کد خبر: ۱۷۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 12
شاخص اصلی در تفکیک کالای قاچاق از کالای اصیل، برچسب اصالت و کنترل کالاست

شفا آنلاین>سلامت>کارشناس کنترل مواد غذایی با اشاره به اهمیت توجه به خرید کالاهای سلامت‌محور اصیل و سالم، توضیحاتی را در خصوص نحوه استعلام و شناسایی کالاهای قاچاق تقلبی از کالاهای اصیل ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، ساسان قربانی کارشناس کنترل مواد غذایی در نشست خبری که در راستای آگاهی‌بخشی عمومی در زمینه خرید کالاهای سالم و اصیل برگزار شد، اظهار داشت: شاخص اصلی در تفکیک کالای قاچاق(Smuggling) از کالای اصیل، برچسب اصالت و کنترل کالاست.

وی با اشاره به نحوه تشخیص اصیل بودن کالاهای سلامت‌محور وارداتی، گفت: این اجناس باید از 4 ویژگی برخوردار باشند. 

قربانی ادامه داد: ویژگی اول نص بودن شناسه جهانی نوع کالا، ویژگی دوم داشتن شناسه 20 رقمی که کاملاً منحصر به فرد است، ویژگی سوم شماره سری ساخت و ویژگی چهارم تاریخ انقضاست. 

این کارشناس کنترل مواد غذایی افزود: کالاهای سلامت‌محور وارداتی که از این ویژگی‌ها برخوردار باشند نشان‌دهنده این موضوع هستند که از مبادی قانونی وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: برچسب سلامت و اصالت کنترل کالاهای سلامت‌محور یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه عموم جامعه قرار گیرد اما باید توجه داشته باشیم در مواقعی این برچسب نیز به صورت تقلبی بر روی اجناس نصب می‌شود.

قربانی در خصوص نحوه استعلام اصیل و سلامت بودن کالاها توضیح داد: یکی از روش‌های استعلام اصل و سالم بودن کالاهای سلامت‌محور ارسال شماره شناسه درج شده بر روی محصول به شماره پیامکی 20008822 است که افراد با ارسال پیامک به این سامانه می‌توانند از اصالت کالا باخبر شوند. همچنین سامانه TTAC.IR سامانه دیگری است که افراد می‌توانند با وارد کردن شناسه در این سامانه به صورت اینترنتی پاسخ خود را در زمینه اصالت کالای خریداری شده دریافت کنند.

این کارشناس کنترل مواد غذایی افزود: برای دسترسی عموم مردم جامعه به این سامانه‌ها اپلیکیشن‌های موبایلی نیز از طرف سازمان غذا و دارو تهیه شده که مردم می‌توانند با نصب آنها بر روی گوشی همراه خود و اسکن کردن بارکد کالا از اصیل و سالم بودن آن اطمینان یابند.

در ادامه این نشست خبری محمدحسین درویش رئیس اداره ملزومات و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: برای تجهیزات پزشکی که در منزل استفاده می‌شوند برچسب اصالت به صورت کامل نصب شده است و همچنین راه‌هایی برای شناسایی و پیشگیری از قاچاق این تجهیزات وجود دارد.

وی افزود: اما بیشترین ملزومات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها بوده که به منظور تهیه این تجهیزات برای بیمارستان‌های خصوصی و دولتی لیستی از اقلام معتبر توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تهیه شده و در اختیار این بیمارستان‌ها قرار گرفته است و این مراکز درمانی موظف هستند تجهیزات خود را از اجناسی که نام آنها در این لیست ثبت شده است، تهیه کنند.

رئیس اداره ملزومات و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در حال حاضر خرید اقلام قاچاق در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده است و همچنین میزان استفاده از تجهیزات قاچاق در بیمارستان‌های خصوصی نیز بسیار کاهش یافته است.

برچسب ها: قاچاق ، سلامت ، کارشناس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: