کد خبر: ۱۷۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 12
وزیر بهداشت: تاسیس دانشگاهی که به درد مردم نخورد و رفاه اجتماعی ایجاد نکند هیچ فایده‌ای ندارد.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: تاسیس دانشگاهی که به درد مردم نخورد و رفاه اجتماعی ایجاد نکند هیچ فایده‌ای ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،سید حسن‌ هاشمی‌ وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم گردهمایی‌ معاونان‌ آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر مسئله آموزش توسعه ساختمان‌های آموزشی بسیار مهم است که همگی آنها پول و تجهیزات می‌خواهد؛ به نظر من معاونت آموزشی نقشی مهم در تربیت دانشجویان می‌تواند ایفا کند.

وی بیان کرد: بنابر فرمایش امام راحل‌ دانشگاه منشأ تحولات است و منشأ همه تحولات بشر علم، راستی، درستی، تلاش‌، صبر و ایمان است و پیاده‌سازی راه امام، شهدا و رهبری انجام نمی‌شود مگر آنکه مردم پرتلاش و توانمند شوند و برای دستیابی به موفقیت کوشش فراوانی را در کارهایشان انجام دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه‌ در مقایسه با برخی ملت‌ها ما متأسفانه در کارهایمان کم کاری می‌کنیم، افزود: برخی از ملت‌ها تلاش زیادی انجام می‌دهند اما ما متأسفانه دارای توقع زیاد و تلاش اندک بوده و همین راه ما را به جایی نمی‌رساند‌ و باید همه متعهد به انجام مسئولیت‌هایمان به ویژه در حوزه آموزش باشیم.

هاشمی با اشاره به اینکه موضوع‌ آموزش در وزارت بهداشت متفاوت با وزارت علوم است، ادامه داد: در وزارت بهداشت تربیت افرادی بر عهده ماست که در آینده به زندگی مردم ورود پیدا می‌کنند.

وی یکی از وظایف اصلی و مهم معاونت آموزشی‌ وزارت بهداشت را تربیت‌ پرستار‌، ماما و پزشک‌ دانست و مطرح کرد: ما باید افرادی تربیت کنیم که علاوه بر داشتن مهارت، اخلاق‌ پزشکی را رعایت و از نظر روحی و روانی در سلامت کامل‌ به سر ببرند و همه این کارها جز با سعی و تلاش شما به دست نمی‌آید‌.
امروز مراکز آموزشی نسل چهارم هدف کشورهای پیشرفته دنیاست

وزیر بهداشت‌ ادامه داد: در یک زمانی دانشگاه‌های نسل اول برای گرفتن مدرک‌ تأسیس شده بود‌ند که بعد از جنگ جهانی دوم تولید مقاله‌ یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌ها بود که متأسفانه کار فعلی ما همان اقدامات 50 سال گذشته است در صورتی که دنیا در آستانه قرن بیست‌ و یکم راه‌اندازی دانشگاه‌های نسل سوم و امروز مراکز آموزشی نسل چهارم هدف کشورهای پیشرفته دنیاست تا رفاه مردم حاصل شود، به نظر من دانشگاهی‌ که به درد مردم نخورد و رفاه اجتماعی را ایجاد نکند تأسیسش‌ هیچ فایده‌ای ندارد و همچنین ثروت‌آفرینی دانشگاه اگر تهدیدی‌ برای رفاه اجتماعی‌ شود آن دانشگاه هیچ سود و حاصلی برای مردم ندارد، ما مسئولین در وزارت بهداشت وظیفه داریم تا افرادی تربیت شوند که به درد مردم بخورند و بتوانند مشکلات جامعه و کشور را حل کنند.

وی با بیان اینکه کشف و رشد استعدادها کاری بسیار سخت ولی بسیار شیرین و مقدس است، تأکید کرد: کشف و رشد استعدادها کار انبیاء است و ما باید قدر این توفیق را بدانیم، این قطعه از زندگیمان‌ دیگر برای ما ایجاد نمی‌شود به همین خاطر شایسته‌ است که در بروز اتفاقات اثرگذار‌ باشیم‌ و این مسئله جز با مجاهدت که همان سعی و تلاش بوده در کشور ایجاد نمی‌شود.

هاشمی ادامه داد: اگر پزشکی قرار باشد‌ مطب تاسیس کند و در کنگره‌های داخلی و خارجی شرکت‌ و از نظر تعداد مقالات پر بار بوده‌ نمی‌تواند‌ به طور کامل موفق باشد زیرا انسان در چند حوزه نمی‌تواند به صورت همزمان‌ موفق‌ عمل کند.

وی با بیان اینکه فرصت‌های طلایی در زندگی سریع پیش می‌رود و انسان باید آن را خوب و سریع‌ انتخاب کند، اظهار کرد: افراد باید دارای اهداف بلندی باشند و در رسیدن به آنها تلاش زیادی از خود نشان دهد و همچنین در معاونت آموزشی وزارت بهداشت باید اولویت‌بندی در کارها‌ رعایت شود، زیرا ساماندهی چندین کار به تنهایی‌ میسر‌ نبوده‌ و ما دوست داریم که همه مشکلات را حل کنیم که این امر شدنی‌ نیست‌.

هاشمی در خصوص اینکه یک رئیس‌ جمهور ، یک وزیر و یا یک رئیس دانشگاه در دوره مسئولیتش‌ 2 الی سه مسئله را می‌تواند حل کند، ادامه داد: ما نباید وارد حاشیه‌ها شویم زیرا برخی از دوستان‌ نسنجیده‌ حرف‌هایی عاری از حقیقت و مقصود‌ می‌زنند‌ که این مسئله در یک مقطعی‌ از زمان‌ انجام شده بود‌ اما امروزه‌ سلامت از آموزش عالی جدا شده و ما بر اساس اسناد بالادستی‌ که مهم ترین‌ سند نظام کلی سلامت‌ بوده حرف‌هایمان را می‌زنیم‌، به طوری که‌ این سند به وسیله رهبری معظم‌ ابلاغ شده و بابت‌ اجرای آن هزینه‌های زیادی پرداخت شده است که هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد پروژه جدیدی مطرح و یا اجرا شود.

هاشمی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی مسیر همان راهی است که از 25 سال پیش شروع و خوشبختانه کارهای خوبی در حوزه درمان و سلامت انجام شده و ما باید توجه ویژه‌ای به امر توسعه داشته باشیم و آن را محدود به برخی از مسائل نکنیم‌.

وی اظهار کرد: ما از نظر پزشک متخصص در مقایسه با کشورهای منطقه و یا پیشرفته دنیا شرایط متفاوتی داریم و متأسفانه باید بگویم که دچار کمبودهایی‌ بوده و همین مسئله باعث‌ افزایش‌ هزینه‌ها و متعادل نبودن عرضه‌ و تقاضا‌ می شود و من به معاونت آموزشی توصیه‌ می‌کنم که در این چرخه باطل قرار نگیرند.

هاشمی با بیان اینکه در گذشته نگرشی‌ اشتباه داشته‌ و باید رشته‌هایی که در آن کمبود پزشک داریم به سرعت گسترش دهیم، ادامه داد: باید در خصوص مسئله فلوشیپ‌ بازنگری کنیم و نیروی متخصص و فوق تخصص خوبی تربیت‌ کنیم‌ زیرا در یک دوره‌ای از زمان تربیت چشم‌ پزشک سه ساله بوده که این مسئله در حال حاضر در مدت چهار سال به طول می‌انجامد‌ که پس از انجام طرح‌های پزشکی‌ یک فرد 40 ساله‌ پزشکی را تحویل جامعه می‌دهیم‌ که متأسفانه عمر زیادی برای خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ندارد و ما باید به طور کلی رشته‌هایی مانند جراحی قلب را ارتقاء دهیم‌ تا نیروهای تربیت شده سریع‌تر در دسترس مردم قرار بگیرند و همچنین همین مسئله باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.
طی کردن مسیر50 سال قبل در زمان فعلی‌ افتخاری برای ما محسوب نمی‌شود

وی با بیان اینکه طی کردن مسیر و مدل 50 سال قبل در زمان فعلی‌ افتخاری برای ما محسوب نمی‌شود، افزود: باید نظام رنکینگ‌ و دبیرخانه شورای گسترش بازنگری‌ شود و اگر با تأسیس دانشگاه جز هزینه برای کشور فایده‌ای ندارد پس بهتر است این مرکز آموزشی تأسیس نشود و هر چه سریع‌تر باید نظام رتبه‌بندی را هدف قرار دهیم تا طول دور‌ه‌ها کاهش و رشته‌ها اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه 10 درصد از نیروها باید در مجموعه آموزش و در خدمت گسترش قرار بگیرند، ادامه داد: ما باید به فکر توسعه بیمارستان‌ها باشیم و در حال حاضر 24 هزار تخت بیمارستانی داریم که متناسب با این تعداد تخت متخصص گوش، چشم و قلب تربیت نکرده‌ایم و خوشبختانه باید بگویم که 30 درصد به ظرفیت تخت‌ها اضافه شده و ما 40 هزار تخت دیگر حداقل باید در این دولت و یا دولت‌های بعدی اضافه کنیم، به نظرم باید دولت و مجلس راهی را برای ایجاد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه توسعه بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی ایجاد کنند و با توسعه بیمارستان‌های مشار‌کتی از نظر سود و زیاد می‌توانیم مانند یک بنگاه اقتصادی عمل کنیم و این راه‌حل مناسبی جهت رفع کمبودهاست و ما باید همچنین به مسئله توسعه به چشم دیگری نگاه کرده و به فکر تربیت نیرو باشیم‌.

هاشمی با بیان اینکه اگر ما بخواهیم مراکز آموزشی مجهز داشته باشیم باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود، افزود: باید مراکز آموزشی از درمانی جدا بوده و این آرزوی چندین ساله ماست به طوری که اگر در دانشگاهی 2 بیمارستان آموزشی‌ شوند بسیار مناسب بوده و بهتر است که مراکز درمانی از آموزشی جدا شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید سرمایه‌گذاران را به ساخت بیمارستان تشویق کنیم، ادامه داد: باید زمینه و راه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باز و این افراد تشویق‌ به ساخت بیمارستان‌هایی با تعرفه غیردولتی شوند که خوشبختانه باید بگویم که در دانشگاه‌های شیراز، تبریز، ایلام و مرکز قلب شهید رجایی، مراکز آموزشی از درمانی جدا شده و امیدوارم این کار در همه دانشگاه‌های کشور انجام شود.
برخی کارشناسان تفاوتی با ربات‌ ندارند

هاشمی اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد تنگ نظر و خودخواه اجازه پیشرفت و توسعه را نمی‌دادند اما توصیه من به شما این است که دست فقرا را گرفته و به آنها کمک کنید و کسی که استعداد کاری را دارد به آن فرد مسئولیتی بدهید‌ که اگر این کارها را انجام دهید‌ محبت می‌آورد و باعث‌ رفع موانع کاری و مشکلات خودتان می‌شود.

وی با بیان اینکه ما نباید اخلاق و آموزش را قربانی د‌رآمدزایی کنیم، افزود: من در این دوره منتقدین‌ را در مراکزی به کار گرفته‌ام که البته همه آنها هماهنگ با سیاست‌های مرکز عمل می‌کنند و به نظر من یکی از راه‌های موفقیت عشق، علاقه و ایثار است زیرا افراد ایثارگر‌ و از خود گذشته بسیار در کارها موفق عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمان هشت سال دفاع مقدس فرمانده جلوتر از خط‌شکن‌ها حرکت می‌کرد و ما نیز باید در کارها پیش قدم شویم و جلوتر از دیگران حرکت کنیم و این مسئله باعث موفقیت‌ و پیشرفت خودمان و در نهایت کشورمان می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه باید‌ هیچگاه از مسئله آموزش غافل نشویم، ادامه داد: ما باید در رفع گره‌ها تلاش کنیم و نظارت بر رفتار مردم داشته باشیم‌ که این کار باعث پیروزی و پیشرفت در کارهایمان می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از کارشناسان تفاوتی با ربات‌ ندارند، افزود: در کارهایمان باید پارتی‌بازی نکنیم‌ و در آزمون‌های پزشکی سخت‌گیری به طور کامل انجام شود اما در انجام کارهای مردم تا آنجایی که امکان دارد و قانون اجازه می‌دهد هیچ سخت‌گیری نکرده و کارهای مراجعین‌ را انجام دهیم‌، این اقدامات باعث‌ ایجاد محبت و تلاش می‌شود و اگر مدیری در دل‌های همکاران نفوذ‌ بکند کارهای آن سازمان‌ بهتر‌ انجام می‌شود‌.

هاشمی با بیان اینکه زیردست‌های ما از رفتار ما الگوبرداری می‌کنند، ادامه داد: دانشجویان معاونت آموزشی علاوه بر غذا، خوابگاه، برگزاری امتحانات و کلاس‌های دانشگاه کار مهم دیگری تحت عنوان ارتباط با دانشجویان را بر عهده دارد و به نظر من یک معاون آموزشی باید در زمان شب با سرکشی‌ به خوابگاه‌ها از نزدیک از مشکلات دانشجویان با خبر و پای درد دل آنها بنشیند‌.

وی ادامه داد: آرزو و هدف ما پیشرفت‌ کشورمان است و به نظر من مردم باید آسایش و رفاه داشته و به خاطر همین هدف بزرگ همگی باید تلاش جدی را انجام دهند و آینده کشور در دست دانشجویان بوده و به همین خاطر نباید‌ آنها در معرض‌ آسیب‌های مختلف قرار بگیرند‌.

هاشمی ادامه داد: من برای درس‌های معارف متأسفم‌ و اگر روزی استاد این رشته بودم‌ کتاب‌های شهید مطهری‌ که نیاز امروز کشور است را در کلاس‌های درسم‌ تدریس می‌کردم.
با زور بخشنامه و چوب‌دستی کاری انجام نمی‌شود

هاشمی در خصوص‌ تبعیض بین وزارت علوم و بهداشت گفت: در یک دور‌ه‌ای تعداد نیروی انسانی و حتی سرانه وزارت علوم و بهداشت جدا نبوده اما خوشبختانه امروز بودجه دانشگاه‌ها تلفیق‌ شده است.

وی با بیان اینکه امروزه با زور بخشنامه و چوب‌دستی کاری انجام نمی‌شود و حتی در مواقعی جوابی عکس می‌دهد، تأکید کرد: یکی از کارهای مهم این است که معاونان‌ آموزشی باید دل‌ها را تصرف‌ کنند که در این زمان افراد زیردست‌ با تمام وجود کار کرده و به سبب رشد و ترقی‌ اداره ذی‌ربط می‌شود ولی به طور کلی یکی از مشکلات کشورمان ناشی از کم‌توجهی بوده و اشکال از برنامه‌ها نیست.

هاشمی ادامه داد: اسلام دین خیلی بزرگی است و ما باید با ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم به آن عمل کنیم و از قبل دولت و مجلس‌های آماده که دارای دستاوردهایی‌ در کنار خراب‌کاری‌هایشان داشته‌اند و به نظر من در حوزه رفاه اجتماعی بیشتر از این می‌توان سعی و تلاش کرد.

وی بیان بیان‌ اینکه ایجاد رفاه اجتماعی شعار اصلی انقلاب بود، افزود: امروزه یک ذره‌ مردم از نظر سلامت و بهداشت سر و سامان گرفته اما متأسفانه برخی از افراد چوب لای چرخ‌ این حوزه می‌گذارند و ما باید‌ به تعهدمان‌ عمل کنیم‌ و به اصل کار که دانش و تربیت افراد مؤمن است همت بورزیم‌.

هاشمی یادآور شد: در دانشگاه‌ها و حتی کنگره‌ها باید استادان نمونه و ایثارگر‌ را تشویق‌ کنیم تا الگو‌یی برای سایرین‌ و حتی دانشجویان جوان قرار بگیرد.
برچسب ها: دانشگاه ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: