کد خبر: ۱۰۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 15
شفاآنلاین:جامعه> بهار که می شود، نه فقط آدم ها که طبیعت نیز لباس نو به تن می کند. هوا جان می دهد برای سفر، سفری که همه دست به دست هم داده اند که امن و سالم باشد، رانندگی ایمن اگر بگذارد.
به گزارش شفاآنلاین : بهار که می آید، میلیون ها نفر از ایرانیان از سراسر کشور، لباس سفر به تن می کنند و عازم جاده ها می شوند، طبیعت گل و شکوفه ها سرباز کرده اند، هوا دلپذیر است و سنت سفرهای نوروزی و دید و بازیدهای آن برقرار.
درست هنگامی که تعطیلات نوروزی آغاز می شود، تا میلیون ها ایرانی بار سفر ببندند و با خودروهای شخصی، اتوبوس، مینی بوس و قطار به سفر زمینی بروند، هزاران نفر از کارکنان دستگاه های مختلف از جمله اورژانس، کارکنان بیمارستان ها، هلال احمر و راهداری به حالت آماده باش در می آیند، تا با خدمات شبانه روزی خود زمینه سفر سالم و ایمن را برای هموطنانشان فراهم کنند.
نیروهای اورژانس کشور چه در اورژانس 115 و چه بیمارستان ها و کارکنان سازمان امداد و نجات و جوانان و داوطلبان این جمعیت و راهداران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از این دسته هستند.
میزگرد سفرهای نوروزی  با حضور «محمد سرور» معاون اورژانس کشور به نمایندگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سعید متانی» معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و «نیما شهرزاد» معاون مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برگزار شد.
حاضران در این میزگرد برنامه ها و اقدامات این سه دستگاه را در طرح نوروزی که از نیمه اسفند 94 تا 15 فروردین 95 اجرا می شود، اعلام کردند و توصیه هایی را برای کاهش خطرات سفرهای نوروزی متذکر شدند.
معاون عملیات اورژانس کشور در این میزگرد گفت: وزیر بهداشت برای ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی به مردم در ایام نوروز یک دستورالعمل 35 ماده ای را به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرده است.
بر اساس این دستورالعمل، طرح نوروزی خدمات وزارت بهداشت از 25 اسفند 94 تا 15فروردین سال 95 در سه حوزه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریتهای پزشکی به مردم ارائه می شود.

** بیمارستان ها باز است
معاون اورژانس کشور اضافه کرد: تمام اورژانس های بیمارستانی کشور، تمام تخت های مراقبت های ویژه بیمارستان های دولتی اعم از آی سی یو، سی سی یو، پی آی سی یو و ان آی سی یو با 100 درصد ظرفیت خود در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه می دهند.
سرور افزود: بخش عمده خدمات بخش های بستری و سرپایی بیمارستانی وزارت بهداشت نیز در ایام نوروز باز هستند و به کار خود ادامه می دهند اما با توجه به اینکه تعدادی از پزشکان و پرستاران در این ایام به مسافرت می روند با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروهای مسلح تفاهم شده است که بخشی از ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی این دستگاه ها (مانند بیمارستان های تامین اجتماعی) نیز در شهرهای مختلف در ایام نوروز باز باشند تا خللی در خدمت رسانی به مردم به وجود نیاید.

**شلوغی اورژانس بیمارستان ها در ایام نوروز
معاون اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرهای کوچک و حتی شهرهای بزرگی مانند شیراز، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شهرهای شمالی گاهی جمعیتی بیش از جمعیت ساکن وارد این شهرها می شوند، گاهی ظرفیت مراکز درمانی پاسخگوی مردم نیستند و معمولا اورژانس های بیمارستان های این شهرها در ایام نوروز با ازدحام جمعیت مواجه هستنند بنابراین از مردم می خواهیم برای گرفتن خدمت از این مراکز صبور باشند.

**دستور وزیر بهداشت به بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی
سرور افزود: با ابلاغ وزیر بهداشت 25درصد بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی، مطب ها و مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی نیز موظف شده اند در ایام نوروز باز باشند.
وی گفت: همچنین 4500 نفر در قالب 1700 تیم بهداشتی برای نظارت بر رستوران ها و مراکز عرضه غذا و نیز اماکن اسکان مسافران فعال شده اند، معاونت های بهداشتی دانشگاه ها نیز نظارت خود را برای پیشگیری از بروز بیماری های واگیر در اماکن عمومی شهری و جاده ای تشدید می کنند.

**تیم های ویژه وزیر بهداشت برای بازرسی
سرور افزود: علاوه بر آن هشت تیم بارزسی ویژه وزیر بهداشت به استان های مختلف کشور سفر می کنند و بر وضعیت بهداشتی و ارائه خدمات درمانی استان های مختلف نظارت می کنند و گزارش آن را به وزیر بهداشت ارائه می کنند.
وی گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت در هر دانشگاه علوم پزشکی باید یک نفر از هیات رئیسه دانشگاه به صورت 24 ساعته حضور داشته باشد و پاسخگو باشد، در هر بیمارستان نیز یک نفر از مدیران بیمارستان باید به صورت 24 ساعته حضور داشته باشد.
معاون اورژانس کشور ادامه داد: مراکز بهداشتی-درمانی، بیمارستان های فعال، درمانگاه های شبانه روزی فعال و داروخانه های کشیک ایام نوروزی نیز در مبادی ورودی شهرها به مردم معرفی می شود.

**آماده باش 4970 آمبولانس
سرور گفت: در ایام نوروز دو هزار و 158 پایگاه اورژانس شامل 833 پایگاه شهری و هزار و 325 پایگاه جاده ای با حضور 14 هزار و 500 نیرو آماده باش هستند، مرخصی همه این نیروها از 25 اسفند تا 15 فروردین لغو شده است و با احتساب آمبولانس های بیمارستان ها و مراکز درمانی در مجموع چهار هزار و 970 آمبولانس در ایام نوروز برای خدمت رسانی به مردم آماده باش هستند.
وی از فعالیت و آماده باش 20پایگاه امداد هوایی اورژانس و دو پایگاه اورژانس دریایی( در قشم و بندرعباس) خبر داد و اضافه کرد: 297 ایستگاه سلامت نیز کار آموزش به مردم و ارائه خدمات اولیه بهداشتی، درمانی و دارویی را انجام می دهند.
سرور گفت: با دستور وزیر بهداشت همچنین ارائه خدمات درمانی سطح بالا مانند پیوند عضو و حتی اعمال جراحی قلب و آنژیوگرافی و سایر خدمات بستری در بیمارستانها در ایام نوروز تعطیل نمی شود و خدمات فوق تخصصی نیز با حضور متخصصان و فوق تخصصان کشیک به مردم ارائه می شود.

**انتقال 27 هزار مصدوم تصادف رانندگی در نوروز 94
سرور در پاسخ به پرسشی درباره میزان تلفات و مصدومیت های نوروز سال 94 گفت: آمار موارد مرگ را سازمان پزشکی قانونی اعلام می کند. اما در مورد مصدومیتها از تاریخ 27 اسفند 93 تا 14 فروردین 94 در مجموع 159 هزار و 690 ماموریت نوروزی در اورژانس کشور انجام شد.
وی گفت: در ایام نوروز سال 94 در مجموع اورژانس کشور به 26 هزار و 752 مصدوم تصادف رانندگی خدمات رسانی کرد که از این تعداد 23 هزار و 539 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
سرور اضافه کرد: اورژانس کشور حدود 80 درصد مصدومان را منتقل می کند و بقیه را خود مردم با خودروی خود به بیمارستان منتقل می کنند بنابراین باید به این آمار حدود 20درصد اضافه کرد تا تعداد کل مصدومان تصادفات نوروزی به دست آید.
معاون اورژانس کشور همچنین تعداد کل ماموریتهای غیر تصادفی اورژانس کشور را در نوروز سال 94 حدود 132 هزار و 317 مورد اعلام کرد.
سرور ادامه داد: یکی از چالشهای وزارت بهداشت برای خدمات رسانی به مردم در ایام نوروز هجوم مردم به شهرهای توریست پذیر است، در بسیاری از این شهرها زیرساختهای بهداشتی و درمانی برای جمعیت خود آن شهر نیز کافی نیست و در ایام نوروز گاهی بیش از جمعیت آن شهر ساکن می شوند و به این ترتیب خدمت رسانی به مردم دچار مشکل می شود.
وی گفت: گاهی در اورژانس های بیمارستانهای شهرهای کوچک می بینیم که 600 تا 700 نفر در نوبت انتظار هستند و با وجود اینکه سه پزشک همزمان پاسخگوی مردم هستند اما باز هم بی قراری و جر و بحث را بین مردم و پرسنل بیمارستان شاهد هستیم.
سرور افزود: بسیاری از افراد مراجعه کننده به اورژانس بیمارستانها در این ایام بیمار اورژانسی نیستند اما به علت تعطیل بودن مطبها و درمانگاهها مجبورند به اورژانس بیایند، درخواست وزارت بهداشت این است که بخش خصوصی در این ایام همکاری کند و مردم نیز صبور باشند زیرا اورژانس ها مریض های بدحال را در اولویت رسیدگی قرار می دهند.
معاون اورژانس کشور گفت: چالش دیگر ما این است که هنوز از نظر تعداد پایگاههای اورژانس از برنامه عقب هستیم، تعداد پایگاههای اورژانس زمینی و هوایی باید به حدود دو برابر پایگاههای فعلی برسد.

**توصیه های نوروزی اورژانس
معاون اورژانس کشور گفت: با توجه به شلوغی اورژانس بیمارستانها امکان خدمات رسانی سریع به مردم را نداریم و از این نظر شرمنده مردم هستیم، ممکن است برخی بیماران چند ساعت معطل شوند زیرا بیماران اورژانسی که جانشان در خطر است در اولویت قرار می گیرند، بنابراین از مردم می خواهیم در این مراکز صبور باشند.
وی افزود: هر سال تعداد زیادی از مسافران به مقصد نمی رسد، حدود هزار نفر جان خودشان را در تصادفات نوروزی از دست می دهند و بیش از 300 هزار نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان می شوند، بنابراین از مردم و رانندگان می خواهیم قوانین راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند، هنگام رانندگی شوخی نکنند.
وی گفت: بیماران به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج نیز حتما داروهای خود را همراه داشته باشند زیرا بسیاری از این داروهای تخصصی در داروخانه های شهرهای کوچک وجود ندارد.

**عکس نگیرید
سرور اضافه کرد: در صورتی که در جایی تصادف رخ داد، از مردم می خواهیم برای تماشا کردن حادثه و عکس گرفتن توقف نکنند و راه را بازکنند تا نیروهای امدادی به سرعت برای نجات مصدومان برسند.
وی گفت: در سالهای اخیر پدیده عکس گرفتن از مصدومان تصادفی ها و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه های مجازی افزایش یافته است، این کار عملی غیر اخلاقی است زیرا این مصدومان و همراهان آنها در شرایط مناسبی نیستند.

**اقدامات هلال احمر در ایام نوروز
سعید متانی، معاون لجستیک سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در این میزگرد به تشریح طرح امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر در سال 1395 پرداخت و افزود: این طرح ملی به منظور ارائه خدمات متنوع امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به مسافران نوروزی از روز 25 اسفند در سراسر کشور آغاز و تا روز 15 فروردین 95 به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در اجرا و برگزاری این طرح ملی تمام امکانات عملیاتی خود را در سراسر کشور بکارگیری خواهد کرد، ادامه داد: منابع بکارگیری شده در این طرح شامل ایجاد هزار و 273 پایگاه ثابت، موقت و سیار شامل 501 پایگاه ثابت، 571 پست موقت، 185 پست سیار و 16 پست امداد و نجات هوایی است که در آنها پنج هزار و 197 نفر نیروی عملیاتی بکارگیری می شود.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در اجرا و برگزاری طرح ملی امداد و نجات نوروزی هلال احمر سه هزار و 347 دستگاه انواع خودروهای امدادی استفاده می شود.
وی گفت: به منظور خدمات رسانی مناسب تر به مسافران نوروزی و درخواست کنندگان خدمات کمک اضطراری در ایام نوروز در این طرح هزار و 125دستگاه آمبولانس، 364 دستگاه خودرو نجات، 50 دستگاه خودروهای ویژه عملیاتی(آرگو)، هزار و 282 دستگاه سایر خودروهای عملیاتی، 11دستگاه خودور فرماندهی ارتباطات، 125 دستگاه موتورسیکلت آمبولانسی و 19 فروند بالگرد بکارگیری شده است.
وی همچنین از آمادگی ارائه خدمات تغذیه اضطراری به 160 هزار نفر و اسکان اضطراری به 90 هزار نفر از مسافران نوروزی خبر داد و گفت: در این راستا نیروهای امدادرسان هلال احمر تهمیدات لازم را در دستور کار دارند.
متانی خاطرنشان کرد: در اجرا و برگزاری طرح ملی امداد و نجات سال 1395 نسبت به سال 1394 رشد 4 درصدی منابع را برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی شاهد هستیم.
این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مسافران نوروزی توصیه های امدادی و ایمنی ارائه کرد و گفت: هموطنان قبل از سفر بهتر است از طریق دوستان، اینترنت و دیگر منابع مربوطه، درباره وضعیت جوی و جغرافیایی (آب و هوا) مقصد سفر تحقیق کنند.
وی اظهار کرد: بهتر است مسافران نوروزی، هنگام برنامه ریزی برای سفر، به منظور تقویت مشارکت فردی و جمعی، به تقسیم وظایف برای هریک از اعضای خانواده بپردازند.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مسافران نوروزی پیشنهاد کرد: بهتر است مسافران قبل از آغاز سفر، امکانات و وسایل مورد نیاز را از جمله غذا، کفش و پوشاک مناسب، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی، کارت الکترونیکی و مقداری پول نقد به همراه داشته باشند.
وی افزود: مسافران نوروزی قبل از عزیمت به مسافرتهای نوروزی، علاوه بر اخذ معاینه فنی خودرو، به نکات ایمنی (جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی) توجه کنند و از سلامت خودرو با بازدید روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان، آب رادیاتور، عاج لاستیک ها و نظایر آن اطمینان حاصل کنند و به مهلت انقضا و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو خود توجه کنند.
متانی با هشدار به مسافران نوروزی عزیمت کننده به جاده ها و بزرگراه های خارج از شهر گفت: در هنگام سفر و عزیمت در امکان یادشده از توقف و مشاهده صحنه تصادف خودداری کنند؛ چرا که هر لحظه توقف، مساوی با تاخیر در امدادرسانی است و جان و سلامت مصدومان را به خطر می اندازد.
وی تاکید کرد: مسافران در هنگام سفر و در صورت مواجهه با تصادف رانندگی و ترافیکی، از ازدحام در اطراف مصدومان این گونه حوادث خودداری کنندو از جابه جا کردن مصدومان، مگر در مواقع ضروری خودداری کنند.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مسافران نوروزی یادآورشد: در هنگام سفر و در صورت مواجهه با تصادف، هنگام کمک رسانی به مصدومان، مطمئن شوید که جان خود را به خطر نمی اندازید.
وی از مسافران نوروزی خواست که همیشه به این نکته توجه داشته باشند که در زمان وقوع سوانح حق تقدم تردد با گروه های امدادی است و در این گونه مواقع باید آرامش خود را حفط کرد.
وی گفت: این روزها بهاری است، با سرعت زیاد رانندگی، بهار را خزان و چشمان عزیزانمان را با بی احتیاطی؛ بارانی نکنیم از تمام مسافران نوروزی درخواست کرد با رعایت نکات ایمنی و احترام به قوانین، از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کنند و در صورت قرار گرفتن در وضعیت های اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساز با شماره 112 تماس بگیرند.

** مسافرت 10 میلیون ایرانی با ناوگان جاده ای
نیما شهرزاد، معاون مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: زمان عمده سفرهای نوروزی از 25 اسفند تا 15 فروردین 95 است که برای رفاه حال هموطنان فروش اینترنتی بلیتهای اتوبوس از روز 11 اسفند و پیش فروش حضوری نیز از 18 اسفند در سراسر کشور آغاز شده است.
وی افزود: هموطنان برای خرید بلیتهای اتوبوس از 25 اسفند تا 15 فروردین سال 95 می توانند به پایانه های فروش بلیت های ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور مراجعه کنند.

** ناوگان حمل و نقل جاده ای با 80 هزار خودرو
معاون مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآور شد: در طرح نوروزی بیش از 15 هزار اتوبوس، 27 هزار مینی بوس و 38 هزار خودرو سواری کرایه بین شهری آماده شده است تا در ایام تعطیلات نوروزی در مسیرهای مختلف به مردم خدمت رسانی کنند و بیش از 120 هزار راننده و کمک راننده ناوگان حمل و نقل عمومی در راه های کشور در ایام تعطیلات نوروزی به مردم خدمت رسانی می کنند.
شهرزاد گفت: هر سال روزهای 27، 28 و 29 اسفند تقاضای سفر افزایش مضاعفی می یابد.
وی افزود: مدت ساعات کاری همه مراکر معاینه فنی ناوگان حمل و نقل جاده ای افزایش خواهد یافت تا همه ناوگان بین شهری کشور با انجام معاینه فنی در راه های مواصلاتی تردد کنند.

**آماده باش 11 هزار راهدار در جاده ها
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری 650 راهدارخانه با 11 هزار راهدار در این تعطیلات نوروزی خدمت رسانی خواهند کرد و از اواسط بهمن علاوه بر 34 هزار کیلیومتر راه های شریانی کشور ، 26 هزار کیلومتر دیگر از راه ها برای سفر هموطنان آماده شده است.
وی روکش آسفالت، اصلاح هندسی برخی از نقاط، نصب علایم، خط کشی برخی محورها، بازبینی شانه راه ها، پل ها، روشنایی و گاردریل را از اقدامات سازمان راهداری برای آماده سازی راه های کشور برای ایام تعطیلات نوروزی عنوان کرد.
معاون مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یاد آورشد: در این مدت دو هزار گشت راهداری و 700 اکیب امدادی حمل خودرو در راه های کشور خدمت رسانی می کنند و اکیب های زمستانی نیز همچنان در برخی از محورهای کوهستانی مستقر خواهند بود.

**سامانه 141 برای اطلاع رسانی راهها
شهرزاد گفت: در حوزه اطلاع رسانی از آخرین وضعیت راه ها همچنان تلفن 141 پاسخگو خواهد بود و هموطنان علاوه بر این تلفن می توانند از اطلاع از وضعیت راه های کشور به وب سایت 141 ir و سامانه پیامکی 1000141 و یا طرح انتقادات و پیشنهادها خود را به شماره 2000141 پیامک کنند.
وی افزود: امسال انتظار داریم طی 20 روز بیش از 10 میلیون نفر از هموطنان با ناوگان حمل و نقل عمومی ( اتوبوس ، مینی بوس و سورای کرایه بین شهری ) سفر کنند.
معاون مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: تمایل هموطنان به خرید خودروهای شخصی طی سال های اخیر سبب شده در ایام تعطیلات نوروزی سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی در راه های کشور آمار ثابتی داشته باشد به طوری که در نوروز 94 نسبت به 93 میزان این سفرها 1.3 درصد افزایش یابد اما تعداد مسافر دو درصد کاهش یافت.
شهرزاد اهمیت مجتمع های رفاهی را در راه های کشور برای افزایش ایمنی مسافران مهم ارزیابی کرد و یادآورشد: تمام 557 مجتمع رفاهی در راه های کشور آماده شده اند و سازمان راهداری با بازرسی های محسوس و غیر محسوس این مجتمع های رفاهی را کنترل می کند.
وی بیان کرد: امسال با هماهنگی تشکل های صنفی مقرر شده برای جلوگیری از دلال بازی و بازار سیاه قیمت بلیت اتوبوس از 25 اسفند 15 درصد افزایش یابد و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نیز با نظارت های مستمر اجازه نخواهد داد قیمت بلیت بیش از نرخ مصوب آن افزایش یابد.
معاون مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: نظارت این سازمان بر عملکرد ناوگان جاده ای کشور در ایام تعطیلات نوروزی به بیش از دو برابر افزایش می یابد تا هموطنان ما در سراسر کشور سفر امنی را در نوروز داشته باشند و کسی در این ایام در راه های مواصلاتی با مشکل مواجه نشود.
سال گذشته بیش از 9 میلیون نفر مسافر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده های کشور سفر کردند و امسال بیش از 10 میلیون مسافر از روز 20 اسفند تا 15 فروردین با ناوگان جاده ای برون شهری به سفر می روند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: