کد خبر: ۱۷۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد:
همانطور که می‌دانید 95 درصد منابع سازمان بیمه سلامت از بودجه عمومی تامین‌ می‌شود. سازمان همانند بیمه‌های اجتماعی نیست و مسلما وقتی به منابع عمومی وصل باشید یعنی از جنس منابع ناپایدارهستید.
 شفا آنلاین: مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با حضور در در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: «بعد از بخشنامه سازمان بیمه سلامت که مصوبه مجلس و دولت است، عده‌ای به نام محرومین سروصدا کردند.

به گزارش شفا آنلاین: با وجود اینکه ما بارها تاکید کردیم کمیته امداد، بهزیستی و روستائیان و کارکنان دولت مشمول این حکم نمی‌شوند، ولی در رسانه‌ها می بینیم که محرومین دچار مشکل می‌شوند. باز هم عده‌ای قصد دارند به بهانه محرومین سفره‌ای باز کنند و از آن استفاده کنند.»


طاهر موهبتی، بر وجود منابع پایدار در سازمان بیمه سلامت تاکید کرد و گفت: «همانطور که می‌دانید 95 درصد منابع سازمان بیمه سلامت از بودجه عمومی تامین‌ می‌شود. سازمان همانند بیمه‌های اجتماعی نیست و مسلما وقتی به منابع عمومی وصل باشید یعنی از جنس منابع ناپایدارهستید. بنابراین اگر منابع محقق نشود، بودجه سازمان نیز محقق نمی‌شود.

 به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بند 10 سیاست‌های کلی سلامت تاکید دارند که باید منابع مالی نظام سلامت پایدار باشد به این دلیل که ما نمی توانیم بهداشت و سلامتی مردم را به منابعی که در تحقق آن تردید وجود دارد پیوند بزنیم.» وی ادامه داد: «منابع پایدار می‌تواند از طریق مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاهای آسیب‌رسان باشد و حتی اگر از طریق منابع عمومی باشد، باید این تضمین وجود داشته باشد که صد در صد منابع به عنوان اولویت اول تحقق پیدا کند.»


موهبتی گفت: «مساله دیگر ورودی‌های سازمان بیمه سلامت است. 40 میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند. 80 درصد جمعیت بیمه شده به صورت رایگان بیمه شده‌اند و حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند یعنی 32 میلیون نفر علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی توسط سازمان بیمه سلامت بیمه شده‌اند در حالی که معیار در بیمه رایگان محرومیت فرد است.» مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: «ارزیابی وسع یعنی عدم توانایی پرداخت بضاعت مالی. مگر می‌شود باور کرد که در کشور 32 میلیون نفر غیر از کمیته امداد و بهزیستی، بضاعت مالی نداشته باشند. این تعداد قرار بود ارزیابی وسع شوند، ولی این اقدام صورت نگرفت. 10 میلیون نفر به نام محروم بیمه شدند و یک باره مجلس و دولت تصمیم گرفت که این افراد به بخش خصوصی مراجعه نکنند.

 کسی که هزینه 3 میلیون تومان در بخش خصوصی را به عنوان مابه التفاوت پرداخت می‌کند، چگونه نمی‌تواند 20 هزار تومان حق بیمه سلامت را پرداخت کند. کسی که توان پرداخت 20 هزار تومان را ندارد نباید به بخش غیردولتی مراجعه کند و کسی که توان مالی دارد باید دفترچه رایگان بیمه سلامت را تحویل داده و یا با پرداخت 20 هزار تومان در حق بیمه مشارکت کند.» موهبتی تاکید کرد: «بار مالی ناشی از 32 میلیون نفر بیمه شده، 18 هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر زیان انباشته سال 95 سازمان بیمه سلامت 4 هزارو 400 میلیارد تومان است. بدهی سازمان به بخش دولتی و غیردولتی همین حدود است. در حال حاضر با منابعی که به سازمان تخصیص داده می‌شود، بدهی آبان سال گذشته پرداخت می‌شود.»

 مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: «برخی از دوستان ما می گویند که سیستم بهداشت و درمان را طرح تحول سلامت متزلزل کرد. سوال من این است که 32 میلیون بیمه شده رایگان که 17 هزار میلیارد تومان بار مالی در پی دارد خسارت بیشتری داشته، یا طرح تحول سلامت.» موهبتی به آزمون وسع اشاره کرد و افزود: «پایه و اساس ارزیابی وسع این است که از میزان درآمد افراد خبر داشته باشیم. برای این آگاهی باید براساس اظهار فرد و یا دسترسی به اطلاعات شخصی عمل شود. بنده امسال پیشنهاد دادم که در کشور ماده واحده‌ای تصویب شود که کسی که می‌خواهد از یارانه استفاده کند به وزارت رفاه اجازه دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی را بدهد. در این صورت محروم بودن فرد مشخص می‌شود و در صورت ثابت شدن هر اقدامی که لازم شد، انجام دهیم. شما نمی‌توانید به نام محرومین سفره‌ای را پهن کنید.»

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: «از 22 میلیون جمعیت بیمه شده روستایی، حدود 5/5 میلیون نفرهمپوشانی با سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.علت این همپوشانی این است که در سطح یک فرد با دفترچه سازمان تامین‌اجتماعی 30 درصد و با دفترچه بیمه سلامت تنها 10 درصد پرداخت می‌کند. طبیعی است فردی که نمی‌خو‌‌اهد هزینه‌ای پرداخت کند، از دفترچه بیمه سلامت هم استفاده خواهد کرد.» موهبتی اظهار کرد: «البته سازمان بیمه سلامت برنامه رفع هم‌پوشانی را آغاز کرده است. بعد از بخشنامه سازمان بیمه سلامت که مصوبه مجلس و دولت است، عده‌ای به نام محرومین سروصدا کردند. با وجود اینکه ما بارها تاکید کردیم کمیته امداد، بهزیستی و روستائیان و کارکنان دولت مشمول این حکم نمی‌شوند، ولی در رسانه‌ها می بینیم که محرومین دچار مشکل می‌شوند. باز هم عده‌ای قصد دارند به بهانه محرومین سفره‌ای باز کنند و از آن استفاده کنند. روزنامه سپید و دیگر رسانه‌ها باید به ما در این زمینه کمک کنند. تا کی باید از نام محروم سوء استفاده شود. 32 میلیون نفر با نام محروم بیمه شده‌اند که کار منطقی نیست.»


وی ادامه داد: «با مصوبه ای که مجلس ارائه داد مبنی بر اینکه بیمه‌شدگان همگانی که به صورت رایگان بیمه شده‌اند، به بخش خصوصی مراجعه نکنند، عده‌ای حتما صندوق بیمه خود را تغییر خواهند داد چون با 20 هزار تومان می‌توانند بیمه ایرانیان شوند و در هر جای کشور که خواستند مراجعه کنند.» مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: «مرحله دوم اقدامات ما رفع همپوشانی بیمه‌ای است و سومین مرحله افرادی هستند که در صندوق یارانه، یارانه خود را حذف کرده‌اند ولی همچنان دفترچه رایگان دارند. قائدتا این فرد از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است که از یارانه انصراف داده است.» موهبتی گفت: «ما باید به اطلاعات مردم دسترسی پیدا کنیم و براساس ارزیابی وسع، باید ساماندهی در بیمه‌شدگان صورت گیرد. همچنین در بخش هزینه‌ها ما باید به سمت الکترونیکی کردن حرکت کنیم. هیچ راهی جز اینکه هزینه‌ها شفاف سازی شود، نداریم. خدمات الکترونیکی علاوه بر اینکه باعث تحلیل در تصمیمات درست می‌شود، می‌تواند حذف هزینه‌های عملیاتی سازمان را در پی داشته باشد. این موضوع گامی است که ما حتما به دنبال آن هستیم که بتوانیم سازمان الکترونیک که مدنظرمان است محقق شود و در خدماتمان باید به سراغ اجرای گایدلاین، راهنماهای بالینی، پروتکل‌های درمانی، نظام ارجاع و خرید راهبردی حرکت کنیم.»


مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: «آرزوی من به عنوان مدیرعامل سازمان بیمه سلامت این است که روزی در کشور راهنماهای بالینی محقق شود و به عنوان سازمان بیمه سلامت به زودی برخی از پروتکل‌ها را شروع خواهیم کرد و امیدواریم که همه در این زمینه به ما کمک کنند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: