کد خبر: ۱۷۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد:
بر اساس یک بررسی بزرگ ملی که دفتر بهبود تغذیه در سال91 با کمک دانشکده تغذیه دانشگاه تهران در سطح کشور انجام داد وضعیت ویتامین D در گروه‌های سنی مختلف مطالعه شد و طبق گزارشی که از نتیجه این مطالعه به دست آمد مادران باردار، دختران و پسران نوجوان 15 تا 20 ساله 76 درصد در سطح کشوری با کمبود این نوع ویتامین مواجه هستند.
  شفا آنلاین:   مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تائید خبر قطع توزیع قرص آهن و شیر در مدارس سراسر کشور، عدم تخصیص اعتبارات این دو طرح را عامل این بروز مشکل عنوان کرد.

کمبود 70 درصدی ویتامین Dدر بین ایرانیان

به گزارش شفا آنلاین:زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با حضور  در نمایشگاه مطبوعات، با تایید خبر وزیر بهداشت در خصوص کمبود 70 درصدی ویتامین Dدر بین ایرانیان، اظهار داشت: «بر اساس یک بررسی بزرگ ملی که دفتر بهبود تغذیه در سال91 با کمک دانشکده تغذیه دانشگاه تهران در سطح کشور انجام داد وضعیت ویتامین D در گروه‌های سنی مختلف مطالعه شد و طبق گزارشی که از نتیجه این مطالعه به دست آمد مادران باردار، دختران و پسران نوجوان 15 تا 20 ساله 76 درصد در سطح کشوری با کمبود این نوع ویتامین مواجه هستند.»
وی افزود: «در بعد تفکیکی این رقم در برخی استان‌ها به صد در صد هم می‌رسد. همچنین در کودکان شش ساله عدد کشوری‌ که داریم حدود 63درصد است ولی طیف آن از 50 تا 80درصد و گاهی بیشتر هم متفاوت است. ده سال پیش که برای اولین بار این بررسی را بر کودکان زیر دو سال انجام دادیم حدود 4 درصد بود، اما الآن این عدد به 18 درصد رسیده است. البته متاسفانه مشکل کمبود ویتامین D در کشور ما به‌عنوان یک مشکل مطرح است و اهمیت این موضوع از آن جهت است که مشکلات عمده‌ای مانند پوکی استخوان و شکستگی‌های مختلف خواهیم داشت و از طرف دیگر کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، قلبی، عفونی و ... را افزایش می‌دهد.«
عبدالهی ادامه داد: «به لحاظ سلامتی بسیار مهم است که کمبود ویتامین D را مورد توجه قرار دهیم. ازاین‌رو از سال 93 و با شروع طرح تحول نظام سلامت در شبکه‌های بهداشت و درمان اقدامات خوبی در باب این موضوع انجام شد. یکی از این اقدامات مکمل یاری است که برای تمام زنان میانسال و تمام سالمندان که تحت پوشش هستند و برای گرفتن خدمات به واحدهای بهداشت و درمانی مراجعه می‌کنند، مکمل ویتامین D داده می‌شود. همین‌طور تمام مدارس و دبیرستان‌های سطح کشور اعم از دخترانه و پسرانه ویتامین D دریافت می‌کنند. البته این طرح از سال 93 شروع شده و دانش‌آموزان به صورت ماهانه این مکمل‌ها را دریافت می‌کنند. ازاین‌رو سال گذشته ارزشیابی نتایج این طرح صورت گرفت و دیدیم که کمبود ویتامین D در طول یک ‌سال از حدود 80 درصد به حدود شش درصد کاهش پیدا کرده است.»
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در تشریح عامل اصلی بروز کمبود ویتامین D در کشور گفت: «زندگی شهری و آپارتمانی و اینکه افراد کمتر در معرض نور خورشید هستند، بحث آب‌وهوا، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ازجمله عوامل مهم در ابتلا به این بیماری در کشور است؛ لذا 90 درصد ویتامین D مورد نیاز بدن باید از طریق نور مستقیم آفتاب تامین شود. البته منابع غذایی موجود فاقد ارزش غذایی ویتامین D هستند، بنابراین اگر در بازار محصولات غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر داشته باشیم بسیار مفید خواهد بود.»
عرضه لبنیات غنی‌شده با ویتامین D در سراسر کشور
عبدالهی اضافه کرد: «برای این منظور بر روی صنایع لبنی کار کرده‌ایم و در حال حاضر محصولاتی از این دست وجود در بازار مصرف وجود دارد. همچنین به صورت پایلوت بر روی پنیر نیز کار کرده‌ایم و به مردم توصیه می‌کنیم که محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D را مصرف کنند. همین‌طور غنی‌سازی روغن با ویتامین D را نیز مدنظر قرار داده‌ایم. البته همه کشورها از سال‌ها پیش این کار را انجام داده‌اند و اگر ما هم همه محصولات غذایی را با ویتامین D غنی‌سازی کنیم به این ترتیب مردم جذب ویتامین D را از این طریق به راحتی خواهند داشت.»
توقف توزیع قرص آهن و شیر در مدارس
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه توزیع قرص‌های آهن در مدارس دخترانه متوقف شده یا هنوز ادامه دارد؟ گفت: «متاسفانه از ابتدای سال تحصیلی جدید این اتفاق نیفتاده است. طرح آهن‌یاری یکی از برنامه‌هایی است که در طول سال‌ها در مدارس دخترانه انجام می‌شود. بر اساس این طرح توزیع مکمل‌های آهن هفته‌ای یک عدد و به مدت چهار ماه در سال تحصیلی به دختران داده می‌شود. البته تا سال گذشته این کار انجام می‌شد و اعتباراتش را وزارت بهداشت تامین می‌کرد، اما امسال با توجه به اینکه هنوز اعتبارات آن تخصیص داده نشده است اجرای این برنامه متوقف شده است. البته تاکید ما این است که این برنامه مستمر باید ادامه یابد و ما از ارزشیابی که در طول اجرای این طرح داشتیم دریافتیم که تا 25 درصد شیوع کمبود آهن در بین دختران کم شده است و اگر سریع‌تر این تخصیص اعتبار انجام نشود باید نگران این باشیم که مشکل کمبود آهن بار دیگر به رقم‌های قبل از اجرای طرح برگردد.»
عبدالهی با تائید خبر توقف توزیع شیر در مدارس نیز گفت: متاسفانه اعتبارات این برنامه هم هنوز تامین نشده و متوقف شده است. این برنامه هم یکی از برنامه‌های مهم است که در مدارس انجام می‌شود و به‌عنوان یک منبع غذایی با منشاء پروتئین و کلسیم به شمار می‌رود. همچنین سال گذشته و به دلیل کمبود ویتامین D برخی استان‌ها را موظف کردیم شیر غنی شده با ویتامین D توزیع کنند و در 14 استان این کار انجام شد، اما امسال به دلیل نبود اعتبارات ممکن است این طرح متوقف یا دیر انجام شود و ما پیگیر تخصیص اعتبارات این موضوع هستیم.»
کیفیت آرد و گندم تولید داخل نامطلوب است
وی با اشاره به حواشی آرد و گندم تولید داخل که در یکی دو هفته اخیر به وجود آمده و وزیر بهداشت نیز عنوان کردند که اگر لازم باشد گندم خوب و با کیفیت وارد می‌کنیم و از طرفی مسئولان جهاد کشاورزی و خود وزیر جهاد اعلام کردند که ثابت می‌کنیم گندم تولید داخل هیچ مشکلی از لحاظ کیفیت ندارد، اظهار داشت: «من برای این سوال پاسخی ندارم. ما برای بهبود کیفیت آرد، نان و گندم هم‌زمان باید یکسری کارها را انجام دهیم. یعنی گندم خوب داشته باشیم و وقتی در کارخانه گندم خوب داشتیم بتوانیم آرد خوب و فرآوری شده از آن بگیریم. در حال حاضر مقدار زیادی از سبوس از آرد گرفته می‌شود و مردم در واقع آرد سفید دریافت می‌کنند. حتماً باید این حجم سبوس بررسی شود و مردم نان با سبوس بیشتر داشته باشند. همچنین برای اینکه عمل تخمیر در نانوایی‌ها انجام شود باید خمیر‌مایه صنعتی با قیمت مناسب در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد چون اگر گران باشد نمی‌خرند و به‌جای آن جوش شیرین استفاده می‌کنند.»
عبدالهی ادامه داد: «به گفته وزیر ما حتما باید گندم خوب داشته باشیم چراکه اگر گندم خوب نباشد نانوا مجبور می‌شود نمک، جوش‌شیرین یا جوهر قند اضافه کند که برای سلامتی بسیار مضر است. به‌هرحال یک زنجیره‌ای از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده وجود دارد که از جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت، اتحادیه نانوایان و کارخانه‌های آرد و ... شروع می‌شود که این‌ها همه باید با هم همکاری کنند تا نان با کیفیت داشته باشیم.»
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تایید تلویحی سخن وزیر بهداشت در خصوص کیفیت نامطلوب آرد و گندم تولید داخل، اضافه کرد: «برای بررسی این موضوع طرحی در قالب طرحی با پژوهشکده غله، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت در حال انجام است تا ببینیم چه‌کار کنیم که گندمی که در حال حاضر داریم بهتر و مطلوب‌تر شود.» وی با درخواست از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخگویی در خصوص گلوتن موجود در گندم‌های تولید داخل، تصریح کرد: «ما می‌خواهیم وزارت جهاد کشاورزی طی گزارشی به ما بگوید که میزان گلوتن موجود در گندم چه مقدار است و خوب است که ما این گزارش‌ها را به‌عنوان یک مستند داشته باشیم. البته وزارت بهداشت در این خصوص آزمایشی انجام نداده است زیرا این آزمایش باید در پژوهشکده غله وزارت جهاد کشاورزی که متولی این امر است، انجام و اطلاعات این تحقیق در اختیار وزارت بهداشت هم قرار گیرد.»سپید


برچسب ها: آهن ، شیر ، ویتامینd
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمع دار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
سلام میخواستم بدونم که هزینه کایرو پراکتیک شامل بیمه آتیه سازان شاغلین فرهنگی میشه یا نه من حدود ۵۰ روز که مدارک تحویل دا م اما پولی برام ریخته ن
شده با تشکر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: