کد خبر: ۱۷۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 08
توسعه گردشگری سلامت به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است و گره کور رونق بازار گردشگری سلامت به دست بخش خصوصی باز می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در همایش «رؤسای بیمارستان‌های‌ دارای واحد پذیرش بین‌الملل» از وضعیت گردشگری سلامت در ایران ابراز نارضایتی کرد. انتقاد و گلایه‌های او بابت ورود افراد نامرتبط به عرصه گردشگری سلامت است.

به گزارش شفاآنلاین، به اعتقاد قاضی‌زاده هاشمی توسعه گردشگری سلامت به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است و گره کور رونق بازار گردشگری سلامت به دست بخش خصوصی باز می‌شود. او البته تضمین کرد؛چنانچه بخش خصوصی بیمارستان‌های گردشگر پذیر بسازد نه فقط از حمایت‌های وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری برخوردار خواهد شد و همه نوع تجهیزات پزشکی در اختیار این مراکز درمانی قرار خواهد گرفت بلکه در حوزه قیمت‌گذاری هم بخش خصوصی را به‌عنوان سقف در نظر می‌گیرند و زیر این قیمت خدمات ارائه می‌کنند.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در این همایش خطاب به رؤسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بین‌الملل گفت: کار وزارت بهداشت در این حوزه تربیت پزشک بوده که بخوبی اتفاق افتاده و از این لحاظ کمبودی نداریم اما وقتی خودمان را با کشورهای همسایه که نه این ثروت افتخار‌آمیز را دارند و نه توان و دانش آن را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم از آنها عقب هستیم.

وزیر بهداشت (Health)افزود: برای تقویت گردشگری سلامت در کشور باید به  راحتی توریست‌ها و قیمت توجه کنیم، در حال حاضر می‌بینیم که گردشگران سلامت حتی از کشورهای امریکایی هم به هند، چین و سایر کشورهای منطقه می‌روند.

بنابراین بخش خصوصی ما هم باید قیمت‌هایش را طوری در منطقه تنظیم کند که برای گردشگر سلامت جاذبه داشته باشد. از طرفی مسأله ارائه تسهیلات برای راحتی گردشگر نیز حائز اهمیت است که این موضوع مستلزم وجود آژانس‌های مناسب است تا از زمان ورود تا خروج گردشگر او را حمایت کند.

هاشمی با بیان اینکه ما باید در کشورهایی که گردشگر فِرِست هستند در حوزه سلامت دفتر داشته باشیم، گفت: البته انجام چنین اقدامی کار وزارت بهداشت نیست، بلکه باید با هماهنگی بخش خصوصی و وزارت امور خارجه و... انجام شود. سفرای ما نیز حتماً باید کمک کنند و از طرفی آژانس‌هایی باید وجود داشته باشند که از زمان ورود تا خروج گردشگر امکانات مختلف را در یک پکیج با قیمت مناسب به او ارائه دهند.

هاشمی این را هم گفت که نباید همه این انتظارات را از وزارت بهداشت داشته باشیم در حال حاضر بیماران زیادی از کشورهای مختلف علاقه‌مندند تا برای درمان‌شان به ایران بیایند، اما به‌ دلیل کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی، افراد مرتبط یا نامرتبطی وارد این حوزه شدند که به سود کوتاه مدت توجه دارند و ما هم نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم.

وزیر بهداشت معتقد است، بخش خصوصی در این زمینه اطلاعات ندارد: «من خودم هم در بخش خصوصی کار کرده‌ام و می‌دانم که رشته چشم از گردشگر پذیرترین رشته‌هاست که ترکیه در این حوزه بسیار فعال است، اما بخش خصوصی ما در این زمینه اطلاعات ندارد. در بیمارستان‌های ما کسی نیست که بتواند زبان انگلیسی، عربی و... را بخوبی صحبت کند و بتواند خدمات را به بیماران سایر کشورها ارائه دهد. این در حالی است که رقبای ما این وضعیت را ندارند.»

هاشمی ادامه داد: از طرفی وضعیت بازاریابی ما صفر است و حتی آژانسی نداریم که بتواند همه تسهیلات(Facility) را به بیماران کشورهای دیگر با قیمتی مناسب ارائه دهد. خدمات پس از فروش‌مان نیز متناقض است.

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش از تخریب جامعه پزشکی و از پر رنگ جلوه دادن خطاهای پزشکی در جامعه انتقاد کرد و افزود: در جامعه تا جایی که توانسته‌ایم جامعه پزشکی خود را تخریب کرده‌ایم و از صدا و سیما گرفته تا در تریبون‌های دولتی و غیر دولتی علیه جامعه پزشکی حرف زده‌ایم. باید پرسید آیا در میان صنوف، صنف دیگری هم هست که تا این حد تخریب شده باشد. بنابراین وقتی که این حجم از تخریب‌ها علیه جامعه پزشکی وجود دارد و همواره می‌گوییم که ما خطای پزشکی داریم آیا می‌خواهید همسایگان‌مان جان‌شان را در اختیار ما قرار دهند. اگر می‌خواهیم توریسم سلامت در کشور ثروت آفرین باشد و رونق گیرد باید همه سلسله مراتب را در کنار هم قرار دهیم. در عین حال باید توجه کرد که خطاکار در همه اصناف وجود دارد اما آیا با همه صنوف هم همین کار را کرده‌ایم. اگر با دولت یا شخص وزیر بهداشت مشکل داریم، چرا یک سرمایه ملی را می‌زنید؟

دکتر هاشمی افزود: ما در استان‌هایی مانند کردستان، همدان، خوزستان، مشهد و... گردشگر داریم این در حالی است که به‌عنوان مثال در مشهد حتی یک بیمارستان گردشگری هم نداریم و فقط یک بیمارستان رضوی وجود دارد که ظرفیت اشغال تخت آن همیشه بالاست و از طرفی مناسب حوزه گردشگری سلامت نیست. در برخی روزها چندین پرواز به مقصد مشهد وجود دارد که ۹۰ درصدش ممکن است گردشگر باشد. همچنین از کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان تعداد زیادی گردشگر وارد کشور می‌شوند. در عین حال اکثر بیماران کشورهای منطقه برای درمان به هند می‌روند. این در حالی است که ما هم می‌توانیم آنها را جذب کنیم، اما وقتی بیمارستان‌مان ۱۱۰ درصد ضریب اشغال دارد، به این سمت نمی‌رویم.

هاشمی خطاب به بخش خصوصی گفت: اگر صادقانه حرکت کنید، ما به شما کمک می‌کنیم. خطاست که کشورهای اطراف‌مان را به دید ۲۰ سال پیش نگاه کنیم. ما هنوز فکر می‌کنیم منطقه ما همان منطقه ۵۰ سال گذشته است، در حالی که آنها دارند جلو می‌روند و دانشمندانشان با سایر کشورها رفت و آمد دارند.

پای دلالان در گردشگری سلامت ایران
معاون درمان وزیر بهداشت نیز در ادامه این همایش به معضل حضور دلالان در گردشگری سلامت ایران اشاره کرد و گفت: ما از میزان گردشگران خارجی که برای درمان وارد کشور می‌شوند، آمار دقیقی نداریم؛ چرا که بسیاری از آنها از طریق شرکت‌ها و دلال‌ها وارد کشور می‌شوند. در این بین افرادی هم هستند که ممکن است باعث آسیب به بیمار خارجی شوند یا باعث شوند که بیمار خارجی خدمت درستی دریافت نکند. بنابراین ما باید با کمک سازمان‌های مرتبط وزارت امور خارجه و... این موضوع را تحت عنوان یک پروتکل درست و مدیریت شده سازماندهی کنیم.

دکتر قاسم جان بابایی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت قصد ندارد تولیت این کار را به دست گیرد گفت: امیدوارم پروتکل‌های درون بیمارستانی و برون بیمارستانی در زمینه گردشگری سلامت تدوین شوند.

او گفت: بیشترین خدماتی که در حال حاضر در حوزه گردشگری سلامت در کشور ما ارائه می‌شود در حوزه جراحی‌های چشم، مغز و اعصاب، ارتوپدی، ناباروری و... است که خدمات پیشرفته‌ای را به کشورهایی چون عراق، افغانستان  و... ارائه می‌دهیم.

معاون امور کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه نیز در ادامه این همایش گفت: 6 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم، اگر هر ایرانی بتواند در سال 5 بیمار خارجی را برای درمان به ایران بیاورد، حداقل 30 میلیون گردشگر به ایران می‌آیند و این یک تحول بزرگ در کشور خواهد بود در حالی که اکنون سالانه حداکثر 5 میلیون گردشگر خارجی به ایران می‌آیند که بیشترشان هم گردشگر زیارتی هستند.

حسن قشقاوی افزود: گردشگری سلامت فقط درمان در بیمارستان نیست و می‌تواند به خدمات طبیعت گردی و کسب آرامش هم توسعه پیدا کند، وزارت امور خارجه از رشد تعداد گردشگران سلامت به کشور حمایت می‌کند و قیمت ویزا برای این توریست‌ها نصف محاسبه می‌شود.

نیم نگاه
برای تقویت گردشگری سلامت در کشور باید به  راحتی توریست‌ها و قیمت توجه کنیم، در حال حاضر می‌بینیم که گردشگران سلامت حتی از کشورهای امریکایی هم به هند، چین و سایر کشورهای منطقه می‌روند. بنابراین بخش خصوصی ما هم باید قیمت‌هایش را طوری در منطقه تنظیم کند که برای گردشگر سلامت جاذبه داشته باشد.

وضعیت بازاریابی ما صفر است و حتی آژانسی نداریم که بتواند همه تسهیلات را به بیماران کشورهای دیگر با قیمتی مناسب ارائه دهد.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، تسهیلات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: