کد خبر: ۱۷۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 07
نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور عنوان کرد:
درخواست ما این است که اجازه ادامه تحصیل برای فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی تا مقطع دکترای حرفه‌ای و PHD آزمایشگاهی داده شود و در نهایت این اشخاص مسئول فنی آزمایشگاه شوند.
شفا آنلاین:حسن قجاوند نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با حضور در  در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ضمن انتقاد از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خاطر آنچه وی «بی‌توجهی به نظرات اعضای جامعه آزمایشگاهیان کشور» خواند،گفت: «درخواست ما این است که اجازه ادامه تحصیل برای فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی تا مقطع دکترای حرفه‌ای و PHD آزمایشگاهی داده شود و در نهایت این اشخاص مسئول فنی آزمایشگاه شوند.»

به گزارش شفا آنلاین:بعد از اظهارنظر کمیسیون بهداشت درباره تبصره 2 ماده 4 قانون اصلاح برخی از مقررات پزشکی، موضع جامعه آزمایشگاهیان کشور چیست؟

همه اعضای جامعه آزمایشگاهیان در خصوص نظراتی که کمیسیون بهداشت مجلس دهم داده است، نگران و گله‌مند هستند. زیرا نگاه کمیسیون بهداشت مجلس به این امر یک نگاه صنفی بود. انتظار جامعه آزمایشگاهی این است که به دور از نگاه صنفی مسائل کارشناسی شوند. جامعه آزمایشگاهی حکم بدنه علوم آزمایشگاهی را دارد. جامعه آزمایشگاهی بالینی کشور بارها خواستار دیدار اعضای کمیسیون بهداشت در مجلس بوده‌، ولی متاسفانه هنوز پاسخی نسبت به این دیدار دریافت نکرده‌اند. افرادی که در کمیسیون حضور پیدا کرده‌اند افرادی هستند که نمایندگی قشر خاصی را بر عهده دارند، یعنی گروه پاتولوژیست‌ها که در واقع پزشک هستند و جزو گروه آزمایشگاهی به حساب نمی‌آیند. بدنه علوم آزمایشگاهی یعنی شاغلین در آزمایشگاه‌ها نسبت به مسائل مختلف آزمایشگاه گله‌مند هستند که در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند با نمایندگان مجلس دیداری داشته باشند.
 ایا در یک سال گذشته کمیسیون بهداشت یا مرکز پژوهش‌های مجلس، نظرات کارشناسی جامعه آزمایشگاهی کشور را دریافت کرده‌اند؟
به هیچ عنوان درخواست و پیشنهاد ما را نپذیرفته‌اند. متاسفانه نگاه صنفی‌ اعضای کمیسیون بهداشت باعث شده است که هیچ پاسخی ندهند. برای ما جای سوال دارد که چرا نمایندگان حداقل نظرات بدنه آزمایشگاه که شامل کاردان‌ها، کارشناسان آزمایشگاه و ارشد آزمایشگاه هستند را نشنیده گرفته‌اند. این افراد در بحث ادامه تحصیل آزمایشگاهیان اولویت داشته و انتظار دارند که به آنها توجه شود. در واقع پاتولوژیست‌ها پزشک هستند و آزمایشگاهی نیستند.
 پیشنهاد دقیق و مشخص جامعه آزمایشگاهیان چیست؟ آیا نظر شما این است که قانون 67 عینا اجرا شود؟
پیشنهاد جامعه آزمایشگاهی بالینی این است که قانون تعدیل و اصلاح شود. ما انتظار داریم فقط فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ها مشغول بکار باشند. امیدواریم قانون رشته پایه نیز اصلاح شود. یعنی تنها تعدادی از متخصصان تک رشته‌ای که مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی هستند، می‌توانند در آزمایشگاه‌ها مشغول بکار باشند.

طبق نظر کارشناسی مرکز پ‍ژوهش‌ها و تیم پزشکی که مسئول تحقیق درباره این موضوع شدند، دکترای تک رشته‌ای و متخصصان علوم آزمایشگاهی نمی‌توانند تسلط و تصدی بر آزمایشگاه داشته باشند، اما شخصی که دارای دکترایPHD است، می‌تواند بخش‌هایی از آزمایشگاه مانند بخش ایمونولو‍ژی و میکروب‌شناسی را عهده دار باشد. شما با این نظر موافقید؟
ما مخالف حضور متخصصین تک رشته‌ای در آزمایشگاه نیستیم. نظری که جامعه آزمایشگاهی دارد این است که جایگاه همه شاغلین آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ها دیده شود و در بحث تحصیل هم، راه تحصیل کارشناسان آزمایشگاه هموار شود تا کارشناسان ما بتوانند تا دکترای آزمایشگاهی و دکترایPHD ادامه تحصیل دهند. نظر وزارت بهداشت این است که بخش PHD علوم آزمایشگاهی راه‌اندازی شود و ما موافق این مساله هستیم. مخالفت ما در این است که چرا علوم آزمایشگاهی تا مقطع کارشناسی منقطع شده است و انتظار داریم که راه ادامه تحصیل علوم آزمایشگاهی باز باشد تا دانشجویان بتوانند تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. متاسفانه از سال 72 ادامه تحصیل منقطع شده است و در حقیقت نفع عده‌ای از انجمن‌ها در میان است که خواستار تصویب حضور خود در آزمایشگاه‌ها بودند. دلیل عدم گرایش بسیاری از متخصصین تک رشته‌‌ای به رشته علوم آزمایشگاهی این است که نمی‌توانستند در این رشته تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند و مجبور به انتخاب شده‌اند. حضور متخصصین تک رشته‌ای به عنوان مسئول فنی در آزمایشگاه‌ها خیلی طولانی شده است. اگر ما به عنوان جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور (جابک) مخالفت داریم، به این دلیل است که راه برای آزمایشگاهیان سخت شده است و ما انتظار داریم راه آسانتری در پیش روی آزمایشگاهیان باشد که بصورت دکترای حرفه‌ای و دکترای PHD آزمایشگاهی ادامه تحصیل دهند. نظر وزارات بهداشت در این زمینه مثبت است.
 پاتولوژیست‌ها معتقدند که مسئول فنی آزمایشگاه، مشاوربالینی پزشک است و کسی که مدرک طب عمومی ندارد، نمی‌تواند مشاوره بدهد. نظر شما در این خصوص چیست؟
وظیفه آزمایشگاه گزارش آزمایش است ولی تفسیر آزمایش با خود پزشک است.
 آیا کسی که طب عمومی نخوانده می‌تواند این وظیفه را انجام دهد؟
ساعت حضور پاتولوژیست‌ها در بیمارستان‌ها بسیار کم است. در آزمایشگاه بیمارستان‌هایی که بصورت 24 ساعته فعالیت دارند، ساعت حضور یک پاتولوژیست 8 تا 12 است، ولی بیش از سه ساعت در بیمارستان نیستند و در ساعات عدم حضور آنها این وظیفه را آزمایشگاهیان برعهده دارند. در این زمینه بحث منفعت شخصی در کار است و آنان می‌خواهند به منافع شخصی خود دست یابند. اگر پاتولوژیست‌ها انتظار دارند مشاور باشند، چرا در ساعات دیگر حضور ندارند. نظر ما این است که این قضایا برای پیشبرد اهداف شخصی و انجمنی به وجود آمده است. بخش آزمایشگاه همیشه گله‌مند است زیرا از ساعت 12 تا صبح روز بعد به علت عدم حضور مسئول فنی، آزمایشگاهیان در حال امضا کردن و مشاوره دادن هستند. اگر به عنوان مشاور قبول ندارند چرا اجازه مشاوره و امضا آزمایشات را می‌دهند. چرا خود حضور نداشته و امضا نمی‌کنند. انتظار ما این است که به قضایا به صورت یک بعدی نگاه نشود و از مسئول وزارت بهداشت انتظار داریم که در شیفت‌های غیرمتعارف هم مسئول فنی باید حضور داشته باشد. این یک نگاه راحت طلبانه است که ساعت‌های خاصی حضور داشته باشند و در ساعات دیگر در آزمایشگاه خصوصی خود به سر ببرند.داگر در ساعات غیرمتعارف مسئول فنی حضور داشته باشد، طبیعتا می‌توانند جذب بیشتری داشته باشند. دوستان می‌گویند مسئول فنی به اندازه کافی وجود دارد ولی اگر طرحی پیاده شود که متخصصان تک رشته‌ای نیز در ساعات غیرمتعارف مشغول بکار شوند، این کمبود دیده نمی‌شود. نگاه ما یک نگاه یک طرفانه نبوده است. ما خواستار حضور تمامی نیروها هستیم، هم پاتولوژیست‌ها و هم متخصصان تک رشته‌ای و سایر متخصصان علوم آزمایشگاهی خواستار توجه کافی هستند و انتظار دارند راه ادامه تحصیل آنان به مقاطع بالاتر باز شود.
 در یک جمع بندی کلی تقاضای شما این است که اجازه ادامه تحصیل برای فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی تا مقطع دکترای حرفه‌ای و PHD آزمایشگاهی داده شود و در نهایت این اشخاص مسئول فنی آزمایشگاه شوند. درست است؟
بله کاملا درست است. اگر ما می‌خواهیم کیفیت آزمایشگاه‌ها بالا برود باید کیفیت نیروی انسانی را بالا ببریم و این هدف با ادامه تحصیل آزمایشگاهیان امکان پذیر است.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: