کد خبر: ۱۷۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 08
سرطان یکی از 33 هزار بیماری است که در محیط زیست وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص ژنتیک گفت: هفت درصد بیماری‌های سرطان وراثتی هستند و عوامل محیطی ۹۳ درصد در ایجاد سرطان نقش دارند.

به گزارش شفاآنلاین،  ناصر پارسا متخصص ژنتیک و سرطان درباره سرطان اظهار کرد: سرطان یکی از 33 هزار بیماری(Sickness) است که در محیط زیست وجود دارد، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در صورتی که افراد اصلاحاتی را در سبک زندگی‌شان انجام بدهند، 40 درصد از سرطان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از عواملی که در ایجاد سرطان‌ها نقش اساسی دارد، استعمال سیگار و دخانیات است در دود دخانیات چهار هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد که از این میان 70 مورد سرطان زا هستند، همچنین یک وعده قلیان نیز برابر با 100 نخ سیگار است.

این متخصص ژنتیک و سرطان (Cancer)افزود: مصرف مشروبات الکلی نیز آسیب‌های جدی را به دستگاه گوارش وارد می‌کند، همچنین این مشروبات در ایجاد سرطان‌های مختلف نیز مانند دهان، مری، معده،‌ مثانه، روده کوچک و بزرگ نیز نقش موثری دارند، به طوری که دود سیگار و قلیان در ایجاد 12 نوع سرطان موثر است.

مواد غذایی که سبب ابتلای افراد به سرطان می شوند

پارسا تاکید کرد: مصرف مواد غذایی که حاوی چربی حیوانی هستند نیز سبب بروز سرطان می‌شود، استفاده از گوشت قرمز 2 بار در هفته برای اشخاص کافی است، بنابراین افراد باید بیشتر از مواد غذایی همچون مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات و میوه استفاده کنند، زیرا سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات بالاترین درصد فیبر را دارند و فاقد کالری هستند، افراد باید آش‌های سنتی و محلی را جایگزین غذاهای چرب و فست‌فودها کنند.

وی تصریح کرد: در محیط زیست نیز 100 هزار مواد شیمیایی وجود دارد که از این میان 600 مورد سرطان‌زا هستند، اشعه رادیواکتیو و نور ماورای بنفش خورشید به علت اینکه انرژی زیادی دارند بر اثر برخورد با پوست تولید سرطان پوست می‌کنند، همچنین پنبه نسوز نیز در ایجاد سرطان ریه موثر است.

این متخصص ژنتیک و سرطان گفت: ورزش یکی از عواملی است که از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کند، افراد روزانه باید حدود یک ساعت ورزش کنند، البته باید با افزایش سن ورزش‌های سبک‌تر جایگزین ورزش‌های سنگین شوند تا آسیبی به مفاصل وارد نشود.

هفت درصد از سرطان‌ها وراثتی هستند

پارسا اظهار کرد: هفت درصد از سرطان‌ها وراثتی هستند و 93درصد عوامل محیطی در ایجاد سرطان نقش دارند که از جمله این عوامل محیطی می‌توان به آلودگی هوا، استعمال سیگار و دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، استفاده از گوشت قرمز و چربی های اشباع شده اشاره کرد.

وی بیان کرد: مواد شیمیایی وارد هسته سلول می‌شود و ماده ژنتیکی را ناقص می‌کند، در نتیجه ژن ناقص شده سبب می‌شود که ژن‌های بعدی نیز ناقص شوند، بنابراین سلول سرطانی می‌شود البته از زمانی که نخستین جهش‌زایی ژنتیکی به وجود می‌آید تا زمانی که سلول سرطانی شود هفت سال طول می‌کشد، علم امروز بشر نیز نمی‌تواند به کمک غربالگری سلول سرطانی را پیدا کند، ما فقط می‌توانیم یک توده سرطانی که حاوی 50 میلیون سلول سرطانی است یافت کنیم.

پارسا در پایان یادآور شد: در صورتی که بتوانیم در مراحل اولیه سرطان را کشف کنیم تقریبا می‌توانیم به طور صد درصد آن را درمان کنیم منظور از مراحل اولیه مراحلی است که سرطان به سایر نقاط بدن پخش نشده باشد، سرطان باید در همان نقطه‌ای که آغاز شده است، نابود شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: