کد خبر: ۱۷۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 10
یماری‌های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در جهان است که عمدتا (۸۰ درصد) کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط را تهدید می‌کند و رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل خطر آن شمرده شده است.
شفا آنلاین>سلامت>یافته‌های یک مطالعه کوهورت بزرگ و اپیدمیولوژیک شهری و روستایی به چندین دهه سیطره یک دستورالعمل جهانی رژیم غذایی پایان داده است.

به گزارش شفا آنلاین:این مطالعه بزرگ که توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در کانادا انجام و در مجله بین‌المللی معتبر لنست منتشر شده، پژوهش‌های بی‌شمار پیشین را درباره ارتباط مصرف چربی‌ها با افزایش بیماری‌های قلبی عروقی <Cardiovascular disease>و مرگ‌های ناشی از آن را به چالش کشیده و نیازمند تجدید نظر جدی خوانده است.

بیماری‌های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در جهان است که عمدتا (۸۰ درصد) کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط را تهدید می‌کند و رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل خطر آن شمرده شده است.
در این مطالعه مصرف غذای ۱۳۵ هزار و ۳۳۵ فرد ۳۵ تا ۷۰ سال بدون بیماری‌های قلبی عروقی از ۱۸ کشور در ۵ قاره جهان شامل کشورهای دارای درآمد پایین، متوسط و بالا را طی هفت سال مورد پیگیری قرار دادند
شرکت کنندگان بر اساس مصرف مواد مغذی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) و درصد انرژی تامین شده از مواد مغذی طبقه بندی شدند و سپس ارتباط بین مصرف کربوهیدرات و کل چربی‌ها با بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر و نسبت خطر آن مورد بررسی قرار گرفت.
در طول هفت سال مطالعه، ۵ هزار و ۷۹۶ مرگ و ۴ هزار و ۷۸۴ بیماری مهم قلبی عروقی به ثبت رسید و بررسی این تعداد مرگ و بیماری یافته‌های بی‌سابقه‌ای ارائه کرد:
مصرف مجموع چربی‌های اشباع و غیراشباع شده با خطر ابتلا به سکته قلبی یا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط ندارد اما مصرف کربوهیدرات بالا (بیش از ۶۰ درصد انرژی) با خطر بالای مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی همراه است
هیچ شواهدی از اثرات مضر مصرف بالای چربی‌ها بر حوادث قلبی عروقی در این مطالعه به دست نیامد و محدود کردن مصرف کل چربی‌ها به میزان کمتر از ۳۰ درصد انرژی و مصرف چربی اشباع تا کمتر از ۱۰ درصد انرژی اصلا توصیه و حمایت نمی‌شود.
مطالعه، ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف بالای کربوهیدرات و ضرورت مصرف مقدار مشخصی کربوهیدرات برای پاسخگویی به نیاز به انرژی کوتاه‌مدت در فعالیت‌های بدنی ، در عین حال، حذف محدودیت‌های فعلی در مصرف چربی را حتی موجب بهبود سلامتی می‌داند.
مطالعه انجام شده این یافته مهم را نیز ارائه کرده که خطر بیماری‌ها ی قلبی و سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن با کاهش مصرف چربی‌ها افزایش نیز خواهد یافت!
مطالعه جهانی آینده‌نگر پیش‌رو، همچنین ارتباط بین مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات با بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر در ۷ منطقه جغرافیایی جهان را بررسی کرده و نشان داده مصرف سبزیجات خام و نپخته به شدت با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است. همین ارتباط در مورد مصرف میوه‌ها و حبوبات با کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به دست آمده است.
در حالیکه در آمریکا و کشورهای اروپایی سبزیجات به صورت خام مصرف می‌شوند، متاسفانه در کشورهای آسیایی سبزیجات به صورت پخته مصرف می‌شوند.
این یافته ها تاکید دارند که مصرف سه وعده سبزیجات و میوه‌ها (۳۷۵ گرم در روز) و حتی مصرف متوسط آنها، مزایای بسیاری داشته و باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
مردم باید در روش تغذیه به جای استفاده از کربوهیدرات‌های بد منابع انرژی خود را از کربوهیدرات‌های کامل یا پروتئین‌ها تامین کنند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: