کد خبر: ۱۷۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 22
گزارش های رسمی نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل های جهان در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود.
  شفا آنلاین:جنگل های جهان طی سال های بین 2000 تا 2012 شاهد نابودی گسترده ای بودند و این جنگل زدایی به طور خاص در کشورهای کامبوج، اندونزی و مالزی بیشتر بوده و دلیل آن نیز مسطح کردن زمین های جنگلی در مقیاس های کوچک و متوسط اعلام شده است.

به گزارش شفا آنلاین: تیمی از پژوهشگران دانشگاه دوک در ایالات متحده آمریکا به تازگی اقدام به مطالعه کشورهای دارای جنگل های استوایی به طور مجزا کرده اند. در این مطالعات عوامل متعددی که در نابودی جنگل ها دخیل هستند از جمله استخراج معادن، فعالیت های صنعتی و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته اند.

    گزارش های رسمی نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل های جهان در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود.
  سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و .... در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند.

در این مطالعات محققان از اندازه گیری نابودی جنگل ها به عنوان یک شاخص برای توصیف فعالیت های مقیاس کوچک استفاده کرده اند که بیشتر از 10 و کمتر از1000 هکتار بودند. بر این اساس مشخص شد نابودی جنگل ها در مقیاس  متوسط و بزرگ در افزایش جنگل زدایی در سطح جهان تحت نقش مهمی داشته و البته در همه جا به صورت یکسان نیست.

در همین رابطه جنیفر سونسون (Jennifer Swenson) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «نابودی جنگل ها در مناطق مختلف جهان به دلایل مختلفی رخ می دهد برای نمونه در فیلیپین و تایلند کمتر از ده درصد نابودی جنگل ها در مقیاس وسیع انجام می شود.  کشف دلایل ایجاد کننده این تغییرات می تواند پژوهشگران را در مطالعات بعدی خود با هدف حفاظت از جنگل ها یاری کند.»

یافته های این گروه پژوهشی نشان دهنده صحت مطالعات پیشین است که بر اساس آن مشخص شده بود سیاست هایی مانند توقف تولید سویا در مبارزه با جنگل زدایی در برزیل موثر بوده است که این موضوع به طور خاص در مواجهه با نابودی جنگل ها در مقیاس وسیع مشاهده می شود اما در عین حال  نگرانی ها برای آینده همچنان باقی می ماند.

جنیفر سونسون در ادامه توضیحات خود افزود: « متأسفانه اخیرا در برزیل شاهد این هستیم که مسائل مربوط به سیاست های فزاینده ای که سبب افزایش نابودی جنگل ها می شود، بیشتر شده است. گام مهم بعدی این است که بررسی کنیم که آیا بیشترین میزان تلفات جنگل ها ناشی از پاکسازی های بزرگ است  یا کوچک؟ به این ترتیب می توان سیاست های مناسبی برای حفاظت از جنگل ها اتخاذ کرد.»

در این میان استفاده از فناوری هایی مانند تصاویر ماهواره ای می تواند کمک شایانی در حفظ جنگل ها کرده و به  بررسی دلایل نابودی آن ها بپردازد.  این موضوع بسیار مهم است که درک کنیم جنگل ها تاثیر مهمی در حفظ محیط زیست داشته و جنگل هایی که بر اثر اقدامات انسانی به مزرعه و یا فضاهای سنعتی تغییر کاربری داده اند، تاثیر بسیار مخربی بر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دارند.

علاوه بر این همزمان با قطع درختان جنگلی، شاهد سوزانده شدن بخش اعظمی از این چوب ها هستیم که به نوبه خود دی اکسید کربن زیادی را وارد جو می کنند. این مسئله هنگامی که زمین های جنگلی پس از تبدیل به زمین های زراعی و کاربری کشاورزی یا سایر استفاده های انسانی تبدیل می شود، مقدار زیادی از گازهای گلخانه ای دیگر مانند متان و اکسید نیتروژن در فعالیت های ناشی از آن  آزاد می شود. علاوه بر این، منطقه نابود شده جنگلی دیگر نمی تواند به عنوان یک مرکز طبیعی جذب  کربن عمل کند زیرا درختان و گیاهان جنگلی حجم زیادی از  دی اکسید کربن موجود در جو را به خود جذب می کنند.

باید در نظر داشت مصرف کنندگان محصولات دامی و صنایع چوب در سراسر دنیا و به ویژه مصرف کنندگان اروپائی و آمریکائی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می کنند، در نابودی جنگل های دنیا سهمی به سزا دارند. سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره های آسیا و آفریقا روند سریع تری را طی کرده و این موضوع می تواند تبعات و بحران های جدی زیست محیطی در پی داشته باشد.

متاسفانه بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به منظور ایجاد چراگاه های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است وموضوع در کشورهائی که بیشترین میزان مساحت جنگلهای دنیا را دارند مانند برزیل و اندونزی بیشتر مشاهده می شود.

از سوی دیگر گزارش های رسمی نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل های جهان در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود.  سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و .... در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند.

 در خاتمه گفتنی است این مجموعه داده های جدید، ارزیابی سریعتری از تغییرات در مناطق جنگلی استوایی را برای پژوهشگران  فراهم می کند و این موضوع یک گام مهمی در درک نابودی جنگل ها و ایجاد سیاست های بهتر برای مقابله با عوامل خاص در هر منطقه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: