کد خبر: ۱۷۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 02
طبق آخرین آمار تا پایان سال ۲۰۱۷، تعداد مبتلایان در بین کودکان ۳۷ درصد و در بین بالغین ۱۱ درصد به طور کلی کاهش داشته است
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: ایران در برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ هم اکنون ۴۰ درصد بیماریابی، ۵۰ درصد تحت درمان و ۸۲ درصد کاهش بار ویروس را دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی ایدز گفت: طبق برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ که در ارتباط با بیماری HIV است تا سال ۲۰۲۰ می بایست ۹۰ درصد مورد مبتلایان به این بیماری را شناسایی کرده، ۹۰ درصد موارد شناسایی شده را تحت درمان قرار داده و ۹۰ درصد کسانی که تحت درمان هستند، ویروس HIV در بدن آنها به حدی کاهش یابد که قابلیت انتقال نداشته باشد.

وی افزود: تا سال ۲۰۳۰ نیز این اهداف باید به ۹۵ درصد برسند. در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۳۶.۷ میلیون نفر به HIV مبتلا بودند که از این بین ۳۴.۵ میلیون نفر بالغین و بقیه کودک هستند.

رئیسی تصریح کرد: طبق آخرین آمار تا پایان سال ۲۰۱۷، تعداد مبتلایان در بین کودکان ۳۷ درصد و در بین بالغین ۱۱ درصد به طور کلی کاهش داشته است. اما در منطقه مدیترانه شرقی تعداد موارد مبتلایان به HIV فقط ۴ درصد کاهش داشته است.

افزایش مرگ و میر ناشی از ایدز تا سال ۲۰۱۶ در مدیترانه شرقی

معاون بهداشت گفت: در جهان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۰۵، ۴۵ درصد کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز داشته ایم اما در منطقه مدیترانه شرقی نه تنها کاهش مرگ و میر نداشته ایم بلکه این آمار ۱۹ درصد افزایش نیز داشته است.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای به دست آمده در جهان در راستای اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ تا پایان سال ۲۰۱۵، ۶۰ درصد بیماریابی، ۴۶ درصد بیماران تحت درمان و مراقبت و ۳۸ درصد کاهش بار ویروس داشته ایم اما در منطقه مدیترانه شرقی این دستاوردها به ترتیب ۳۷ درصد، ۱۷ و ۱۱ درصد بوده اند.

رئیسی افزود: در ایران تا ابتدای مهرماه ۹۶، ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر مبتلایان به ایدز تخمین زده شده است که از این تعداد حدود ۳۶ هزار نفر شناسایی شده اند. راه های انتقال این ویروس، ۶۴.۴ درصد اعتیاد تزریقی(Injection addiction) و حدود ۳۰ درصد از راه جنسی بوده است. در میان افراد شناسایی شده ۱۷ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان بوده اند.

معاون بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بین موارد شناسایی شده در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۳۳ درصد زن و ۶۷ درصد مرد مبتلا به HIV شناسایی شده که شاهد افزایش تعداد ابتلا در بین زنان هستیم.

وی یادآور شد: براساس روند راه های انتقال ویروس HIV به مرور زمان اعتیاد تزریقی کاهش و ابتلا از طریق راه رابطه جنسی(Sex) افزایش داشته است و در سال ۹۵ این دو به هم رسیده اند.

رئیسی تأکید کرد: از جمله اقداماتی که در طرح تحول سلامت انجام شد این بود که خدمات به محرومان و حاشیه نشینان افزایش یافته و سطح دسترسی بالاتر رفته است. ایران در برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ هم اکنون ۴۰ درصد بیماریابی، ۵۰ درصد تحت درمان و ۸۲ درصد کاهش بار ویروس را دارد.

معاون بهداشت گفت: شناسایی مادران باردار در معرض خطر ویروس HIV از سالهای گذشته انجام شده است و در سال ۹۳، ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی این طرح را پیگیری کرده اند و از میان ۳۱۵ زن باردار در معرض خطر ۲۰۹ نفر را مورد آزمایش قرار دادند که از این بین ۷۴ زن مبتلا به ویروس HIV شناسایی شدند که ۹۷ درصد کودکان آنها سالم به دنیا آمدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایدز بیماری ای نیست که فقط وزارت بهداشت و درمان آن را کنترل کند و می بایست برای احقاق این طرح ملی تمام ارگان ها و نهادها دست به دست هم بدهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار