کد خبر: ۱۷۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 06
حدود 30 الی 40 درصد خدمات حوزه پرستاری از جنس خدمات غیرحرفه ای و اولیه است که می طلبد این خدمات توسط نیروهای غیردانشگاهی انجام شود
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت گفت: علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار کمک پرستار یکساله به دنبال ایجاد اشتغال برای بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر از دانش آموختگان گروه پزشکی هستیم.

به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی در رابطه با طرح تربیت بهیار یک ساله ( کمک پرستار ) با بیان اینکه تربیت و آموزش این نیروها توسط بخش غیردولتی صورت گرفت، گفت:  وزارت بهداشت متحمل هزینه ای برای تربیت این نیروها شد این در حالی است که  تربیت این نیروها توسط بخش غیردولتی انجام شد و به وزارت بهداشت(Ministry of Health) و دانشکده های پرستاری هیچ گونه هزینه ای بابت آموزش این نیروها پرداخت نشد.

وی افزود: موسساتی مانند جهاد دانشگاهی، برخی هیات مدیره های نظام پرستاری ، تعاونی کارکنان سلامت و سایر موسسات غیردولتی واجد شرایط با امضای تفاهم نامه هایی تربیت این نیروها را بر عهده گرفتند و شهریه ها نیز از سوی این مجموعه ها اخذ شد.

میرزابیگی با بیان اینکه نیاز به نیروهای غیرحرفه ای و غیردانشگاهی نه تنها در مراکز درمانی ایران بلکه در دنیا نیز وجود دارد، تصریح کرد: حدود 30 الی 40 درصد خدمات حوزه پرستاری از جنس خدمات غیرحرفه ای و اولیه است که می طلبد این خدمات توسط نیروهای غیردانشگاهی انجام شود.

دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال(Employment) و معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شرح وظایف کمک پرستاران  یکساله و نحوه ارائه آموزش به آنها کاملا مشخص است، گفت: هیچ تغییری در شرح وظایف آنها صورت نگرفته و حتی پوشش و تعداد آنها نیز نسبت به پرستاران دانشگاهی مشخص است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال گذشته با روند فارغ التحصیلی این نیروها روبرو هستیم،  ماهانه تا ۵۰۰ الی ۷۰۰ نیرو در حال فارغ التحصیل شدن هستند بنابراین روند به کارگیری آنها تا حدودی کند است که این موضوع نیز در حال اصلاح است؛ البته طی یک سالی که از فارغ التحصیلی این افراد گذشته مسیر به کارگیری نزدیک به ۳ الی ۴ هزار نفر طی شده و تعدادی از آنها مشغول شده و به کارگیری برخی از آنها نیز در دستور کار است.

میرزابیگی افزود: مساله حاد غیرمترقبه ای در این رابطه اتفاق نیفتاده که این موضوع به عنوان چالش یا مساله اساسی در کشور مطرح شود و هر زمانی که نیاز به بکارگیری کمک پرستاری یکساله باشد به طور قطع از این افراد استفاده خواهیم کرد؛ البته با توجه به رعایت استاندارد نیروهای حرفه ای به غیر حرفه ای که به ازای یک سوم تا یک چهارم نیروهای پرستاری موجود به نیروهای کمک پرستار یکساله نیاز داریم می توان نتیجه گرفت که جای هیچ نگرانی از لحاظ به کارگیری نیست  هر چند روند بروکراسی اداری برای جذب این افراد باید کوتاه شود.

وی با بیان اینکه  آموزش کمک پرستار(Nurse assistance) یکساله نیازمند اخذ شهریه از سوی جهاد دانشگاهی بوده است، ادامه داد: 13 هزار نیرو توسط جهاد دانشگاهی تربیت شده و در این رابطه انگیزه های مالی مطرح نبوده بلکه در جهت اشتغال زایی به وظیفه خود عمل کرده است.

دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال و معاون سابق پرستاری  وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار کمک پرستار یکساله به دنبال ایجاد اشتغال برای بیش از 60 تا 70 هزار نفر از دانش آموختگان گروه پزشکی در رده های مختلف هستیم، تصریح کرد: اشتغال گروه های مختلفی مانند پزشک، پرستار، پیراپزشک و کمک پرستار در دستور کار قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: