کد خبر: ۱۷۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 29
رئیس پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال‌های آینده کشور با تهدیدهای جدی در زمینه سلامتی روبرو می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال‌های آینده کشور با تهدیدهای جدی در زمینه سلامتی روبرو می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،باقر لاریجانی‌ رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌(metabolism) دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ در مراسم‌ افتتاحیه‌ آکادمی دیابت‌ ایران که صبح امروز در کلینیک‌ تخصصی‌ دیابت و بیماری‌های متابولیک‌ برگزار شد‌، با اشاره به اینکه امروز بیش از 10 درصد‌ ایرانی‌ها‌ دچار دیابت هستند اظهار کرد: در سنین بالا میزان شیوع دیابت افزایش چشمگیری‌ پیدا می‌کند به طوری که نیمی‌ از اشخاص بالای 55 سال دچار دیابت‌ هستند یا زمینه‌ برای ایجاد دیابت دارند‌.

وی خاطرنشان کرد: حدود 70 تا 75 درصد از افراد دیابتی دارو مصرف‌ می‌کنند‌ که در نتیجه بیماری‌ آنها به طور نسبتاً مطلوبی کنترل می‌شود و از بین‌ این افراد‌ حدود 50 درصد‌ مانیتورینگ منظمی‌ دارند.

رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه امروزه‌ شیوع دیابت و همینطور‌ عوارض‌ ناشی از آن در جامعه در حال افزایش است اظهار کرد: در سال‌های آینده کشور ما با تهدیدهای‌ جدی در زمینه سلامتی روبرو می‌شود.

لاریجانی‌ با اشاره به اینکه هدف از ایجاد آکادمی‌ دیابت‌ ایران این است که بتوانیم برای آموزش دیابت‌، تحقیقات دیابت‌ و کنترل و مراقبت‌ بهتر این بیماری‌ در داخل کشور و حتی فراتر از سطح ملی فعالیت کنیم اظهار کرد: این آکادمی با همکاری پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از متخصصان ایتالیایی‌ تأسیس شده است.

وی تصریح کرد: ما باید از تجربیات دیگران استفاده و تجربیات خودمان را به دیگران منتقل کنیم، همینطور باید سطح آموزش‌هایمان را در سطح آموزش‌های بین‌المللی بالا ببریم هدف از ایجاد آکادمی دیابت ایران به طور کلی این است که به بیماران دیابتی کمک کنیم ما باید دانش مرتبط با دیابت و تحقیقات آن را گسترش و همینطور همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه را توسعه دهیم.

رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از نمونه‌های این همکاری‌های بین‌المللی قراردادی است که ما با متخصصان ایتالیایی در زمینه دیابت بستیم.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی دیابت در منطقه ما در مقایسه با مناطق دیگر شایع‌تر است گفت: دلیل این موضوع این است که زندگی غربی در مناطق خاورمیانه روز به روز در حال افزایش و فعالیت فیزیکی در حال کاهش است؛ متاسفانه رژیم غذایی ناسالم نیز در کشور ما شیوع بالایی دارد و ما باید در کنترل مواد اعتیاد‌آور هم تلاش کنیم.
50 درصد از جمعیت کشور دچار کمتر تحرکی هستند

لاریجانی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دنیا امروزه توانسته‌اند مانع از افزایش شیوع دیابت شوند اظهار کرد: ما متعهد شدیم براساس سند‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر افزایش دیابت را در سال‌های آینده ( 10 تا 15 سال بعد) کنترل کنیم که البته این کار به ویژه در کشورهایی که فعالیت فیزیکی بالایی ندارند بسیار مشکل است.

وی عنوان کرد: براساس آمارهای موجود 50 درصد از جمعیت کشور دچار کمتر تحرکی هستند ما همچنین در زمینه تغذیه نیز ارتقا پیدا کنیم، اکنون ماهی تنها 10 درصد در برنامه‌ غذایی ایرانی‌ها جای دارد. در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس‌ هم اقدامات خوبی در کشور ما انجام شده است اما هنوز ما شاهد وجود اسید چرب ترانس در برخی محصولات  غذایی هستیم، بنابراین هدف ما این است که بتوانیم در 10 سال آینده میزان این اسید چرب را به صفر برسانیم.

رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در زمینه کاهش اسید چرب ترانس اقدامات بسیار زیادی برای کشورمان برنامه‌ریزی شده است، همینطور سندی نیز در کشور طراحی شده است و اقدامات زیادی در چهار منطقه از ایران ساماندهی شده است، ما به زودی از دانشگاه‌های کل کشور درخواست می‌کنیم که مناطقی را برای اجرای طرح ایراپن (ریز فاکتورهای بیماری‌های غیر واگیر) و عوارض آنها معرفی کنند.

لاریجانی یادآور شد: ما امیدوار هستیم که در سال آینده بتوانیم در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کنیم و جز یکی از 5 کشور انتخاب شده باشیم که بتوانیم برنامه استراتژی خاص خودمان را برای مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر بیان کنیم، ما باید هم در سلامت مردم جامعه و هم در سلامت مردم دنیا تأثیرگذار باشیم.


برچسب ها: سلامت ، پزشکی ، متابولیسم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: