کد خبر: ۱۷۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 11
میان افراد مبتلا به هیپرتانسیون و خطر بیشتر قلبی‌عروقی که دیابت نداشته باشند، میزان بروز حوادث قلبی‌عروقی در بیمارانی که فشار خون سیستولیک هدف آنها کمتر از 120 میلی‌متر جیوه نگاه داشته شود (درمان شدید)، در مقایسه با بیمارانی که فشار خون سیستولیک هدف آنها کمتر از 140 میلی‌متر جیوه نگاه داشته شود (درمان استاندارد)، کمتر است.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج دو گزارش جدید که از داده‌های 2 کارآزمایی منتشر شده‌اند، حاکی از آن است که مدیریت شدید و متمرکز فشار خون که در کارآزمایی معروف Systolic Blood Pressure Interventio- Tria- (SPRINT) به انجام رسیده، در مقایسه با رویکرد مدیریتی استاندارد فشار خون، در مدل‌های شبیه‌سازی، که بوسیله پیامدهای گزارش شده توسط بیمار اندازه‌گیری شده‌اند، هم هزینه ـ اثربخش بوده و هم به خوبی تحمل می‌شوند.


به گزارش شفا آنلاین:نتایج به دست آمده ممکن است برخی از ناظران را متقاعد کند تا عقیده خود را درباره درمان شدید و متمرکز کاهنده فشار خون، مانند آنچه در مطالعه SPRINT انجام شده، تغییر دهند. در این مطالعه سعی بر آن است تا فشار خون سیستولیک در حد کمتر از 120 میلی‌متر جیوه نگاه داشته شود. در اینجا، دو مقاله نشان می‌دهند که درمان شدید و متمرکز کاهنده فشار خون هزینه ـ اثربخش بوده و بیماران نیز آن را به خوبی تحمل می‌کنند. بنابراین، اگر بیماران روی درمان احساس بدی نداشته باشند و درمان نیز هزینه ـ اثربخش باشد، و بالاتر از همه اینها، موربیدیتی و مورتالیتی قلبی‌عروقی را کم کند، استدلال به نفع درمان شدید بسیار متقاعدکننده خواهد شد.


دکتر Berlowitz که نویسنده مسوول آنالیز پیامدهای گزارش شده توسط بیمار و هزینه ـ اثربخش بودن درمان در مطالعه SPRINT است، این یافته‌ها را در New England Journa- of Medicine به چاپ رسانده‌اند.


همانطور که پیش از این هم گفته شده، مطالعه SPRINT نشان داد، میان افراد مبتلا به هیپرتانسیون و خطر بیشتر قلبی‌عروقی که دیابت نداشته باشند، میزان بروز حوادث قلبی‌عروقی در بیمارانی که فشار خون سیستولیک هدف آنها کمتر از 120 میلی‌متر جیوه نگاه داشته شود (درمان شدید)، در مقایسه با بیمارانی که فشار خون سیستولیک هدف آنها کمتر از 140 میلی‌متر جیوه نگاه داشته شود (درمان استاندارد)، کمتر است.


اما هنوز هستند افراد بسیاری، از جمله اعضای کمیته گایدلاین‌ها، که هنوز به این نتایج اعتقاد زیادی ندارند.
گایدلاین‌های اخیر که ماه‌ها پیش بوسیله کالج پزشکان آمریکا منتشر شده، رساندن فشار خون سیستولیک را به کمتر از 140 توصیه نمی‌کنند، بنابراین هنوز چالش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. به عبارت دیگر، جالب است که هنوز در جامعه پزشکی در مورد مساله‌ پایه‌ای مانند فشار خون، اجماع نظر وجود ندارد و مشخص نیست در بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید چه استراتژی درمانی را در پیش گیریم.
البته مطالعاتی مانند SPRINT اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار محققان قرار می‌دهند و مساله اقتصادی آن را هم به چالش می‌کشند. اما سوالی که باقی می‌ماند، آنکه چگونه بهترین نتایج SPRINT را اعمال کنیم و اینکه در مورد کارآزمایی‌هایی که منفعتی از اهداف پائین‌تر فشار خون به دست نیاورده‌اند، چه تصمیمی بگیریم.
نکته دیگر آنکه، بهترین روش برای ترجمه شواهد به توصیه‌ها برای هر فرد چیست. به بیان دیگر، آیا SPRINT همه دیگر مطالعات را مغلوب می‌کند یا هنوز باید برخی ناهمگون‌های شواهد را درک کنیم.
پیامدهای گزارش شده بوسیله بیمار
نکته‌ای که در این میان کمی نگران کننده است، آنکه درمان شدید شاید بوسیله همه بیماران به خوبی تحمل نشود. همین مساله، دلیل اهمیت مطالعه جدید را روشن می‌کند، زیرا دقیقا به این موضوع پرداخته و نشان داده که نه‌تنها در همه جمعیت بیماران SPRINT، بلکه در زیرگروه‌ها (افراد مسن‌تر، کوموربیدیتی‌ها و ضعیف‌ها) نیز به خوبی از سوی بیماران تحمل شده و تفاوتی در وضعیت سلامت میان گروه‌ها وجود نداشته است.
محققان در این مطالعه پیامدهای گزارش شده توسط بیمار را در کارآزمایی SPRINT ارزیابی کرده تا مشخص کنند آیا بیمارانی که وارد بازوی مدیریت شدید فشار خون شده‌اند، وضعیت سلامت متفاوتی نسبت به بیمارانی داشته‌اند که وارد گروه درمان استاندارد شده‌اند.
آنها همچنین به دنبال آن بودند که آیا بیماران مسن‌تر با عملکرد پائین‌تر فیزیکی و شناختی که درمان شدید فشار خون دریافت می‌کنند، پیامدهای متفاوتی از بیماران مشابهی دارند که روی درمان استاندارد قرار می‌گیرند و اینکه هرگونه عوارض جانبی ناشی از داروهای ضدپرفشاری خون در درمان شدید، می‌تواند پایبندی را به درمان که توسط خود بیمار گزارش می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پیامدهای گزارش شده توسط بیمار که اندازه‌گیری شدند، شامل موارد زیر می‌شدند:
 نمره‌های Physica- ComponenSummary و Menta- ComponenSummary که از پرسشنامه سلامت 12 آیتمی Veterans RAND به دست آمده‌اند.
 نمره دپرسیون پرسشنامه 9 آیتمی سلامت بیمار یا PHQ-9.
 میزان رضایت گزارش شده توسط بیمار از مراقبت‌های فشار خون و داروهای تجویز شده.
 میزان پایبندی بیمار به دارودرمانی فشار خون.
بیمارانی که روی درمان شدید و متمرکز فشار خون قرار گرفتند، به‌طور میانگین یک داروی ضدفشار خون بیشتری دریافت کردند میانگین فشار خون سیستولیک آنها 8/14 میلی‌متر جیوه بود که کمتر از میانگین گروه درمان استاندارد گزارش شد.
پس از یک دوره پیگیری که میان آن 3 سال بود، میانگین شاخص‌های مورد نظر در پیامدها که در بالا تعریف شدند، پایدار و ثابت باقی ماند، و هیچ تفاوتی نیز میان دو گروه مشاهده نشد.
به‌طور مشابه، پیامدهای گزارش شده توسط بیمار نیز میان افراد مسن، بیماران آسیب‌پذیرتر تفاوتی نداشته و هر دوگروه میزان رضایت مشابهی از روند درمانی خود داشته و نسبت به درمان خود هم پایبندی یکسانی را نشان دادند.
عمر طولانی‌تر با درمان متمرکز و شدید
محققان در این مطالعه دریافتند که در مطالعه شبیه‌سازی شده آنها، کنترل شدید فشار خون از بروز حوادث قلبی‌عروقی پیشگیری کرده و طول عمر بیماران را بیشتر می‌کند. به بیان دیگر، در آنالیزها مشخص شده که بیماران گروه درمان شدید و متمرکز، به میزان 27/0 QALYs، طولانی‌تر از افرادی که درمان استاندارد دریافت می‌کنند، زندگی خواهند کرد.
در پایان، محققان نتیجه‌گیری می‌کنند که آنالیز جامع انجام شده، این پیام را می‌رساند که درمان شدید و متمرکز فشار خون در مقایسه با درمان استاندارد، هزینه ـ اثربخش است و باید به آن توجه شود.سپید
Medscape



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: