کد خبر: ۱۷۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 13
نواقص صورت می‌تواند اکتسابی باشد و شامل تروماها یعنی سوختگی، تصادفات و اختلالات مادرزادی شود و قسمت آخر آن بخش زیبایی است.

شفا آنلاین>سلامت>درنشست خبری شششمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی راینولوژی(Rhinology) ایران، بابک ساعدی اظهار داشت: نواقص صورت می‌تواند اکتسابی باشد و شامل تروماها یعنی سوختگی، تصادفات و اختلالات مادرزادی شود.

به گزارش شفا آنلاین،بابک ساعدی استاد گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی درنشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی راینولوژی ایران با اشاره به بازسازی برخی از نواقص صورت اظهار داشت: نواقص صورت می‌تواند اکتسابی باشد و شامل تروماها یعنی سوختگی، تصادفات و اختلالات مادرزادی شود و قسمت آخر آن بخش زیبایی است.

ساعدی گفت: افرادی که دچار فلج صورتی شده‌اند، ممکن است نتوانند چشمانشان را خوب ببندند؛ در این قسمت، از بازتوانی عصب صورتی یا عضلات کناری (جابجایی عضله) استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: به علت گذشت سن و تأثیر نور خورشید، مسن شدن در صورت اتفاق می‌افتد و همچنین بازتوانی به دو بخش بزرگ روش‌های جراحی و غیرجراحی تقسیم می‌شود؛ در کنار این روش‌ها اخیراً از ژل یا بوتاکس نیز استفاده می‌شود و همچنین روش‌هایی هستند که با استفاده از لیزر، امواج رادیویی و یا ماورای صوت، به بازتوانی صورت کمک می‌کنند. 

ساعدی با اشاره به جراحی پلاستیک گفت: بخش آخر جراحی پلاستیک مربوط به زیباسازی می‌شود و جراحی بینی شایع‌ترین جراحی پلاستیک در کشور است و در جراحی پلاستیک، علاوه بر بازسازی پوست می‌توان به بازتوانی تنفس یعنی کارکرد مناسب بینی اشاره کرد.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی صورت اظهار داشت: سرطان‌های سر و صورت بسیار شایع‌ هستند و شاید به این دلیل باشد که پوست صورت بیش‌تر با نور آفتاب درگیر می‌شود و نکته مهم در این مبحث، درمان و پیش‌گیری در زمینه بیماری‌های پوستی می‌باشد. این زخم‌ها می‌تواند از یک زخم کوچک در صورت شروع شود و به از بین رفتن قسمتی از بینی بینجامد.

وی در ادامه گفت: دو سرطان سلول‌های پایه‌ای پوست که جنبه زیبایی دارد، به همراه سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست را عامل تخریب پوست عنوان کرد که شکل شایع آن هم در کشاورزان مشاهده می‌شود و در مناطق مرکزی کشور و در کسانی که شغل‌شان مرتبط با آفتاب دارند بیش‌تر رایج است و هم‌چنین افراد حتماً از کرم ضدآفتاب هنگام در معرض بودن با این پرتو استفاده کنند.

ساعدی در کنار درمان‌های جراحی، استفاده از رادیوتراپی را عنوان کرد و گفت: اگر این بیماران سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند، درمان آن راحت‌تر می‌شود.

در ادامه بهزاد پوستی رئیس کمیته ملی انجمن علمی راینولوژی گفت: امروزه پیشرفت بسیاری در روش‌های بازسازی حاصل شده است. نکته اول خود بیماری است و نکته دیگر که غافل می‌شویم، حالت‌های روحی و روانی حاصل از بیماری است؛ یعنی کسی که عضوی از بدنش برداشته شود، مانند بینی روحیه‌اش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند مثل سابق به زندگی ادامه دهد. 

وی با اشاره به روش‌های جوان‌سازی پوست به روش‌های غیرتهاجمی اشاره کرد و گفت: این‌ها روش‌هایی هستند که عضو مورد نظر از نظر ظاهری به زمان قبل باز می‌گردد و پوست جوان‌تر می‌شود؛ عوارض آن‌چنانی ندارد و اگر هم داشته باشد قابل کنترل است و همچنین در آن از روش‌های متفاوتی نظیر دستگاه‌های لیزر و... استفاده می‌شود. 

وی همچنین بوتاکس را ماده‌ای مناسب در جوانسازی پوست دانست و گفت: بوتاکس دو محصول مورد تأیید وزارت‌خانه دارد که کیفیت مناسبی را دارا است، ولی در بازار، انواع قاچاق و بی‌کیفیت آن موجود است و ایجاد عارضه می‌کند. 

عضو انجمن علمی راینولوژی با اشاره به اینکه اگر دارو و دستگاه‌ها مناسب باشد ولی دکتر نامناسبی آن را انجام دهد، گفت: تبعات اجتماعی آن در صورت اعتماد به افراد نالایق غیرقابل جبران است و به‌طور مثال اگر آرایشگری به راحتی بوتاکس را به کسی تزریق کند و مشکلی پیش بیاید، پزشک نمی‌تواند به همان راحتی  آن را ترمیم و آن را خارج کند.

رئیس کمیته انجمن علمی راینولوژی، ضمن استفاده از روش‌های بوتاکس گفت: هر چه از بوتاکس در سنین پایین‌تر استفاده شود، بیش‌تر بر روی بدن پاسخ خواهد داد و اگر بوتاکس جنس مناسبی نداشته باشد، موجب حساسیت می‌شود یعنی دوز دارو با لیبل مطابقت خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: شرکت تولیدکننده بوتاکس‌های بی‌کیفیت روش‌های ناخالص کردن بوتاکس را انجام نمی‌دهند و همچنین اگر تزریق‌گر در جای مناسبی بوتاکس را تزریق نکند، عوارض در عضو دیده می‌شود.به عنوان مثال اگر کسی که افتادگی پلک دارد، تزریق بوتاکس را به درستی انجام ندهد، منجر به بسته شدن چشم تا مدتی می‌شود.

پوستی در پایان گفت:  به‌طورکلی یک‌سری فاکتورهای تشخیصی قبل از تزریق می‌باشد که باید در نظر گرفته شود تا دچار مشکل نشویم. 

در ادامه نشست نادر اکبری دبیر اجرایی ششمین کنگره راینولوژی، گفت: وقتی صحبت از راینولوژی (بینی‌شَناسی) می‌شود، به این یاد می‌افتیم، هر آنچه که با بینی و کنار بینی ارتباط داشته باشد، بیماری‌های بینی و سینوس راینولوژی شناخته می‌شود.

وی گفت: هر آنچه که در رابطه با بیماری‌های بینی و سینوسی است و به سمت چشم گسترش پیدا می‌کند در راینولوژی جای می‌گیرد. در این روش به جای اینکه کاسه سر باز شود از بینی به تومور دسترسی پیدا می‌کنیم که با این کار هم کیفیت بالاتر می‌رود، جای بخیه باقی نمی‌ماند و مناسب‌تر است.

اکبری افزود: باید در نظر داشته باشیم سال‌های اخیر تا حدود زیادی به کشورهای پیشرفته نزدیک شدیم و هم‌چنین مباحث تخصصی و غیرتخصصی در کنگره‌ای که پیش‌رو است و از چند کشور خارجی در آن حضور دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی با اشاره به سیستم ناوبری برای درمان گوش، حلق و بینی گفت: از این سیستم در راستای بهبود کیفیت استفاده می‌شود و به دلیل اینکه این اعمال جراحی بسیار حساس هستند، باید از این سیستم استفاده شود.

متخصص گوش و حلق و بینی افزود: ناحیه اعضای سر همگی به هم نزدیک هستند و در عمق سر ما جای گرفته‌اند. تربیت کسانی که بخواهند این جراحی‌ها را انجام دهند بسیار مشکل و سیستم‌های ناوبری هزینه بالایی دارد؛ همچنین سیستم‌های تصویربرداری در راستای این درمان هزینه میلیاردی دارد.

اکبری افزود: ما با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم اما آنچه مشخص است دچار کمبود شدید و بحرانی نیستیم و علاوه بر نیروی انسانی با کمبود مالی مواجه هستیم.

وی گفت: شایع‌ترین اختلال راینولوژی بیماری‌های سینوزیت و پولیپ بینی می‌باشد که یکی از مهم‌ترین معضلات، در حیطه تومورها هم‌چنین تومورهای هیپوفیز است. 

اکبری در پایان گفت:‌ کیفیت درمان با پیشرفت راینولوژی بسیار تغییر پیدا کرده است. یعنی هر آنچه بینی را تهدید می‌کند سینوس را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید به فکر این بیماری بود تا مشکل‌ساز نشود.

برچسب ها: پلاستیک ، کنگره ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: