کد خبر: ۱۷۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
نتایج یکی از تحقیقات محققان سوئدی نشان می‌دهد که اگر یک زوج کارهای خانه را به نحو عادلانه تقسیم نکنند فشار روحی و جسمی یک از زوج‌ها، مخصوصا خانم‌ها افزایش می‌یابد.
شفا آنلاین:نتایج یکی از تحقیقات محققان سوئدی نشان می‌دهد که اگر یک زوج کارهای خانه را به نحو عادلانه تقسیم نکنند فشار روحی و جسمی یک از زوج‌ها، مخصوصا خانم‌ها افزایش می‌یابد. اما این عدم تقسیم عادلانه کارهای خانه باعث می‌شود که تاثیر آن فراتر رود و فرد با مشکلاتی در روابط خود مواجه شود. محققان دانشگاه Umea در سوئد پرسشنامه‌هایی را موردبررسی قراردادند که از سال 1981 تا 2007 حدود 723 نفر از ساکنین یکی از شهرهای کوچک صنعتی سوئد پر کردند.

به گزارش شفا آنلاین: این پرسشنامه‌ها در مورد موضوعاتی همچون مدرسه، کار، شرایط اقتصادی اجتماعی و سلامتی در سنین 21 سالگی و 42 سالگی بودند.
در سن 21 سالگی، میزان فشارهای روانشناسی گزارش‌شده از سوی مردها و زن‌ها تقریبا در سطح مشابهی بود. این ناراحتی‌های روانشناسی شامل بی‌قراری، مشکلات تمرکز و اضطراب بود. باوجوداین، در سن 42 سالگی میزان فشارهای روان‌شناختی گزارش‌شده از سوی زن‌ها بالا رفته بود، درحالی‌که میزان فشارهای روان‌شناختی گزارش‌شده از سوی مردها در مقایسه با سن 21 سالگی هیچ تغیری نکرده بود.
برای زن‌ها، عدم تقسیم وظایف خانه یکی از عواملی بود که باعث افزایش فشار روان‌شناختی یا رنج آن‌ها شده بود. این عدم تقسیم وظایف خانه باعث شده بود که زن‌ها فکر کنند که آیا با همسر خود برابر هستند یا خیر؟. در این تحقیق زنانی که در رابطه خود احساس نابرابری جنسیتی داشتند بیشتر دچار فشار روحی و جسمی بودند. اما اگر این زنان احساس می‌کردند که در رابطه خود یک برابری جنسیتی دارند، حتی در صورت انجام وظایف بیشتری در خانه بازهم کمتر دچار فشار و ناراحتی روحی بودند.
نویسندگان این تحقیق می‌نویسند: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در رابطه میان یک زن و شوهر نه‌تنها تقسیم شدن وظایف خانه دارای اهمیت است، بلکه آن موقعیت رابطه‌ای که در آن مسئولیت‌ها تقسیم می‌شوند نیز دارای اهمیت است.» یک از روانشناس‌ها به نام دکتر جیل وبر که در این تحقیق دخیل نبود می‌گوید که از یافته‌های این تحقیق شگفت‌زده نشد. دکتر وبر، صاحب یکی از مرکزهای مشاوره در شهر واشنگتن دی سی می‌گوید: «این کار خانه نیست که ذاتا باعث لطمه به رابطه می‌شود، بلکه چیزی که باعث لطمه به رابطه می‌شود این است که زن به دلیل عدم تقسیم عادلانه کارهای خانه فکر می‌کند که از جانب همسر خود هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود. نابرابری غالبا به‌عنوان کمبود حمایت هیجانی تفسیر می‌شود.»
در این تحقیق، مردها در مقایسه با زن‌ها کمتر این گزارش را بیان داشتند که برابری جنسیتی یک مسئله در روابط آن‌ها است. برای مردها، دلیل فراوان فشار و ناراحتی روحی آن‌ها این بود که در مقایسه با همسرهای خود در یک جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین‌تر هستند. دکتر وبر این دلیل فشار و ناراحتی مردها را قابل‌درک می‌داند.
دکتر وبر می‌گوید: «به‌طورکلی، مردهایی که در مقایسه با زن‌های خود حقوق کمتری می‌گیرند و بیکار هستند احساس احترام نمی‌کنند و احترام یک موضوع مهم برای مردها است.» به‌عبارت‌دیگر، وقتی یک مرد احساس کند که هیچ احترامی ندارد زندگی برایش سخت می‌شود و فشار روحی زیادی به او وارد می‌شود.
دکتر وبر اضافه می‌کند: «و مردها غالبا یک شرم و حیایی دارند که آن‌ها را از بیان احساس‌های خود در مورد عدم احترام از سوی دیگران منع می‌دارد.»
دکتر وبر می‌گوید که وقتی‌که یک زوج زیر یک سقف می‌روند امکان این‌که رویدادهای ایجادکننده فشار روحی و جسمی برای آن‌ها رخ دهند بسیار است، اما نکته مهم این است که یک زوج در صورت مواجهه با فشار و ناراحتی‌های روحی عوامل ایجادکننده آن را شناسایی کنند و در مورد آن‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کنند و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنند.
دکتر وبر می‌گوید: «مشکلات رابطه‌ای از چیزهای ناگزیر یک زندگی محسوب می‌شوند و زوج‌ها باید در صورت بروز این مشکلات روی آن‌ها تمرکز کنند و سعی کنند که در اسرع وقت این مشکلات را حل کنند.» درنتیجه، در صورت مواجهه با الگوها و رفتارهایی که باعث مشکلات رابطه‌ای می‌شوند زوج‌ها نباید آن‌ها را نادیده بگیرند، بلکه باید توجه خود را به آن‌ها معطوف کنند و در مورد آن با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانند هر چه زودتر این مشکل را حل کنند.
دکتر آلان مانویتز، روان‌پزشک خانواده می‌گوید که نتایج این تحقیق نه غیرمنتظره و نه حیرت‌انگیز هستند. دکتر مانویتز نیز به‌مانند دکتر وبر بر این اعتقاد است که فشارهای روحی کمتر نتیجه تقسیم نابرابر وظایف خانه و بیشتر نتیجه فقدان احترام و قدرشناسی در یک رابطه هستند. او خاطرنشان می‌کند که این فقدان نه‌تنها باعث فشار روحی می‌شود، بلکه در صورت وجود فشار روحی باعث افزایش فشار روحی می‌شود.
دکتر مانویتز، یکی از روان‌شناس‌های بیمارستان Lenox Hil- در شهر نیویورک می‌گوید: «ناخشنودی یکی از زوجین باعث استرس و فشار روحی در تمام خانواده می‌شود.»
او اضافه می‌کند: «آنچه بیشتر از همه دارای اهمیت است این است که زوج‌ها در مورد تقسیم‌کارهای خانه با یکدیگر توافق کنند و در مورد آن انعطاف‌پذیر باشند.»
همین کار تیمی است که باعث موفقیت زوج‌ها می‌شود و به همین دلیل دکتر مانویتز می‌گوید که همواره به زوج‌های جوان می‌گویم که سعی کنید در انجام کارهای خانه به‌مانند یک تیم عمل کنید تا زندگی شادی داشته باشید.
دکتر مانویتز می‌گوید: «وقتی‌که والدین با یکدیگر مشارکت می‌کنند و به یکدیگر احترام می‌گذارند فرزندان آن‌ها این چیزها را یاد می‌گیرند و در زندگی آینده خود به کار می‌گیرند.»سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: