کد خبر: ۱۷۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 10
پس از انجام آزمایش و عکسهای فراوان پزشکان تشخیص دادند که توموری به اندازه یک توپ فوتبال در حال رشد در یکی از تخمدانهای کیا هارتلی، ۲۷ ساله بوده و باعث ایجاد عوارضی در مغزش شده است.

شفا آنلاین>سلامت>پزشکان از تخمدان زن ۲۷ ساله ای که از حملات صرعی، توهمات، از دست دادن حافظه، کابوسهای شبانه و نوعی ناشنوایی نادر، رنج می برد، توموری به وزن جدود دو کیلو که به اندازه یک توپ فوتبال بود، خارج کردند. به گفته پزشکان دلیل حملات صرعی، توهمات و کابوسهای این زن از اثرات این تومور بر مغزش بوده است.

به گزارش شفا آنلاین،پس از انجام آزمایش و عکسهای فراوان پزشکان تشخیص دادند که توموری به اندازه یک توپ فوتبال در حال رشد در یکی از تخمدانهای کیا هارتلی، ۲۷ ساله بوده و باعث ایجاد عوارضی در مغزش شده است.

این تومور توده ای بسیار بزرگ  و غده مانند به نام تراتوما(Teratoma) است که حاوی بافتهای جنینی و نسوج سلولهای نطفه جنین، مانند مو، دندان، ماهیچه ها و استخوان است.

این غده باعث ایجاد آنسوفالی(ورم  و التهابات مغزی) در بدن این زن شده است که یک بیماری خودایمن بسیار قوی است  و با ایجاد التهاب در مغز او باعث ایجاد حملات صرعی، از دست دادن حافظه، نابسامانی های روانی و توهمات ذهنی شده است.

کیا می گوید یک سال پس از اینکه این غده به همراه تخمدان از رحم او برداشته شد، به تدریج دچار از دست دادن حافظه کوتاه مدت خود شده است. این بیماری اولین نشانه های خود را در ماه جون سال ۲۰۱۶ نشان داده و به مدت فقط چند روز پس از آن، او دچار بی خوابیهای شبانه، دلهره و ترسهای غیر منطقی می شود. ولی اهمیتی نمی دهد تا اینکه روزی هنگام دوش گرفتن ناگهان بیهوش می شود.


این گزارش می افزاید: پس از اینکه او با عجله به بیمارستان رسانده می شود، پزشکان اورژانس با تشخیص عفونت مجاری ادراری و با تجویز آنتی بیوتیک، او را روانه خانه می کنند. این روند ادامه می یابد تا اینکه کابوسهای شبانه، داد زدن در خواب و توهمات کیا شروع می شود و نامزدش درمی یابد که مشکل جدی و خطرناکی برای او در شرف ایجاد است. پس از اینکه کیا دچار حملات صرعی شدید می شود و بدنش از شدت این حملات شروع به کبود شدن می کند، او دوباره به بیمارستان منتقل می شود. پزشکان در بیمارستان با ثابت نگه داشتن شرایط زیستی( تنفس، فشارخون، ضربان قلب و....) او را در حالت بیهوشی پزشکی نگه می دارند و برای بیشتر از یک ماه در این حالت می ماند. پزشکان در این مدت با انجام اسکن و ام.آر.آی  یک بیماری خودایمن به نام آنسوفالی را در او کشف می کنند.

آنسوفالی مغزی زمانی ایجاد می شود که بدن شروع به تولید پادتن ها و آنتی بادی هایی در برابر خودش می کند. در مغز بخشی به نام سازگان کناره ای وجود دارد که احساسات و عواطف را کنترل می کند که معمولا سرطان و تومورها با این بخش از مغز در ارتباطند.غده ای که در تخمدان کیا کشف شد توده ای به نام تراتوما است. تراتوما غده ای است که سلولهایی از قسمتهای مختلف بدن مانند مو، دندان و ... را در بر می گیرد. تومور کیا شامل سلولهای غضروفی به ویژه غضروف های زانو، مری، ریه و بافت سیستم عصبی بود.

دکتر گراهام هاوسمن، متخصص اعصاب بیان می کند که این غده دارای مو و مجموعه ای از استخوانهای کوچک است،  که ابعاد تقریبی آن ۳۰ در ۴۰ سانت و وزن آن در حدود ۱۸۰۰ گرم است. به دلیل اینکه این غده بافت مغز را دربر گرفته بود، سیستم ایمنی بدن کیا شروع به ساختن پادتن و آنتی بادیهایی برای جنگیدن و جلوگیری از رشد تومور کرده بود اما این آنتی بادیها به مغز کردند که نتیجه آن رفتار نابهنجار کنونی وحملات صرعی او شده است.

وقتی که او در کما به سر می برد، پزشکان اقدام به اولین و اصلی ترین عمل جراحی برای برداشتن تومور از تخمدان نمودند اما چون تخمدان و لوله رحم نیز درگیر شده بود، مجبور شدند آنها را نیز از رحم خارج کنند.

دومین عمل جراحی نیز در اطراف سر و گردن او به منظور اکسیژن رسانی به خون و کاستن فشار از روی کبد، صورت گرفت.

در نهایت وقتی که او از حالت کما بیرون آمد و بیدار شد، حدود یک ماه طول کشید تا شروع به حرف زدن کرده و اطرافیان و خانواده اش را بشناسد. پس از آن، او یک دوره شیمی درمانی را نیز پشت سر گذاشته است.

کیا پس از سه ماه بستری بودن در بیمارستان، مرخص شد البته با شش نوع داروی کنترل صرع که باید به تدریج مصرف آنها را قطع می کرد و با مصرف آنها به تدریج رو به بهبود رفت. او پس از انجام عمل جراحی فقط یک حمله صرعی مهم داشته است و در حال حاضر فقط یک نوع قرص کنترل صرع مصرف می کند. به گفته خودش، بزرگترین چالش این روزهای او، تلاش برای بازگشت حافظه کوتاه مدت است. او در مصاحبه ای بیان کرده که در به یاد آوردن آنچه شب قبل خورده یا کارهایی که انجام داده و افرادی که ملاقات کرده است مشکل دارد و آنها را فراموش می کند، اما یک دفتر روزانه دارد که همه چیز را به منظور به یادآوردن لحظات در آن یادداشت می کند و از تاثیر آن در بهبود حافظه خود بسیار راضی است و به هیچ عنوان نمی پذیرد که انسانی حواس پرت یا گیج است.

با وجود تمامی این مصایب، او انسانی امیدوار به زندگی و با روحیه است و دیدگاه مثبتی به زندگی دارد و بزرگترین وظیفه این روزهای خود را فعال بودن و ساختن راهی برای آینده بهتر می داند.

برچسب ها: تومور ، فوتبال ، تخمدان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: