کد خبر: ۱۷۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 01
این دستگاه رباتیک توانبخشی برای اندام تحتانی که با همکاری محققان مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی و شرکت فرهنگی مبین طرح ساخته شده است
شفا آنلاین>سلامت>محققان ایرانی یک دستگاه رباتیک برای اندام تحتانی ساخته اند که از طریق آن و با تحریک اعصاب و عضلات بدن و ایجاد الگوی راه رفتن در اندام تحتانی می توانند حرکت راه رفتن را به نخاع آموزش بدهد.

به گزارش شفا آنلاین،این دستگاه رباتیک توانبخشی برای اندام تحتانی که با همکاری محققان مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی و شرکت فرهنگی مبین طرح ساخته شده است، در فستیوال نوآوری های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی به عنوان یکی از هشت طرح برتر معرفی شد.

محمدامین فرهنگی مدیرعامل شرکت مبین طرح در حاشیه فستیوال نوآوری های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی اظهار کرد: در روش سنتی، درمانگر پای بیمار را به صورت گام به گام درون یک گیت جا به جا می کند؛ این روش در طولانی مدت موثر است اما اشکالاتی هم دارد که تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط جسمانی خود درمانگر، عدم توانایی درمانگر در ایجاد الگوی صحیح راه رفتن، کوتاه بودن جلسات درمان به دلیل خستگی درمانگر، احساس ترس در بیمار به دلیل نگرانی از خطر افتادن و عدم کنترل روند بهبود بیمار از جمله این اشکالات است.

وی ادامه داد: اما در این دستگاه جدید این اشکالات برطرف شده و با روش تحریک از کف پا، نزدیک ترین الگوی راه رفتن واقعی پای انسان ایجاد می شود؛ از طرفی با ترکیب حرکت دست بیمار، یک هماهنگی میان پایین تنه و بالاتنه بیمار در جریان راه رفتن ایجاد می شود.

فرهنگی گفت: این دستگاه با استفاده از سیستم بی وزن کننده مقدار مشخصی از وزن بیمار را با توجه به تشخیص پزشک تحمل کرده و مقداری از وزن را نیز خود بیمار تحمل می کند.

به گفته این کارشناس ارشد مکانیک، این دستگاه دارای خصیصه سیستم تعلیق نیز هست که شرایط زیستی بدن را در طول حرکت بیمار کنترل کرده و باعث می شود که بدن بیمار در طول راه رفتن به راحتی حرکت کند.

فرهنگی گفت: همچنین جهت ایجاد انگیزش در بیماران برای راه رفتن، یک محیط واقعیت مجازی نیز در این دستگاه تعبیه شده که با سرعت حرکت بیمار به صورت تعاملی عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد که این دستگاه به تایید مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی رسیده است و اکنون برای آزمایش های بالینی در این مرکز قرار دارد.

فستیوال نوآوری‌های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و فن بازار ملی ایران در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این فستیوال که شعار آن 'بستری برای تجاری‌سازی و فرصتی برای سرمایه‌گذاری' بود، مجموعه های سرمایه گذاران خطرپذیر و تعداد کثیری از صاحبان صنایع حضور داشتند.
برچسب ها: بیماران ، ربات ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: