کد خبر: ۱۷۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 23
این اختلال اغلب در کودکان و زنان باردار اتفاق می افتد . معمولا موقت است . اگر فرزندتان نمیتواند غذا بخورد و مواد غیرغذایی را میخورد، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند به شما در جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه جدی کمک کند.

شفا آنلاین:افراد مبتلا به اختلال پیکا اقدام به خوردن مواد غذایی که ارزش غذایی ندارند می کنند. یک فرد مبتلا ممکن است چیزهای بی ضرری مانند یخ را بخورد. یا آنها ممکن است مواد خطرناک را ، مانند پوسته های رنگ خشک یا قطعات فلزی را بخورند. در مورد دوم، اختلال می تواند منجر به عواقب جدی مانند مسمومیت سرب شود.

به گزرش شفا آنلاین:این اختلال اغلب در کودکان و زنان باردار اتفاق می افتد . معمولا موقت است . اگر فرزندتان نمیتواند غذا بخورد و مواد غیرغذایی را میخورد، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند به شما در جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه جدی کمک کند. پیکا نیز در افرادی که دارای اختلالات فکری هستند رخ می دهد. این اغلب در افرادی که دارای معلولیت های شدید حرکتی هستند، شدیدتر و طولانی تر هستند.

علائم پیکا

افراد مبتلا به پیکا عادت های غیر غذایی را به طور مرتب تکرار می کنند . رفتار باید حداقل به مدت یک ماه برای واجد شرایط بودن ابتلا به پیکا ادامه یابد. اگر پیکا دارید، ممکن است به طور منظم چیزهایی مانند:

یخ
صابون
دکمه ها
خاک رس
مو
خاک
شن
باقی مانده از سیگار استفاده شده
خاکستر سیگار
رنگ
چسب
گچ
مدفوع
شما همچنین می توانید سایر اقلام غیر غذایی را مصرف کنید.

علل

هیچ علت واحدی برای پیکا وجود ندارد . در بعضی موارد، کمبود آهن، روی یا سایر مواد مغذی ممکن است با پیکا همراه باشد . به عنوان مثال، کم خونی یا کمبود آهن ممکن است عامل اصلی پیکا در زنان باردار باشد. گرایش غیر معمول شما ممکن است نشانه ای باشد که بدن شما تلاش می کند سطح کم مواد مغذی را دوباره پر کند. افراد مبتلا به بیماری های روانی خاص مانند اسکیزوفرنی و اختلال وسواسی-اجباری ممکن است پیکا را به عنوان یک مکانیسم مقابله ای ایجاد کنند. بعضی از مردم حتی ممکن است از بافت ها یا طعم های خاصی از کالاهای غیر غذایی لذت ببرند . در برخی از فرهنگ ها خوردن خاک رس یک رفتار پذیرفته شده است . این شکل پیکا ژئوفیزیک نامیده می شود. رژیم غذایی و سوء تغذیه هر دو می تواند به پیکا منجر شود. در این موارد، خوردن موارد غیر غذایی ممكن است به شما كمك كند.

نحوه تشخیص

هیچ تستی برای پیکا وجود ندارد دکتر شما این وضعیت را براساس تاریخ و چندین عامل دیگر تشخیص می دهد. شما باید با پزشک خود در مورد موارد غیر غذایی که خورده اید صادق باشید . این به آنها کمک خواهد کرد که یک تشخیص دقیق ایجاد کنند . ممکن است برای آنها تعیین شود که شما پیکا دارید، اگر به آنها چیزی نگوید . همین امر برای کودکان یا افراد دارای معلولیت فکری درست است. پزشک شما ممکن است خونتان را آزمایش کند تا ببینید آیا سطح روی یا آهن کم است . این می تواند به پزشک شما کمک کند اگر شما کمبود مواد مغذی زیر مانند کم خونی را دارید، کمبود مواد غذایی ممکن است گاهی با پیکا مرتبط باشد.

عوارض مرتبط با پیکا

خوردن موارد غیرمعمول خاص ممکن است گاهی اوقات منجر به شرایط دیگر جدی شود. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:

مسمومیت، مانند مسمومیت با سرب
عفونت انگلی
انسداد روده
خطر خفگی
چگونه پیکا درمان می شود

احتمالا پزشک شما با درمان هر گونه عوارضی که از خوردن کالاهای غیر غذایی به دست آورده اید آغاز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شما از مسمومیت سرب با خوردن پوسته های رنگی سرطان زا داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای شیمی درمانی را تجویز کند . در این روش، داروهایی را می گیرید که با سرب مرتبط می شوند . این به شما اجازه می دهد که سرب را در ادرار خود دفع کنید. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای دیگر برای مسمومیت با سرب، مانند اتیل سدیم تتراستیک اسید، یا EDTA تجویز کند. اگر آنها فکر می کنند که پیکا شما ناشی از اختلالات مواد مغذی است، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین یا مواد معدنی را تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است توصیه های مکمل های آهن را به طور منظم دریافت کنند. پزشک شما همچنین می تواند یک ارزیابی روانشناختی برای تعیین اینکه آیا اختلال وسواسی-اجباری یا سایر شرایط سلامت روانی دارید، سفارش دهد. بسته به تشخیص شما، ممکن است داروها، درمان یا هر دو را تجویز کند . یک مطالعه منتشر شده در مجله تحلیلی کاربردی نشان می دهد که یک مکمل مولتی ویتامین ساده ممکن است در برخی موارد درمان موثری باشد . اگر فرد مبتلا به پیکا دارای اختلال ناتوانی یا اختلال در سلامت روان باشد، داروها برای مدیریت مشکلات رفتاری نیز ممکن است باعث کاهش یا از بین بردن میل آنها برای خوردن اقلام غیر مغذی شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: