کد خبر: ۱۷۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
کمی دورتر از هیاهوی شهر مرند، از میان باغ های پاییز زده و جاده قدیمی نه چندان مناسب که عبور می کنی، به یک باغ ساختمانی می رسی که انسان هایی در آن به صورت گروهی زندگی می کنند که از برخی نعمت های خدادادی محروم هستند و با معلولیت های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>سهم آنان از زندگی، تختی فلزی با یک چهار دیواری تکراری، در جستجوی دستی که دستشان را بگیرد، هرگز کنار دریا قدم نزده اند، غذایی در رستوران نخورده اند و آزارشان به مورچه هم نمی رسد، در سکوت فریاد می کشند، ما زنده ایم.

به گزارش شفا آنلاین، کمی دورتر از هیاهوی شهر مرند، از میان باغ های پاییز زده و جاده قدیمی نه چندان مناسب که عبور می کنی، به یک باغ ساختمانی می رسی که انسان هایی در آن به صورت گروهی زندگی می کنند که از برخی نعمت های خدادادی محروم هستند و با معلولیت های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.

صدای گنجشک ها و کلاغ ها از لابه لای شاخ و برگ های زرد درختان به گوش می رسد، شاید تنها صدایی که از این ساختمان بلند است؛ اینجا 'مرکز توانبخشی(Rehabilitation) و نگهداری معلولان ذهنی شهرستان مرند' می باشد که تحت نظارت بهزیستی آذربایجان شرقی و به همت 'موسسه خیریه سنگبران میشو مرند' فعالیت می کند.

اینجا انسان هایی زندگی می کنند که هرگز کنار دریا قدم نزده اند، هرگز غذایی در رستوران نخورده اندو آزارشان به مورچه هم نمی رسد. پاک ، بی ریا و بی گناه چون نوزادی تازه به دنیا امده.

وارد اتاق که می شوم برخی از آن ها سلام می کنند، برخی تنها سرشان را تکان می دهند، برخی هم زل زده اند و فقط نگاه می کنند، برخی هم نزدیک تر می آیند و دست شان را به نشانه سلام دراز می کنند.

هنگام عکس گرفتن، مسئولان این مرکز بارها تاکید می کنند که چهره مددجویان در تصویر مشخص نباشد و یا صورت آن ها را شطرنجی کنید، مجبور می شوم از پشت سر از پسر جوانی عکس بگیرم که روبه تلویزیون نشسته و مشغول تماشای فیلم است.

یکی از معلولان ذهنی(Mentally handicapped)، در تخت خوابیده و بدون توقف خود را به راست و چپ تکان می دهد، پتویی هم بر سر خود کشیده و پنهانی از زیر پتو، این سو و آن سو را نگاه می کند.

**تامین هزینه های مرکز توانبخشی با اعتبار دولتی و کمک های مردمی
رئیس شورای اسلامی شهر مرند و عضو هیات مدیره موسسه خیریه توانبخشی معلولان مرند، اظهار کرد: مراکز توانبخشی معلولان و چندین مرکز از سال 1382 در جهت کوچک سازی بدنه دولت به نهادهای خیریه و مردم نهاد سپرده شد که این موسسه نیز براین اساس به صورت هیات امنایی اداره می شود که 25 نفر عضو هیات امنای این موسسه هستند.

اکبر یحیوی با اشاره به بودجه و اعتبارات این موسسه خاطرنشان کرد: بودجه این موسسه در سال جاری، 20 میلیارد ریال است و برای نگهداری هر معلول نیز 5 میلیون ریال یارانه به صورت ماهانه پرداخت می شود و مابقی هزینه ها از کمک های مردمی و توسط خیران تامین می شود.

وی با اشاره به مشکل دسترسی به این موسسه گفت: جاده منتهی به این موسسه که در حاشیه شهر مرند قرار دارد، دارای مشکلات زیادی است که به دلیل عدم حمایت شهرداری و راه و ترابری، خود این موسسه اقدام به بهسازی جاده کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مرند تاکید کرد: بازدید و توجه به این گونه مراکز باید جزو برنامه های همیشگی مسئولان باشد.

**نگهداری 220 معلول در مرکز توانبخشی مرند
مدیرعامل مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان گفت: کمک های مردمی به این مرکز در مقایسه با سال گذشته یک و نیم برابر افزایش داشته است.

محمدرضا اقبلی با اشاره به اینکه زمین این مجموعه به مساحت یک و نیم هکتار توسط مرحوم لطفعلی عظیمی به سازمان بهزیستی اهدا شده است، خاطرنشان کرد: این مجموعه از سال 1384 به موسسه خیریه سنگبران میشو مرند واگذار شد و در حال حاضر 85 توانخواه در بخش درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن و 123 مددجو در بخش نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی نگهداری می شود.

اقبلی تاکید کرد: موسسه خیریه سنگبران میشو مرند با همت 24 نفر از خیران شهر به عنوان هیات امنا و هیات موسس تشکیل شده که از میان خود پنج نفر را به عنوان هیات مدیره و یک نفر بازرس انتخاب کردند.

رئیس هیات مدیره مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان شهرستان مرند ادامه داد: در این موسسه 50 نفر به طور مستقیم اشتغال(Employment) دارند که در بخش های اداری، درمانی، مراقبت و خدماتی مشغول انجام فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز نگهداری معلولان ذهنی و جسمی گفت: در مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی و جسمی 123 نفر توانخواه در بخش های حمایت پذیر یا ایزوله، تربیت پذیر، آموزش پذیر نگهداری می شوند.

اقبلی با بیان اینکه کادر درمانی این مرکز شامل پزشک، روانشناس و مسئول فنی، گفتار درمانی، کار درمانی و مربیان هنری است، خاطر نشان کرد: در کل تعداد 50 مددجو و آشپز و نگهبان و خیاط و ... به صورت شیفتی در این مرکز فعالیت می کنند.

مدیر عامل مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان مرند از نگهداری 18 نفر توانخواه مجهول الهویه(فاقد خانواده) در این مرکز خبر داد و افزود: دادستانی دستور نگهداری این افراد را صادر کرده است اما به علت نداشتن شناسنامه و بیمه، هزینه های بیمارستانی و درمانی آن ها بر دوش این موسسه است که انتظار داریم دادستانی در جهت رفع این مشکل ما را یاری کند.

**برگزاری کلاس های آموزشی و هنری برای معلولان
در بخشی از این ساختمان، کلاس هایی برای آموزش انواع هنرهای دستی تعبیه شده است، نمونه آثاری نیز در این اتاق وجود دارد که حیرت آور است، آثار زیبای سفال گری، نقاشی، قالیبافی و خوشنویسی همه این ها توسط معلولان این مرکز خلق شده است.

مسئول روابط عمومی این مرکز گفت: کلاس های آموزشی با حضور مربیان هنری در این مرکز برای مددجویان برگزار می شود، هدف از تشکیل این کلاس ها بهبود وضعیت شناختی بیماران یا حتی المقدور جلوگیری از پسرفت فرد بیمار در زمینه های روابط اجتماعی، بینش حافظه می باشد که این کلاس های گروه درمانی، خانواده درمانی، آموزش خانواده ها و آموزش مهارت های روانی اجتماعی است.

مهرداد فرخ زاد، تفریح درمانی را از دیگر برنامه های جنبی این مرکز دانست و افزود: هدف اصلی در برنامه های تفریح درمانی، موسیقی درمانی، اردوهای تفریحی، تقویت روحیه شادابی و نشاط، احساس امیدواری به زندگی و نگاه مثبت به آینده در توانخواهان است.

در گوشه ای از این اتاق، دار قالی کوچکی به چشم می خورد که مقداری از آن بافته شده است؛ فرخ زاد در این باره گفت: با نظارت مسئولان مربوطه ساعاتی از اوقاف توانخواهان به انجام قالیبافی سپری می شود که این امر تاثیر مثبتی در تقویت حس اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی فرد دارد.

مسئول روابط عمومی مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان مرند تاکید کرد: از نتایج فعالیت مددکاران و همکاران، توانمند کردن 6 توانخواه و بازگشت آنان به آغوش گرم خانواده و جامعه و ترخیص سه نفر در آینده نزدیک است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: