کد خبر: ۱۷۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 15
دستکاری ژنتیکی موسوم به CRISPR راه را برای درمان بسیاری از بیماری ها باز کرده و با استفاده از آن می توان ژن های معیوب را حذف و ژن های جدید و سالم را جایگزین کرد
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از محققان دانشگاه ام آی تی روشی جدید برای استفاده از ابزار دستکاری ژنتیکی CRISPR ابداع کرده اند که نیازی به استفاده از ویروسها ندارد و درمان بیماری ها را تسهیل می کند.

به گزارش شفا آنلاین، تا به امروز دستکاری ژنتیکی بدن انسان از طریق ابزار ویرایش ژن CRISPR با استفاده از ویروس(virus) های بی ضرر انجام می شد، اما مشکل اصلی این روش مقاومت بدن بیماران در برابر این روش درمانی به دلیل مداخله ویروس ها بود.

حالا مطالعات جدید که بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که می توان از برخی ذرات نانوی خاص بدین منظور استفاده کرد. پژوهشگران می گویند می توان در آینده این روش را به انسان ها نیز تعمیم داد.

دستکاری ژنتیکی موسوم به CRISPR راه را برای درمان بسیاری از بیماری ها باز کرده و با استفاده از آن می توان ژن های معیوب را حذف و ژن های جدید و سالم را جایگزین کرد. انتظار می رود استفاده از این روش در آینده راه را برای درمان بیماری هایی همچون ایدز(AIDS)، تحلیل رفتن عضلات بدن، انواع مختلف سرطان ها و غیره ممکن کند.

از این طریق حتی می توان به دستکاری ژنتیکی محصولات غذایی نیز پرداخت و موادتغذیه ای با غنای بیشتر و ارزش غذایی بالاتر تولید کرد. در این روش از آنزیمی موسوم به Cas۹ استفاده می شود که قادر به بریدن بخشی از دی ان ای انسان است. نتایج این بررسی در نشریه علمی نیچر منتشر شده است.

برچسب ها: ایدز ، سرطان ، ژن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: