کد خبر: ۱۷۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 04
دیابت هنوز درایران یک مسئله جدی است؛ 25 درصد ایرانی های بالای 55 سال دیابتی هستند و 25 درصد دیگر هم در معرض ابتلا قرار دارند.

شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم(metabolism) دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برخی از کشورها با افزایش فعالیت فیزیکی و مبارزه با چاقی توانسته اند دیابت را کنترل کنند، گفت:دیابت هنوز درایران یک مسئله جدی است؛ 25 درصد ایرانی های بالای 55 سال دیابتی هستند و 25 درصد دیگر هم در معرض ابتلا قرار دارند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر باقر لاریجانی روز دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی بیماری های غیرواگیر در سالن پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان اینکه ریسک فاکتورهای بیماری های قلب و عروق، تا حدودی بیماری های سرطان و دیابت یکی است، افزود: فعالیت فیزیکی کم، تغذیه نامناسب وعادت به استعمال مواد دخانی از مهمترین ریسک فاکتور این بیماری ها هستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شیوع بیشتر مصرف قلیان در کشور اشاره و ادامه داد:عده ای برای تفریح قلیان می کشند؛همه باید آگاهی داشته باشند که مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است و یک بار مصرف قلیان به اندازه استعمال چند سیگار است.هرچند مصرف سیگار در کشور نسبت به گذشته محدود تر شده و حتی روند آن به سمت کاهش است اما مصرف قلیان همچنان در کشور شیوع دارد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برلزوم افزایش عوارض و مالیات سیگار در کشور تاکید کرد و گفت: مالیات سیگار در کشور باید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی درخواست توجه جدی به این موضوع دارد، بیان کرد:افزایش قیمت و کاهش دسترسی، میزان مصرف سیگار را کاهش می دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه افزایش مالیات سیگار بطور یقین به سلامت جامعه کمک می کند، افزود: ما در وزارت بهداشت به دنبال این موضوع هستیم.این وزارتخانه با تمام توان به دنبال افزایش آگاهی مردم در مورد مضرات سیگار و قلیان است تا شاهد کاهش مصرف این مواد دخانی در جامعه باشیم.

** مرگ و میر حوادث ترافیکی خیلی زیاد است
لاریجانی با اشاره به اینکه مرگ و میر در حوادث ترافیکی درایران خیلی زیاد است، گفت: بالاترین بار بیماری ها را حوادث ترافیکی ایجاد می کند.در حوادث ترافیکی جوانان و کودکانی را از دست می دهیم که می توانستند طولانی عمر کنند و برای کشور موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هزار نقطه پرحادثه در کشور شناسایی شده اند، گفت: با همکاری وزارت راه در تلاش هستیم بتوانیم این حوادث را کاهش دهیم.

رئیس تحقیقات دانشگاه پزشکی استراسبورگ فرانسه نیز درحاشیه نشست تخصصی بیماری های غیرواگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران برلزوم ارتباط بیشتر پزشکی بالینی و تحقیقات اشاره کرد و گفت: ارتباط پزشکی بالینی به تحقیقات در ایران باید بیشتر شود و این ارتباط هنوز مناسب نیست.

استاد ایمونولوژی دانشگاه استراسبورگ فرانسه با اشاره به اینکه سطح پزشکی ایران بالاست، اظهار کرد: پزشکی ایران از قدمت تاریخی برخوردار است و آینده پزشکی ایران روشن است.

وی به تحقیق برروی ژنتیک بیماری بهجت و هپاتیت سی با همکاری محققان ایرانی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این همکاری های علمی توسعه یابد.

دکتر آینی آیدریس از دانشگاه پوترای مالزی نیز گفت: اخیر در کشور مالزی در خصوص تهیه واکسن های ریشه حیوانی برای درمان سرطان های سینه، شش و کولون اقدامات خوبی انجام شده است.در این کار تحقیقاتی دانشجویان ایرانی یکی از دانشگاه های مالزی در این پروژه همکاری دارند.

نشست تخصصی بیماری های غیرواگیر امروز دوشنبه به درخواست دبیرخانه جایزه مصطفی (ص ) در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: