جمله برخی علائم شایه حساسیت به هویج می‌توان به آنفیلاکسی (اختلال در تنفس، افت فشار خون و کاهش هوشیاری)، افزایش ضربان قلب، اضطراب، سرگیجه و تشنج اشاره کرد. همه این علائم باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است خطر کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد. چنین علائمی به سرعت پس از مصرف هویج ظاهر شده و لازم است تا فوراً به پزشک مراجعه گردد.
کاهو
کاهو یکی از سبزیجاتی است که می‌تواند سبب بروز علائم حساسیت شود. همچنین بر اینکه می‌تواند آنفلاکسی را در پی داشته باشد باید مراقب باکتری‌های مختلف برگ‌ها که زمینه ساز بیماری می‌شوند نیز بود. البته ضدعفونی کاهو با آب گرم و سرکه برای همه حتی افرادی که حساسیت ندارند نیز ضروری است.
کرفس
آلرژی به این سبزی شایع است زیرا کرفس آلرژن هایی شبیه گرده گیاهان دارد. کرفس خام و پخته می‌تواند زمینه ساز این مشکل شود و ممکن است علائم از حساسیت ساده پوستی تا آنفلاکسی متغیر باشد. از آنجا که حساسیت به کرفس تنها در موارد آزمایشگاهی تایید شده است توصیه می‌شود در صورت بروز علائم غیر طبیعی از مصرف آن پرهیز گردد.
اسفناج
حساسیت به اسفناج نیز بسیار شایع است. این سبزی مقدار بالایی هیستامین دارد که این ماده شیمایی مانند یک هورمون و ناقل عصبی عمل می‌کند.
هیستامین طی فرایندهای التهابی بدن در حد زیادی آزاد می‌شود و به همین دلیل یکی از عوامل اصلی آلرژی خواهد بود.
پیاز
پیاز حاوی ماده معدنی خاصی به نام گوگرد است که جریان خون را تقویت می‌کند اما در بعضی افراد عامل واکنش‌های آلرژیک می‌شود. حساسیت به پیاز بلافاصله پس از مصرف و با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده، کهیر (حتی در صورت تماس پوستی)، التهاب مجاری تنفسی و آنفلاکسی (در بعضی موارد) بروز می‌کند.
سیر
موارد بسیاری از حساسیت به سیر ثبت شده که گرچه در بعضی افراد بسیار خفیف است اما در مورد بعضی دیگر ممکن است حیات فرد را به خطر اندازد. تحریک پوستی، تورم زبان، درد شکمی، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و آنفلاکسی شایع‌ترین علائم این ناراحتی است.
ادویه‌ها
فلفل، خردل، کاری و رازیانه نیز جز سبزیجات گروه ادویه‌ها هستند که گاه زمینه ساز حساسیت می‌شوند. البته تشخیص این نوع حساسیت کمی مشکل است زیرا معمولاً در یک غذا چندین ادویه با هم مخلوط می‌شوند. از جله علائم حساسیت به چنین ادویه‌هایی می‌توان رینیت، آسم (در صورت استنشاق)، واکنش‌های پوستی و ورم ملتحمه چشم را اشاره کرد. در صورت بروز حساسیت بهتر است مصرف را قطع یا به حداقل ممکن رساند.
مارچوبه
مارچوبه هم خانواده سیر و پیاز است. مطالعه‌ای که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که تحت تاثیر بو یا مصرف این سبزی هستند ممکن است در صورت بروز حساسیت متوجه علائمی مانند رینیت، آسم، کهیر و آنفلاکسی که لازم است حتماً با پزشک مشورت شود.سپید

www.Ameliore ta santé.fr

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
چه باید کنم تا آلرژی من خوب بشه تنگی نفس گرفتگی گلودارم
فاطمیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
0
سلام بروید پیش دکتر ایمنو لوژی و الرژی
آزمایش خون دهید و الرژی به مواد غذای
و هوایی و آلرژی دیگری دارید بگوئید بعد
دارو بگیریید خوب است
-
حسن کاویار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
0
0
سلام خسته نباشید من یه چند هفته ایه بدنم قرمز میشه و میخاره دکترم رفتم ولی بعضی چیزا میخورم بازم همینجوری میشم لطفا راهنمایی بفرمایید ..
مدیر پایگاه
سلام
ابتدا باید بدانید بدن تان به چه چیزهایی حساسیت دارید که از آنها دوری کنید.اما درمجموع فعلا توصیه اینستکه از مصرف ادویه جاتی همانند فلفل و زنجبیل و صیفی جات و میوه جات دارای حساسیت بالا استفاده نکنید.
اگرمشکل حل نشد با متخصص پوست مشورت کنید
آرسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
من که کاهو می خورم دکتر
farima
|
Canada
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
سلام من حدودا سه ساله که بعداز مبتلاشدن به کرونا دچار آلرژی به خیار،هندوانه و خربزه شدم و جدیدا با خوردن موز پلانتین و کاهو دچار گرفتگی گلو و تب و تعریف و افت فشارخون شدم و مزه ی دهنم طعمی شبیه طعم خیار میده در صورتی که خیلی وقته خیار نخوردم لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم واقعا نگرانم
مدیر پایگاه
باسلام
بهترین توصیه اینستکه از مصرف میوه های مذکور که برای شما آلرژی زا هستند خودداری کنید.
ضمن اینکه بهتراست به یک متخصص گوارش یا داخلی مراجعه نمایید تا ویزیت شوید
قاسم بهادری هستم جانباز اعصاب روان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
0
مدتیست دچار خوارش پوست هستم دکتر رفتم مرطب قرصهای حساسیت استفاده میکنم ولی فایده ندارد لطفن راه نماییم کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: