کد خبر: ۱۷۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
در گذشته خانم‌های باردار به طور طبیعی زایمان می‌کردند و تنها درصورتی سزارین انجام می‌دادند که سلامت مادر یا جنین در معرض خطر باشد.
شفا آنلاین>سلامت> بحث بر سر زایمان طبعی یا زایمان از طریق سزارین و منافع و مضار هریک، این روزها یکی از بحث‌های پرمناقشه در عالم پزشکی است. مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این‌باره می‌گوید: در گذشته خانم‌های باردار به طور طبیعی زایمان <giving birth>می‌کردند و تنها درصورتی سزارین انجام می‌دادند که سلامت مادر یا جنین در معرض خطر باشد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی«افسانه همتی» اظهارداشت: اما در سال‌های اخیر در حالی که شرایط کاملا مناسبی برای یک زایمان طبیعی وجود دارد، بسیاری ازخانم‌های باردار با صلاحدید شخصی خود یا توصیه اطرافیان سزارین را ترجیح می‌دهند.

به گفته همتی: آغاز شیردهی زودتر،‌درد کمتر پس از زایمان، هزینه کمتر، فقدان محدودیت برای تعداد حاملگی، کاهش طول مدت بستری و نقاهت پس از زایمان و کاهش احتمال بروز کمردرد ناشی از بی‌حرکتی از مزایای زایمان‌های طبیعی نسبت به سزارین است.

وی میزان خونریزی کمتر، کاهش خطر ایجاد لخته خون در عروق (ترومبوز) و عوارض ناشی از آن، فقدان عوارض بی‌هوشی، کاهش خطر پارگی رحم در حین زایمان بعدی، کاهش خطر هیسترکتومی (برداشتن رحم) به علت عوارض ناشی از زایمان و فقدان خطر انسداد روده را بخش دیگری از مزایای زایمان طبیعی برشمرد و اضافه کرد: در زایمان طبیعی درد ناشی از چسبندگی احشاء شکم و لگن وجود ندارد، خطر حاملگی خارج رحمی کمتر است، نیاز به سونداژ مثانه نبوده و در نتیجه عوارض ناشی از آن مانند التهاب مثانه و عفونت ادراری وجود ندارد، خطر جفت سرراهی و عوارض ناشی از آن کمتر است، احتمال انحنای مهره‌های کمر کمتر است، عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در طول جراحی سزارین در زایمان طبیعی وجود ندارد، احتمال بروز عفونت پس از زایمان طبیعی ۲۰ برابر کمتر از سزارین است، در بیماران قلبی خطر نارسایی قلبی با روش زایمان طبیعی کمتر از سزارین است،و مشکلات تنفسی در نوزاد متولدشده به طریق زایمان طبیعی نسبت به سزارین کمتر است.

مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان ساخت:
یکی از راه‌کارهای افزایش اطلاع از منافع زایمان طبیعی شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان است.

به گفته همتی: در تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا، امروزه اعتقاد بر این است که از میزان مداخلات پزشکی در حین بارداری و زایمان کاسته شود.
بارداری و زایمان یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است ولی با توجه به تغییراتی که در ساختار جسمی و روانی مادر رخ می‌دهد، باید تحت حمایت قرار گیرد، اگر مادر حمایت نشود این تغییرات می‌تواند اثر نامطلوب بر روی مادر و جنین بگذارد، تجربه یک مادر از دوران بارداری و تولد فرزندش دارای اهمیت بسیاری است.

وی با تاکید بر این‌که مراقبت‌های دوران بارداری به انجام معاینه، آزمایش و سونوگرافی ختم نمی‌شود افزود: توانمندسازی مادران باردار و خانواده‌های آن‌ها با فراهم‌نمودن شرایط برگزاری کلاس‌های آمادگی دوران بارداری می‌تواند راه حل مناسبی برای این معضل باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کلاس های آمادگی برای زایمان در حال حاضر توسط واحد مامایی معاونت درمان در بیمارستان متینی کاشان تشکیل می‌شود.
این کلاس‌ها در هشت جلسه از هفته ۲۲ بارداری شروع می‌شود و شامل بیان تغییرات و سازگاری‌های بدن در بارداری، روش مقابله با تغییرات و مشکلات بارداری، علایم خطر در بارداری، روش‌های کاهش درد زایمان، نمایش فیلم زایمان طبیعی و زایمان در آب، انجام تمرینات بدنی، تکنیک‌های تنفسی و تن‌آرامی، تمرکز و آموزش همراه و دادن کارت همراه به مادر باردار با امضای معاون درمان و مسئول آموزش کلاس‌ها می‌باشد. این کارت این امکان را مهیا می‌کند تا همراه مادر باردار در هنگام شروع دردهای فعال زایمانی اجازه داشته باشد در کنار ایشان در بخش زایمان حضور داشته باشد.

خانم های باردار جهت ثبت‌نام در کلاس‌ها همه روزه می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن ۵۵۴۶۷۲۹۹ تماس حاصل نمایند.کاشان نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: