کد خبر: ۱۷۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 09
خوشبختانه از سال ۱۳۷۳ واکسن هپاتیت به نوزادان و افراد پرخطر تزریق‌ شده و شیوع این بیماری از بالای سه درصد به کمتر از دو درصد در اقصی نقاط کشور کاهش پیدا کرده است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه خوشبختانه بیماری هپاتیت C امروزه قابل‌ درمان است، گفت: بیماران صد در صد با داروهایی که در ایران ساخته‌ شده، درمان می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید موید علویان در سمینار یک‌روزه تازه‌های بیماری‌های کبد گفت: این سمینار با رویکرد آموزشی در خصوص بیماری هپاتیت B و C در حال برگزاری است؛ با توجه به اینکه هپاتیت B قابل‌ پیشگیری است، خوشبختانه از سال ۱۳۷۳ واکسن هپاتیت به نوزادان و افراد پرخطر تزریق‌ شده و شیوع این بیماری از بالای سه درصد به کمتر از دو درصد در اقصی نقاط کشور کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به بیماری هپاتیت C افزود: هپاتیت C بیماری است که در گذشته قبل از سال ۱۳۷۵ از راه تزریق و خون منتقل می‌شد، امروزه بیشتر در افرادی که سابقه اعتیاد(Addiction) تزریقی و رفتار پرخطر دارند، مشاهده می‌شود.

علویان تاکید کرد: مهم‌ترین پیام ما برای اینکه افراد به این بیماری مبتلا نشوند، دوری از رفتار پرخطر است. اعتیاد به‌ خودی‌خود یک بلای خانمان‌سوز است و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله هپاتیت B، C و HIV را با خود به همراه دارد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: توصیه دیگری که می‌توانیم به افراد معتاد داشته باشیم این است که برای درمان مراجعه کنند، تزریق را کنار بگذارند و از درمان‌های دارویی مثل متادون استفاده کنند و به هیچ عنوان از سرنگ مشترک استفاده نکنند.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد اظهار کرد: خوشبختانه بیماری هپاتیت C امروزه قابل‌ درمان است، بیماران صد در صد با داروهایی که در ایران ساخته‌ شده است، درمان می‌شوند. مهم‌ترین پیام ما این است که علاوه بر دوری از رفتارهای پرخطر، اگر کسی در سابقه خودش رفتارهای پرخطری داشته آزمایش دهد و جهت درمان به مراکز درمانی مراجعه کند.

علویان با اشاره به آمار بالای بیماران هپاتیت(hepatitis) در کشور اظهار کرد: در کشور قریب به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B هستند؛ طبق برآوردهای انجام‌شده ۶۰ درصد این افراد ناشناخته هستند. در مورد هپاتیت C پیش‌بینی آماری وجود دارد؛ در سال گذشته ما ۱۸۶ هزار نفر مبتلا داشتیم که تا امروز ۱۰ هزار نفر از این مبتلایان کاهش پیدا کرده است و حدود ۱۷۶ هزار نفر در کشور مبتلا داریم؛ ۷۰ درصد این بیماران ناشناخته‌اند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه ناشناخته‌های بیماری هپاتیت بیشتر از افراد مبتلای شناخته‌ شده است، خاطرنشان کرد: برای بیماریابی و درمان سریع باید آموزش همگانی انجام شود. رسانه، کمک، یاور و همراه بسیار خوبی است که می‌تواند مردم را نسبت به این بیماری آگاه کند تا افراد در معرض خطر این بیماری آزمایش دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر ایرانی حداقل در طول عمرش یک‌بار آزمایش هپاتیت B را باید چک کند و اگر هر ایرانی رفتاری داشته که پرخطر بوده، انجام آزمایش هپاتیت C برای آن شخص لازم است.
برچسب ها: هپاتیت ، اعتیاد ، ایدز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: