کد خبر: ۱۷۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 17
4 -3 روز قبل از نمونه گیری نباید انزال یا مقاربت رخ داده باشد.
شفا آنلاین:این آزمایش برای شمارش اسپرم و بررسی موروفولوژی آندرخواست می شود و مشخصات فیزیکی مایع منی(semen) مانند حجم ، رنگ ، قوام ، PH و مشخصات مورفولوژیک و توانایی حرکتی اسپرم مورد بررسی قرار می گیرد. به این آزمایش اسپرموگرام ( Grading Test Results )نیز می گویند.

 به گزارش شفا آنلاین:4 -3 روز قبل از نمونه گیری نباید انزال یا مقاربت رخ داده باشد.

– وجود تب در خلال 3 روزپیش ازانجام آزمایش ، نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.

– ظرف مخصوص پلاستیکی دهانه گشاد تمیز فاقد محلول شیمیایی از آزمایشگاه دریافت شود . قبل از ریختن نمونه به داخل ظرف بهتر است با در دست گرفتن ظرف دمای آن به نزدیک درجه حرارت بدن برسد.

– جمع آوری نمونه از طریق تحریک مصنوعی ارجح است و نمونه در 15-10 دقیقه پس از جمع آوری با حفظ دمای 37-35 درجه سانتی گراد به آزمایشگاه رسانده شود. برای این منظور بهترین کار چسباندن ظرف نمونه به بدن است.

آیا عوامل خارجی از قبیل تغذیه و مصرف دخانیات روی اسپرم اثر دارد؟

بله، در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

۱- سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.

۲- گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.

۳- بیماری واریکوسل: امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها است و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.

۴- استفاده از داروهای مکمل های بدن سازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.

۵- هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.

۶- سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.

آنالیز اسپرم شوهر از این جهت که بخش عمده ای از علل ناباروری ناشی از ناهنجاری های اسپرم در مردان می باشد آزمایش مهمی به شمار می رود .

از طریق آنالیز اسپرم ، تعداد ( شمارش ) ، میزان تحرک ، شکل سلول های جنسی مرد و سایر عواملی که می توانند توانایی اسپرم را در بارور سازی تخمک تحت تاثیر قرار دهند مورد ارزیابی قرار می گیرد .

برای دستیابی به نتیجه مطمئن ممکن است لازم باشد که این آزمایش در چند نوبت انجام گردد . همچنین در صورت وجود ناهنجاری در وضعیت اسپرم در شوهر ، ممکن است آزمایشات تخصصی دیگری نیز الزامی تشخیص داده شود .

غیر طبیعی بودن انالیز مایع منی به سادگی احتمال کاهش باروری را مطرح میکند.

برچسب ها: آزمایش ، آنالیز ، اسپرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: