کد خبر: ۱۷۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 02
دنگی نه تنها در مالزی بلکه در بیش از 100 کشور جهان رواج دارد و در واقع نه تنها یک معضل اساسی برای این کشورها بلکه با توجه به حضور میلیون ها گردشگر در این منطقه از آسیا به عنوان یک مشکل جهانی مطرح است
شفا آنلاین>سلامت>در حالیکه تب دنگی به عنوان مهمترین چالش حوزه سلامت درمنطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شود، نخستین طرح واکسیناسیون عمومی برای مقابله با این بیماری خطرناک با شکست مواجه شد.

به گزارش شفا آنلاین، افزایش تب دنگی(Dengue fever) در مالزی و دیگر کشورهای منطقه جنوب شرق اسیا به گونه ای است که هریک از این کشورها با همکاری برخی کشورهای اروپایی در تلاش برای یافتن واکسن و یا دارویی برای مصون ساختن و کاهش تلفات انسانی ناشی از این بیماری و همچنین خسارت های زیاد مالی وارده بر فرد و جامعه است.

برخی از کشورهای این منطقه از جمله سنگاپور، مالزی و فیلیپین پیشتر اعلام کرده بودند که با شرکت های فرانسوی برای ساخت و ارائه واکسن مقابله با بیماری تب دنگی به توافق رسیدند .

دنگی نه تنها در مالزی بلکه در بیش از 100 کشور جهان رواج دارد و در واقع نه تنها یک معضل اساسی برای این کشورها بلکه با توجه به حضور میلیون ها گردشگر در این منطقه از آسیا به عنوان یک مشکل جهانی مطرح است.

کارشناسان وزارت بهداشت(Ministry of Health) مالزی ، سنگاپور و فیلیپین با ارائه گزارش هایی مبنی براینکه آمار مبتلایان به تب دنگی در آنها بسیار بالاست پیشتر برآورد کردند که ریشه کنی این بیماری در آینده نزدیک غیرممکن است زیرا آمار ابتلا به دنگی و شیوع آن درپنج دهه اخیر بیانگر افزایش 30 برابری مبتلایان بوده است.

تب دنگ یا استخوان شکن ناشی از یک خانواده از ویروس(virus) ها است که توسط پشه هایی موسوم به آئدس منتقل می شود و موجب علائمی همچون تب ، سردرد، خارش و درد شدید عضلات و مفاصل می شود. در موارد جدی نیز خونریزی داخلی، آسیب اندام و مرگ اتفاق می افتد.

در تازه ترین اقدام ، وزارت بهداشت(Ministry of Health) فیلیپین در روزهای اخیر اعلام کرد که استفاده از واکسن فرانسوی تب دنگی را در سیستم بهداشت و درمان این کشور متوقف کرده است.

شرکت 'سانوفی' به عنوان یکی از غول های داروسازی در جهان پیشتر اعلام کرده بود موفق به ساخت نخستین واکسن دنگی با عنوان ' دنگ واکسیا Dengvaxia' شده و آن را به فیلیپین و برخی کشورهای دیگر فروخته است.

اکنون پزشکان فیلیپینی پس از دوسال استفاده از آن می گویند تزریق این واکسن(vaccine) به افرادی که پیشتر به دنگی مبتلا نشده اند، علائم بیماری را در بدن آنها افزایش داده است.

فیلیپین به عنوان نخستین کشور استفاده کننده از واکسن تب دنگی در برنامه واکسیناسیون عمومی ،در میان 10 کشور حوزه آسه آن ،از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون بیش از 733 هزار کودک را با این داروی فرانسوی واکسینه کرده است.

وزارت بهداشت فیلیپین پس از حدود دو سال استفاده از این واکسن در برنامه ملی 94 میلیون دلاری خود، روز گذشته اعلام کرد که استفاده از این داروی فرانسوی را به دلیل علائم شدید پس از تزریق متوقف کرده است.

فرانسیسکو دوک وزیر بهداشت فیلیپین نیز گفت باید نتایج به دست آمده با مختصصان سازمان بهداشت جهانی(WHO) و ذینفعان عمده این پروژه کلان سلامت در منطقه مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

سانوفی به عنوان سازنده اصلی این واکسن با انتشار نتایج جدید مطالعه در مورد آثار این دارو گفت: بررسی ها نشان می دهد که این واکسن برای کسانی که پیشتر به بیماری تب دنگی مبتلا شدند ، نتایج مثبتی داشته است.

براساس این گزارش، افرادی که پیشتر به این بیماری مبتلا نشده اند، پس از تزریق واکسن دچار علائم شدید و حاد بیماری شدند.

محققان این شرکت می گویند زمان بیشتری برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در مورد استفاده از این واکسن برای افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا نشدند لازم است.

وزیر بهداشت فیلیپین درعین حال گفت البته تاکنون مشکلات عمده ای در مورد آثار ناشی از نخستین تزریق در افرادی که پیشتر مبتلا به دنگی نبودند ، ارائه نشده اما دولت این برنامه را برای رسیدن به نتایج دقیق قطع کرده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز در پایان هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که هنوز آثار قطعی این واکسن برای نخستین تزریق کاملا مشخص نیست و باید کارشناسان دراین زمینه بررسی های بیشتری داشته باشند.

گفته می شود واکسن فرانسوی پس از فیلیپین درتایلند ، برزیل و برخی دیگر از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه مقام های تایلند نیز با ورود این واکسن در برنامه های عمومی بهداشتی دولت مخالفت کردند اما برخی مراکز درمانی خصوصی این کشور از سپتامبر 2016 که این دارو به بازارهای منطقه عرضه شد، از آن استفاده کرده اند.

'سوچادا چیماسیری' معاون وزارت بهداشت تایلند هفته گذشته اعلام کرد که به دلایل مختلف این واکسن تاکنون وارد برنامه های ملی سلامت این کشور نشده است و به همین دلیل دسترسی به آن در مراکز عمومی ارائه کننده خدمات بهداشتی میسر نیست.

براساس گزارش دولت فیلیپین ،در سال گذشته بیش از هزار نفر در اثر ابتلا به تب دنگی دراین کشور جان خود را از دست دادند.

علاوه براین 211 هزار نفر در فیلیپین مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

مالزی نیز در گزارشی بتازگی اعلام کرد که از ابتدا تا پایان سپتامبر سال جاری بیش از 71 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: