کد خبر: ۱۷۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 29
- امگا ٣ یک اسید چرب اشباع نشده می باشد. این اسید چرب به فرم آلفالینولئیک اسید (ALA) در گیاه و ایکوزاپنتانئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در ماهی، یافت می شود.

شفا آنلاین:- امگا ٣ یک اسید چرب اشباع نشده می باشد. این اسید چرب به فرم آلفالینولئیک اسید (ALA) در گیاه و ایکوزاپنتانئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در ماهی، یافت می شود.

به گزارش شفا آنلاین:- استفاده از DHA در سرعت رشد مغز و توسعه سیستم عصبی در سه ماهه سوم بارداری و دو سال ابتدایی نوزادی با تجمع در ماده خاکستری و غشا شبکیه چشم اثبات شده است. اگرچه نوزادان نسبت به بزرگسالان توانایی تبدیل زنجیره های کوتاه اسید چرب به DHA بیشتری را دارند، اما کفایت این تبدیل در زمان عدم دریافت DHA توسط مادر اثبات شده نیست.

- با توجه به این موضوع که امگا ٣ پیش ساز ایکوزانوئیک و سایر مدیاتورهای التهابی است، پیش فرض کاهش اختلالات ناشی از التهاب مانند زایمان زودرس و یا بیماری های الرژیک و اتوپیک توسط امگا ٣ وجود دارد.

- تنها تعداد کمی از گونه های ماهی بزرگ شکارچی (مانند کوسه، ماهی دزد دریایی، اره ماهی تیلف) حاوی مقادیر قابل توجه جیوه هستند. با توجه به قیمت بالای آن ها، این گونه هابه ندرت برای تولید مکمل ها استفاده می شود . علاوه بر این، جیوه به جای تجمع در چربی، به پروتئین متصل می شود. بنابر موارد گفته شده کپسول های روغن ماهی که به طور قابل ملاحظه ای در اکثر گونه های ماهی یافت می شود، حاوی مقادیر قابل ملاحظه متیل مرکوری نیستند.

- قرار گرفتن در معرض متیل مرکوری میتواند سبب عوارض جدی مغزی از جمله بیماری میناماتا شود که در این بیماری مادران در معرض مرکوری عوارضی نشان ندادند ولی فرزندانشان عوارضی از جمله نابینایی ،ناشنوایی و فلج مغزی را تجربه کردند. اما باتوجه به محدوده بی خطر مرکوری معادل ٣./. میکروگرم/وزن در روز ، مصرف ٣-١ فراورده حاوی امگا ٣ ( میزان ٣٠٠-٢٠٠ میلی گرم DHAدر روز) با میزان کم مرکوری، تقریبا بی خطر تلقی می شود.

- مصرف n-3 PUFA (امگا٣) رشد مطلوب مغزی و شناختی جنین ضروری است و این اثرات در مقایسه با عوارض خفیف متیل مرکوری مخصوصا در فراورده های حاوی مقادیر اندک مرکوری برتری دارد.

- بنابراین طبق مطالعات این مکمل در بارداری مضر نمی باشد و از ابعادی حائز فایده است.

پزشک آنلاین
دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: