کد خبر: ۱۷۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 04
اگر در درمانگاه‌های دولتی کمبودی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت وجود دارد، وزارت بهداشت می‌تواند با مراکز غیردولتی که حاضرند با نرخ دولتی ارائه سرویس دهند، مذاکره کرده و قرارداد ببندد تا از این طریق کمبود مراکز درمانی را جبران کند.
شفا آنلاین: احمد میدری معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بخشنامه اخیر سازمان بیمه سلامت <Health Insurance Organization>را نشانه همراهی وزارت بهداشت با کمبود بودجه این سازمان بیمه گر دانست و در پیشنهادی به مسئولان وزارت بهداشت، اعلام کرد: «اگر در درمانگاه‌های دولتی کمبودی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت وجود دارد، وزارت بهداشت می‌تواند با مراکز غیردولتی که حاضرند با نرخ دولتی ارائه سرویس دهند، مذاکره کرده و قرارداد ببندد تا از این طریق کمبود مراکز درمانی را جبران کند. درواقع اگر بتوانند در کنار مراکز دولتی، از خدمات بخش خصوصی با تعرفه دولتی هم بهره بگیرند، این بخشنامه قابلیت اجرائی دارد.


به گزارش شفا آنلاین: در ماه های گذشته شاهد اعتراض گروههایی از جامعه پزشکی کشور به تغییراتی که در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات ایجاد شده، بودهایم. بسیاری بر این باورند که تنها راهی که عدالت بین رشتهای را محقق خواهد کرد، اجرای بی کم و کاست ویرایش جدید کتاب ارزش نسبی خدمات است. کمااینکه سازمان نظام پزشکی هم ترجمه کتاب 2017 را در دست ترجمه دارد. موضع وزارت رفاه و شورای عالی بیمه دراین خصوص چیست؟

در ماه‌های گذشته، انجمن‌های علمی مختلف گروه پزشکی حتی انجمن‌هایی که از تغییرات ارزش نسبی سوده برده‌ و درآمد بیشتری به‌دست آورده‌اند، با دبیرخانه شورای عالی درمان مکاتبه کرده‌اند. آنها می‌گویند هرچند کلیّت این تغییرات به‌نفع انجمن ما بوده است، امّا عدالت در درون رشته‌های ما رعایت نشده است. ما مجموعه این مکاتبات را با نظام پزشکی در میان گذاشتیم و گفتیم پیشنهاد انجمن‌های علمی این است که ما به ارزش‌های نسبی بین‌المللی بازگردیم و کتاب 2016 و یا 2017 را ترجمه کنیم و با حداقل تغییرات مبنا قرار دهیم. ما هم موافقت کردیم که به سمت ارزش‌های بین‌المللی برویم، سازمان برنامه و بودجه هم موافق است. در جلساتی که برگزار شد، گفتند این حرکتی است که باید انجام شود اما مقدماتی می‌خواهد که باید مقدمات آن‌را فراهم شود.
مثلا چه مقدماتی نیاز دارد؟
مثلا آموزش پرسنل بعد از ترجمه. یا اینکه بعضی از تغییرات در ایران امکان ندارد چون تجهیزات وجود ندارد و رویه‌ها متفاوت است. ولی باید با لحاظ این مسائل، تلاش ما این باشد که بیشترین نزدیکی را به استانداردهای بین‌المللی پیدا کنیم.
ترجمه این کتاب به طور کامل به نظام پزشکی سپرده شده است؟
بله قرار شد ما تامین مالی ‌کنیم و نظام پزشکی هم گروه‌های مناسبی که تشخیص می‌دهد از طریق انجمن‌ها بیاورد و این کار را انجام دهد.
 فکر میکنید، کار ترجمه، چقدر زمان می‌برد؟
زمانی که به ما گفتند، حدود شش ماه است. البته اگر انشاله کار را شروع کنند.
یکی دو سوال هم درباره سازمان تامین اجتماعی از شما بپرسم. طبق دستور رئیس جمهور، قرار شد برای سهم 9 بیست و هفتم درمان، حساب مجزایی افتتاح شود و این پول به صورت نشانه دار، در آن حساب ریخته شود. برخی میگویند این دستور رئیس جمهور هنوز اجرایی نشده است. همینطور است؟
بله. همانطور که شما اشاره کردید، دستور رئیس جمهور این بود که منابع 9 بیست و هفتم در یک حساب متمرکز شود و مطابق توافقی که با وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد، آن منابع هزینه شود. یعنی دیگر نمیشود مانند دهه 60 بخشی از این پول‌ها صرف کمبود بودجه وزارت بهداشت شود یا اینکه در امور دیگر سرمایه‌گذاری شود و مثلاً با آن کارخانه ساخته شود. جلوی این امور گرفته شده است و این تحت کنترل سازمان برنامه، وزارت رفاه و وزارت بهداشت است.
 یعنی می‌فرمایید این جداسازی انجام شده است؟
بله
 پس چرا هنوز عده ای ازجمله برخی نمایندگان مجلس به این مسئله اعتراض دارند؟
در سال جاری به‌خاطر کمبود بودجه‌ای که برای پرداخت مستمری بازنشسته‌ها داشتیم، در پرداخت سهم 9بیست و هفتم عقب‌ماندگی زمانی پیدا شد ولی سازمان تامین اجتماعی مدعی است که در پایان هر دوره مالی این 9بیست و هفتم رعایت شده و گاهی حتی مازاد بر آن هم هزینه شده است. اگر اختلافی وجود دارد، باید توسط سازمان مستقلی رسیدگی شود. یعنی سازمان تامین‌اجتماعی اطلاعات را در اختیار وزارت‌بهداشت قرار دهد تا ببینند این اختلاف در کجا قرار دارد.
 موضوع دیگر، جداسازی سازمان بیمه سلامت از بدنه وزارت رفاه و الحاق آن به وزارت بهداشت بود. این جابجایی چه دستاوردهایی داشته و در حال حاضر، شرایط چه فرقی کرده است؟
فرقی که کرده این بوده که با رفتن سازمان بیمه‌سلامت، حالا دیگر کسری بودجه‌ای که بیمه سلامت دارد، برای وزارت‌بهداشت خیلی ملموس شده و حالا دیگر این وزارتخانه می‌فهمد که پرداختی‌هایی که صورت نمی‌گیرد، به این علت است که پولی نیست که پرداخت شود. ضمن اینکه حالا دیگر وزارت بهداشت با سازمان بیمه سلامت همراهی می‌کند تا بتواند کسری بودجه بیمه‌سلامت را حل کند. نمونه‌اش بخشنامه اخیری است که صادر شده است. بخشنامه‌ای که براساس آن بخشی از بیمه شدگان فقط در مراکز دولتی پذیرفته می‌شوند.
 نظر شما درباره این بخشنامه چیست؟
بالاخره این بخشنامه هم دارای نکات مثبت و هم دارای نکات منفی است. نکته مثبتی که دارد این است که امتیازی است که به افراد فقیر داده شده است. فقرا باید از طریق مراکز دولتی خدمات دریافت کنند.
 شما این را امتیاز می‌دانید یا محدودیت؟
داشتن دفترچه بیمه رایگان امتیاز است ولی این بخشنامه محدودیت است. اما حتی برای این محدودیت هم باید توجه داشته باشیم که مراکز دولتی ما هم توان ارائه خدمت داشته باشند. ما باید برای این افراد سرویس نوبت‌دهی خوب ایجاد کنیم. بنابراین قضاوت درباره این بخشنامه، بستگی به شیوه اجرای آن هم دارد.
 باتوجه به محدودیت امکانات دولتی و شلوغی و ضریب بالای اشغال تخت‌های بیمارستان‌ها، شما این توان را در مراکز دولتی می‌بینید که بتوانند به‌راحتی سرویس دهی کنند؟
البته مشکل عمده مراکز دولتی ما، در بخش بستری است. اما این بخشنامه، حجم کار درمانگاه‌ها را افزایش می‌دهد. به عقیده من اگر در درمانگاه‌های دولتی کمبودی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت وجود دارد، وزارت بهداشت می‌تواند با مراکز غیردولتی که حاضرند با نرخ دولتی ارائه سرویس دهند، مذاکره کرده و قرارداد ببندد تا از این طریق کمبود مراکز درمانی را جبران کند. درواقع اگر بتوانند در کنار مراکز دولتی، از خدمات بخش خصوصی با تعرفه دولتی هم بهره بگیرند، این بخشنامه قابلیت اجرائی دارد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: