کد خبر: ۱۰۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>اگر اخیرا دچار کمبود شدید انرژی شده اید و نیاز به حداقل 3 فنجان قهوه دارید تا بتوانید کار روزانه خود را انجام دهید، شاید با ایجاد تغییرات کوچکی مانند محدود کردن استفاده از اینترنت و سر وقت خوابیدن مشکلتان بر طرف شود. اما گاهی خستگی از علایم استرس، بیماری از جمله بیماری قلبی و... است.
به گزارش شفاآنلاین : دلیل شایع دیگر آن کم خونی است که برای اطلاع رسانی بیشتردر این مطلب به نکاتی در این باره اشاره شده است:

 

کم خونی یک علامت است نه یک بیماری:

گلبول های قرمز وظیفه مهمی بر عهده دارند و آن حمل کردن اکسیژن به سراسر بدن است. کم خونی یعنی نداشتن گلبول های قرمز کافی یا این که آن سلول ها به اندازه کافی هموگلوبین ندارند.هموگلوبین، پروتئین غنی از آهن است که باعث قرمزی خون می شود.اما علت کم خونی چیست؟

 

یک متخصص از دانشگاه تنسی، کم خونی را به تب تشبیه می کند .هیچ کدام از آنها بیماری به حساب نمی آید بلکه علامت این است که در بدن مشکلی وجود دارد. معمولا عفونت باعث ایجاد تب می شود اما کم خونی می تواندعلت های مختلفی داشته باشد.در صورت کمبود آهن باید مواد معدنی کافی و لازم را از طریق مصرف مکمل ها و مواد غذایی غنی از آهن جبران کنید.

 

بسیاری از بیماران نمی دانند کم خون هستند:

در حالی که برخی از افرادی که کم خونی دارند احساس خستگی شدید کنند، برخی بیماران اصلا متوجه علامتی نمی شوند. اما در صورت درمان نشدن به تدریج فرد ضعیف تر و خسته تر می شود زیرا قلب سعی می کند سخت تر و سخت تر تلاش کند تا اکسیژن را به بافت ها برساند.به همین علت است که افرادی که کم خونی دارند در هنگام ورزش کم می آورند.عوارض دیگر آن شامل سرگیجه، سردرد، بی حسی در پاها یا دست ، افت درجه حرارت بدن، رنگ پریدگی، تنگی نفس و ضربان سریع یا نامنظم قلب، درد در قفسه سینه، بدخلقی و... است کم خونی در صورت درمان نشدن، منجر به سکته قلبی می شود.

 

در زنان شایع تر است، اما در مردان جدی تر است:

در سن بچه دار شدن ،کم خونی را نباید ندیده گرفت البته آنچه چندان مهم محسوب نمی شود از دست دادن خون زیاد در دوران قاعدگی یا زایمان است و برطرف کردن مشکل با مصرف مکمل ها و در موارد نادر با آمپول نیز کار سختی نیست. اما از آن جا که مردان نه دوران قاعدگی دارند و نه زایمان، کمبود آهن در آن ها می تواند یک علامت خطر به حساب بیاید و در اغلب موارد ممکن است نشانه بیماری مانند سرطان کولون باشد.

سبزی خواران لزوما دچار کم خونی نمی شوند:

هرچند که گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات از جمله بهترین منابع غذایی غنی از آهن‌است اما می توان آهن را از عدس، لوبیا، پنیر سویا، سبزیجات برگ سبز ،نان و غلات غنی سازی شده از آهن و میوه های خشک مانند کشمش و زرد آلو نیز دریافت کرد.برای این که آهن بیشتری جذب کنید بهتر است برنامه غذایی خود را سرشار از توت فرنگی،کلم بروکلی و آب پرتقال کنید.

 

عادت به کافئین زیاد می تواند سلامت را به خطر بیندازد:

اگر نمی توانید عادت مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید، سعی کنید این نوشیدنی ها را بین غذا مصرف نکنید زیرا در جذب آهن موجود در غذا تداخل ایجاد می کند.در صورتی که پزشک قرص آهن تجویز کرده بهتر است حداقل یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف آن، کافئین ننوشید.

 

خود درمانی نکنید:

بیشتر افراد با شک کردن به این که دچارکم خونی شده اند، شروع به مصرف قرص می کنند.اما مصرف قرص آهن بیش از حد می تواند عوارض جانبی مانند یبوست و سوء هاضمه به وجود بیاورد. برخی افراد نیز دچار بیماری های به نام هماکروماتوسیس (جذب آهن بیش از حد) می شوند که می تواند بیماری چون آرتریت، دیابت، بیماری کبد و بیماری های دیگر ایجاد کند.

 

افرادی که کم خونی دارند هوس های عجیبی می کنند:

افرادی که کم خونی دارند هوس خوردن چیزهای عجیب و غریبی مانند یخ، خاکستر سیگار،مقوا،نشاسته ذرت و...می کنند! این هوس ها با افزایش میزان آهن از بین می رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: