کد خبر: ۱۷۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 07
در این تبلیغات ادعا می‌کنند می‌توانند برای آب کردن چربی‌های اضافی و رهایی از چاقی در مدت کوتاه و با استفاده از رژیم‌های غذایی معجزه‌گر و بدون ورزش موفقیت‌آمیز باشند
شفاآنلاین>سلامت> رییس شبکه هپاتیت ایران، گفت: افرادی که مبتلا به چاقی مفرط هستند، ممکن است رژیم‌های غذایی و ورزش برای آن‌ها موثر نباشد و کاندید اقدامات جراحی باشند.

به گزارش شفاآنلاین، سیدموید علویان با اشاره به این‌که در زمینه رژیم‌های غذایی برای لاغری در 10 روز یا یک ماه، تبلیغات وسیعی وجود دارد، گفت: در این تبلیغات ادعا می‌کنند می‌توانند برای آب کردن چربی‌های اضافی و رهایی از چاقی(Obesity) در مدت کوتاه و با استفاده از رژیم‌های غذایی معجزه‌گر و بدون ورزش موفقیت‌آمیز باشند

وی این رژیم‌ها را خطرساز دانست و ادامه داد: این‌گونه رژیم‌های غذایی بر اساس حذف گروه مشخصی از غذاها یا مواد غذایی بد، استفاده از مکمل‌های غذایی به عنوان چربی سوز و تاکید براستفاده از غذاهای خاص از جمله گریپ فروت،عصاره افرا، شربت آبلیمو یا سوپ‌های مخصوص است؛ بنابراین ممکن است برای کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند، زیرا در جریان پرهیز از خوردن برخی مواد غذایی بخشی از آب بدن و قسمتی از چربی‌ها از بین می‌روند و با کنار گذاشتن رژیم غذایی، عادت‌های غذایی گذشته مجدد از سر گرفته می‌شود و وزن اولیه بازمی‌گردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد، افزود: نباید فریب ادعاهایی مانند مکمل‌های چربی سوز برای کاهش وزن را خورد.

به گفته وی، تغییر الگوی غذایی در دهه‌های اخیر از جمله گرایش به استفاده از غذاهای آماده و تبدیل شیوه زندگی از مدل جمعی خانوادگی به زیست انفرادی یا کار تمام وقت تمامی اعضای خانواده برای رسیدن به رفاه مالی بیشترین عامل چاقی و کبد چرب است.

علویان عنوان کرد: اگر میزان چاقی از یک حدی بالاتر رود ناگزیر درمان‌های تهاجمی‌تر مثل جراحی اقتضا می‌کند. افرادی که مبتلا به چاقی مفرط هستند و BMI آن‌ها بیشتر از 35 یا چهل باشد، دچار دیابت قندی هستند که ممکن است رژیم‌های غذایی و ورزش برای آن‌ها موثر نباشد و کاندید اقدامات جراحی باشند.

رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان این‌که افراد چاق دوست دارند در طول مدت کوتاهی لاغر شوند، افزود:جراحی‌ها درمان چاقی تنها می‌توانند برای کوتاه مدت به کمک افراد چاق بیایند وفرد باید اشتباهات خود را در زمینه زندگی، تغذیه و فعالیت اصلاح کند.

وی بیان کرد: بیشترین کاهش وزن(Weight Loss) پس از جراحی‌های چاقی در 6 ماه تا یکسال اول پس از جراحی رخ می‌دهد و در این زمان رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیکی حائز اهمیت است. بهترین سن برای جراحی نیز بعد از بلوغ تا 60 سالگی است. همچنین گاهی جراحی‌ چاقی منجر به درمان نازایی در زنان چاق می‌شود.

علویان در خصوص روش‌های کم تهاجمی درمان چاقی، یادآور شد: بای‌پس معده، گاسترکتومی آستین عمودی، حلقه گذاری دور معده به روش لاپراسکوپی و چین زدن معده از این قبیل روش‌ها هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: