کد خبر: ۱۷۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 31
فرآیندهای اهدا و همچنین نیازهای بشری به فرآورده های خون در دنیا به شدت در حال تغییر است، چرا که قبلا محور اصلی اهدای خون گلبولهای قرمز بود و امروزه سیاستها به سمت اهدای اجزای خون به جای اهدای کامل خون است
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون از راه اندازی خط تولید کیسه خون با مشارکت ایران و یک شرکت فرانسوی در کشورمان تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر فتح الله افزود: یکی از کارهای موفقی که در دنیا صورت گرفته، تولید محصولات با برند شرکت های معتبر بین المللی است و خوشبختانه در کشور ما نیز با تلاش سازمان انتقال خون موفق شدیم واردات کیسه خون در کشور را متوقف کنیم و در عوض با مشارکت «ماکوفارما» که در میان تولید کنندگان کیسه خون در دنیا رتبه اول یا دوم را دارد، به تولید کیسه خود در کشور مبادرت کردیم.

وی افزود: این شرکت در ایران سرمایه گذاری کرده و 50 درصد سرمایه گذاری متعلق به شرکت فرانسوی ماکوفارما است و تعهد خرید ما 50 درصد نیازمان یعنی یک میلیون ست کیسه است.

فتح الله ادامه داد: این شرکت فقط در یک ظرفیت تولید خود امکان تولید 6 میلیون ست کیسه را دارد و در سه شیفت کاری تا 18 میلیون کیسه خون تولید می کند و ظرف یک ماه آینده این پروژه افتتاح خواهد شد و مازاد آن را صادر می کند و ما در این پروژه دانش صادرات و دانش بازاریابی بین المللی را به کشور منتقل کردیم.

فتح الله افزود: بخش عمده نیروهای این شرکت، ایرانی هستند و ما به جای واردات کیسه خون، علاوه بر انتقال تکنولوژی، برای حداقل 150 نفر ظرفیت اشتغال ایجاد کردیم و هم اکنون در این طرح، حدود 100 نفر مستقیما مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: این پروژه یکی از دستاوردهای بزرگ ما در تولید محصولات سلامت و در راستای اقتصاد مقاومتی است و فکر می کنم اولین محصول بخش بهداشت درمان است که به جای واردات، آن را تولید می کنیم.

**اعمال سیاست اهدای اجزای خون به جای اهدای کامل خون
مدیر عامل سازمان انتقال خون در تشریح رویکردهای جدید این سازمان گفت: فرآیندهای اهدا و همچنین نیازهای بشری به فرآورده های خون در دنیا به شدت در حال تغییر است، چرا که قبلا محور اصلی اهدای خون(Blood donation) گلبولهای قرمز بود و امروزه سیاستها به سمت اهدای اجزای خون به جای اهدای کامل خون است.

وی در مورد برخی از عوارض دریافت گلبول قرمز توسط بیماران گفت: امروزه سعی می شود با توجه به اینکه گلبول قرمز، حجم بالای آنتی ژنی که به بیمار منتقل می کند، اهدای خون کامل کمتر انجام شود و به جای آن ادبیاتی با عنوان مدیریت خون بیمار در دستور کار قرار دارد.

فتح الله ادامه داد: سیاست سازمان انتقال خون این است که انتقال و تزریق گلبول قرمز را به حداقل ممکن برساند، چرا که تزریق گلبول قرمز در بعضی مواد عوارض زیادی را ایجاد می کند و دریافت کننده گلبول قرمز علاوه بر افزایش طول بستری دربیمارستان دچار برخی عفونت(Infection) های بیمارستانی هم می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار کرد: سیاست سازمان توجه به اهدای اجزای خون شامل پلاکت و پلاسما است و اهدا کنندگان می توانند در یک سیستم سالم و بی خطر، پلاسما و پلاکت خود را اهدا کنند و اتفاقا روند مصرف پلاسما و پلاکت دردنیا رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در کشور ما ظرف 10 سال گذشته مصرف پلاکت بیمارستانی از حدود چهارصد هزار واحد در سال به یک میلیون و سیصد هزار واحد در سال گذشته رسید و ما با روش اهدای کامل خون دیگر نمی توانیم پاسخگوی مراکز درمانی خود باشیم، چون در این روش پلاکت را از خون کامل اهدایی جدا می کنیم و هر 6 واحد پلاکتی که جدا می کنیم یک واحد درمانی را برای بیمار ایجاد می کند اما در روش اهدای پلاکت اهدا کننده خون یک واحد پلاکتی را برای بیمار اهدا می کند و بقیه اجزای خون را به خودش برمی گردانیم و خطری برای اهدا کننده ندارد.

فتح الله افزود: در روش اهدای اجزای خون، اهدا کننده می تواند در طول یک سال بیش از 30 بار پلاسما و پلاکت خون خود را اهدا کند ولی در اهدای خون کامل، اهدا کننده بیش از 4 بار در سال به خاطر مشکل خون سازی بدن نمی تواند اهدا داشته باشد.

وی اظهار کرد: سازمان انتقال خون در جهت سیاست اهدای اجزای خون هم اکنون در 15 مرکز استانی، مراکز جامع اهدا را ایجاد کرده است و در این مراکز اهدای خون کامل و پلاسما و پلاکت را انجام می دهند و علاوه بر آن اهدا کنندگان می توانند برای اهدای سلولهای بنیادین خون ساز پذیره نویسی شوند تا اگر فردی با آنها سازگار بود، بتوانند سلولهای بنیادی را برای بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان اهدا کنند و علاوه بر 15 استان در همه استانهای کشور امکان اهدای پلاکت را فراهم کردیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: