کد خبر: ۱۷۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 04
اجرای برنامه پزشک خانواده این است که مردم برای دریافت خدمات پزشکی از طریق نظام ارجاع و سطح بندی ابتدا به پزشک خانواده مراجعه می کنند و در صورت لزوم پزشک خانواده آنان را به متخصص یا بیمارستان ارجاع می دهد
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از آغاز اجرای نسخه جدید برنامه ملی پزشک خانواده،نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان خبر داد و گفت: در این برنامه دفترچه های بیمه برای همه ایرانیان حذف می شود.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا رئیسی بابیان اینکه اجرای نسخه جدید برنامه ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در دولت دوازدهم آغاز شده، افزود: اجرای برنامه ملی پزشک خانواده در واقع از سال 1384 در ایران شروع شد اما به دلایل مختلف از جمله نبود زیرساخت های فیزیکی سخت افزاری و نرم افزاری، تامین نشدن منابع مالی و بی توجهی به بخش خصوصی اجرای این برنامه در مراحلی دچار وقفه شد اما در دولت دوازدهم با یک نگاه جامع این برنامه ملی و این تکلیف قانونی اجرا می شود.

وی ادامه داد: اساس اجرای برنامه پزشک خانواده(family doctor) این است که مردم برای دریافت خدمات پزشکی از طریق نظام ارجاع و سطح بندی ابتدا به پزشک خانواده مراجعه می کنند و در صورت لزوم پزشک خانواده آنان را به متخصص یا بیمارستان ارجاع می دهد.

رئیسی گفت: در گذشته چون ارتباط بین پزشک خانواده و پزشک متخصص به خوبی برقرار نشده بود و بخش خصوصی نیز ذی نفع نبود، از طرف بخش خصوصی و مردم مقاومت هایی وجود داشت و مردم و جامعه پزشکی(Medical Society) از اجرای این برنامه ناراضی بودند.

معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون نسخه جدید برنامه پزشک خانواده با توجه به آسیب شناسی انجام شده تدوین شده و اجرای آن با توجه به برنامه زمان بندی دقیق آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به اقداماتی که در طرح تحول سلامت انجام شده مانند ایجاد پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت و نیز جذب نیروهای جدید تقریبا 90 درصد سخت افزار مورد نیاز برنامه پزشک خانواده در کشور آماده است اما از نظر نرم افزاری به معنای ارتباط سیستم پرونده الکترونیک سلامت بین پایگاه های سلامت، مراکز جامع سلامت، بیمارستان ها، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی و تشخیصی مانند آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری هننوز ارتباط برقرار نشده است.

رئیسی افزود: در صورتی که وزارت ارتباطات، ارتباط نرم افزاری شبکه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را برقرار کند، هیچ مانع جدی برای اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده وجود ندارد و رایزنی وزیر بهداشت با وزیر ارتباطات برای رفع این مشکل ادامه دارد.

وی گفت: بر اساس امکانات این برنامه، قرار است سازمان های بیمه گر نیز به شبکه ملی پرونده الکترونیک سلامت بپیوندند و در این صورت دیگر نیازی به دفترچه کاغذی بیمه مردم نخواهد بود و هر کس با کد ملی و یک شناسه شخصی در هر جای کشور به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت خود دسترسی پیدا می کند،نسخه های پزشکان نیز الکترونیک می شود و به این ترتیب میزان خطای سیستم سلامت کشور بسیار کاهش می یابد و دقت کار بالا می رود.

معاون وزیر بهداشت گفت: همزمان پزشکان عمومی نیز برای اجرای برنامه پزشک خانواده آموزش می ببینند. برنامه زمان بندی دقیق اجرای برنامه پزشک خانواده نیز تدوین شده و بر اساس آن اجرا می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه زمان بندی نسخه جدید برنامه پزشک خانواده؛ تا پایان سال 96 ، پرونده الکترونیک سلامت برای ارجاع از سطح اول یعنی پزشک خانواده به سطح دوم که پزشک متخصص است، کامل می شود.

رئیسی اضافه کرد: تا پایان سال 97 نیز نیمی از جمعیت 80 میلیونی ایران در تمام روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر و زیر 100 هزار نفر زیر پوشش کامل برنامه پزشک خانواده می روند و تا سال 1400 همه ایرانیان از خدمات پرونده الکترونیک سلامت(Electronic Health Record) برخوردار می شوند.

وی گفت: مرحله بعدی پوشش خدمات برنامه پزشک خانواده در کلانشهرهاست که طی یک برنامه سه ساله در دولت بعدی به سرانجام می رسد.

رئیسی افزود: اجرای پایلوت برنامه ملی پزشک خانواده بر اساس نسخه جدید هم اکنون در 10 شهر از 10 دانشگاه علوم پزشکی شروع شده و تا سه ماه آینده این مرحله آزمایشی به پایان می رسد و بعد از آن در 20 شهر دیگر از دانشگاه های علوم پزشکی کشور به اجرا در می آید. گروه های هدف هر مرحله از این برنامه نیز مشخص شده اند و عمدتا در مراحل اولیه در روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر، شهرهای زیر 50 هزار نفر و شهرهای زیر 100 هزار نفر پی می رود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان گفت: در سال 98 فاز دوم برنامه پزشک خا نواده در شهرهای بزرگتر شروع می شود و در نهایت در فاز چهارم این برنامه در دولت بعد، برنامه پزشک خانواده وارد کلانشهرها می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: